پس از دهه‌ها انتظار رویای سفر تجاری مافوق صوت به واقعیت نزدیک‌تر شده است. یک شرکت هوافضای آمریکایی به نام Boom Supersonic، هواپیمای آزمایشی خود با عنوان XB۱ را در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو به نمایش گذاشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سما تی وی، این رونمایی یک گام مهم به سمت معرفی نخستین هواپیمای تجاری مافوق صوت در بیش از ۲۰سال است. پروژه XB۱ که سال ۲۰۱۴ آغاز شد، به مرحله حساسی رسیده است و بلیک شول، مؤسس و مدیرعامل بوم‌ سوپرسونیک، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای آینده ترسیم کرده است.

شول بر نوآوری راکد در توسعه هواپیما توسط سازندگان بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس و همچنین نیاز به پیشرفت در سرعت، به‌ویژه سرعت‌های مافوق صوت تأکید کرد. شول فاش کرد که XB۱ برای دومین پرواز آزمایشی خود در روزهای آینده آماده است و طی آن قصد دارد دیوار صوتی را بشکند. تا پایان سال‌جاری انتظار می‌رود این هواپیما به سرعت مافوق صوت دست یابد و تقریباً با سرعت ۷۶۰مایل در ساعت پرواز کند.

از نظر تاریخی، تنها ۲ هواپیمای مسافربری مافوق صوت توسعه یافته است؛ توپولوف Tu-۱۴۴شوروی و کنکورد بریتانیایی-فرانسوی، که اکتبر سال ۲۰۰۳فعالیت خود را متوقف کرد. از آن زمان با وجود پیشرفت‌های مداوم در این زمینه هیچ هواپیمای مافوق صوت تجاری جدیدی معرفی نشده است.

بوم‌ ‌سوپرسونیک آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن هواپیماهایش می‌تواند مسافران را تنها در ۳.۵ساعت از لندن به نیویورک منتقل کند و با سرعت بیش از ۱۳۰۰مایل در ساعت حرکت کنند. به‌گفته شول مصرف‌کنندگان علاقه شدیدی به پروازهای مافوق صوت دارند.

بیشتر بخوانید:

  • کشف الماس در این سیاره منظومه شمسی

XB۱ مجهز به دماغه بلند و ۲دوربین برای ناوبری پیشرفته، برای کارکردن با سوخت ۱۰۰% سازگار با محیط‌زیست طراحی شده است. این شرکت قصد دارد تا پایان این دهه پروازهای تجاری مافوق صوت را راه‌اندازی کند. بااینکه هواپیما هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است، بوم سوپرسونیک تاکنون ۱۳۰سفارش را دریافت کرده است که نشان‌دهنده اعتماد قوی بازار به آینده سفرهای مافوق صوت است.