تلفن همراه و دنیای گسترده اینترنت، زندگی مجازی را به زندگی واقعی اضافه کرده و حتی برخی زندگی مجازی پررنگ‌تری از زندگی در فضای واقعی دارند. تازه‌ترین آمارها حاکی از نفوذ ۷۶درصدی استفاده از این وسیله در جهان است؛ عددی نزدیک به ۶ میلیارد انسان. با تمام مزایای این همراه، باید مراقب پیامدهای آن هم باشیم.

همشهری آنلاین- آزاده سلطانی: تلفن همراه و دنیای گسترده اینترنت، زندگی مجازی را به زندگی واقعی اضافه کرده و حتی برخی زندگی مجازی پررنگ‌تری از زندگی در فضای واقعی دارند. تازه‌ترین آمارها حاکی از نفوذ ۷۶درصدی استفاده از این وسیله هوشمند در جهان است؛ عددی نزدیک به ۶ میلیارد انسان در کره خاکی. با تمام مزایای این همراه، باید مراقب پیامدهای آن هم باشیم.

۶ ساعت استفاده در روز

طبق آمار بیش از ۳۰‌درصد بالای ۶ ساعت در روز از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند.

۱۵ دقیقه

میزان صحبت کردن با تلفن همراه است.

رتبه ششم در میان ۲۴ کشور

نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا انجام شده، نشان می‌دهد کاربران ایرانی از بین ۲۴ کشور مورد بررسی در رتبه ششم اعتیاد به استفاده از تلفن همراه قرار دارند. کشورهای چین، عربستان سعودی و مالزی در رده‌های اول تا سوم هستند.

۱۰ سالگی اولین برخورد با گوشی

یکی از داده‌های عجیب این پژوهش در این مورد است که مشخص شده به‌طور میانگین یک کودک در ۱۰‌سالگی صاحب نخستین گوشی هوشمند خود می‌شود.

۵۰ درصد گذراندن زمان با موبایل

در پژوهش دیگری که در ایران صورت گرفته هم مشخص شده‌ که حدود نیمی از کودکان اغلب اوقات خود را با استفاده از تلفن‌همراه سپری می‌کنند.

۴ آسیب جدی

سرطان، ناباروری مردان، کاهش بینایی و آسیب های کلیوی حاصل استفاده از تلفن همراه است.

چرا ترافیک خسته‌کننده است، اما گوشی نه؟ !

۱- تفاوت در توجه و درگیری ذهنی:

در ترافیک یا صف، ذهن ما معمولاً کمتر درگیر است. این باعث می‌شود که بیشتر به گذر زمان توجه کنیم. در مقابل، هنگام استفاده از گوشی، ذهن ما به شدت درگیر می‌شود و توجه کمتری به زمان داریم.

۲- نقش دوپامین:

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های موبایل باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. این هورمون احساس لذت و رضایت ایجاد می‌کند و می‌تواند درک ما از زمان را تحت تأثیر قرار دهد.

۳- تئوری "توجه زمانی":

طبق این تئوری، وقتی توجه ما به زمان کمتر است (مثل زمان استفاده از گوشی)، زمان سریع‌تر می‌گذرد. برعکس، در شرایطی مثل ترافیک که مدام به ساعت نگاه می‌کنیم، زمان کندتر می‌گذرد.

۴- اثر تنوع محرک‌ها:

در گوشی، ما با محرک‌های متنوع و سریعی روبرو هستیم که باعث می‌شود زمان سریع‌تر بگذرد. در ترافیک، محرک‌های محدودتری داریم.

۵- نظریه "تراکم زمانی":

این نظریه می‌گوید که ادراک ما از زمان به میزان اطلاعات و تجربیاتی که در آن بازه زمانی پردازش می‌کنیم، بستگی دارد. در گوشی، ما اطلاعات زیادی را در زمان کوتاه پردازش می‌کنیم.