وحید شمسایی می‌گوید مسیر تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی بسیار دشوار است اما بازیکنانش باید با تفکری بزرگ وارد این مسابقات شوند.

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش

تیم ملی فوتسال ایران کم‌کم خود را آماده حضور در مسابقات جام‌جهانی۲۰۲۴ می‌کند؛ مسابقاتی که از ۲۴شهریور تا ۱۵مهر و با حضور ۲۴تیم در ازبکستان برگزار می‌شود. یکی از نگرانی‌ها قبل از شروع مسابقات، شرایط سرمربی تیم ملی فوتسال ایران بود که بعد از یک وقفه درنهایت فدراسیون فوتبال با وحید شمسایی به توافق رسید. حالا تیم ملی فوتسال پس از قهرمانی آسیا باید با شمسایی به جام‌جهانی برود و از اعتبار فوتسال ایران دفاع کند. شمسایی که خودش در این تورنمنت به‌عنوان بازیکن به میدان رفته، از سختی‌های پیش روی تیم ملی می‌گوید.

*قرارداد وحید شمسایی سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان تمدید شد. کمی درمورد جزئیات این قرارداد صحبت می‌کنید و اینکه چرا تمدید تا این حد طول کشید؟

قرارداد مشکلی نداشت منتها بحث مالی مطرح بود که بالاخره این کار انجام شد. یک هفته بعد از پایان مسابقات آسیایی با آقای اصولی، رئیس کمیته فوتسال درباره هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های مدنظرمان صحبت کردیم، چند آپشن داشتیم و چون آقای تاج برای سمینار فیفا خارج از ایران بود، قرار شد ۵-۶روز بعد که او به ایران برمی‌گردد، این مذاکرات در جلسه‌ای با حضور او انجام شود اما متأسفانه یکی دو روز بعد از اینکه آقای تاج به ایران رسید، آقای رئیسی به رحمت خدا رفت و همین موضوع در برگزاری جلسه وقفه انداخت. بعد از آن هم ماجرای پرونده فساد در فدراسیون مطرح شد و همه‌چیز را کاملا تحت‌الشعاع قرار داد. تقریبا ۲-۳روز مانده به شروع لیگ، همه امضاهای مالی انجام و به‌خاطر ارادت بنده به آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا، قرارداد در مشهد امضا شد. ماهیت و روند شرایط فدراسیون در این مسیر واقعا تحسین‌برانگیز بود نه برای قرارداد بلکه برای صحبت‌هایی که شد و اتفاق‌هایی که قرار است برای تیم ملی فوتسال بیفتد.

*چه درخواست‌هایی از فدراسیون داشتید؟

من می‌خواستم لیگ با ۶بازی شروع شود که این انجام شد. بین ۴تا ۶بازی تدارکاتی می‌خواستم که ۴بازی قطعی شد و ۲بازی دیگر را هم خودمان نخواستیم چون وقت نبود و جام‌جهانی شروع می‌شد. یک مشاور خارجی هم برای تیم ملی می‌خواستم و چون این وقفه‌ها افتاد گزینه‌های مدنظر ما در جاهای دیگر قرارداد بستند. ولی مهم این است که آقای تاج و شورای راهبردی فدراسیون مصمم هستند که بهترین اقدامات انجام شود و حالا هم دنبال یک مربی خارجی خوب هستیم که چیزی برای ارائه دادن داشته باشد و تأثیرش را در فوتسال کشورمان ببینیم.

*چه برنامه دیگری برای تیم ملی دارید؟

فعلا لیگ را زیرنظر داریم تا بازیکن انتخاب کنیم و روزهای آینده باید لیست ۳۰نفره را به فیفا بدهیم و بعد از آن هم بازیکنان به تیم ملی دعوت می‌شوند و از ۲۸مرداد اردو آغاز می‌شود. روزهای سوم و پنجم شهریور ۲بازی دوستانه با کرواسی در تهران برگزار می‌کنیم و روزهای نهم و یازدهم هم مهمان قزاقستان هستیم و با تیم ملی این کشور ۲بازی دوستانه داریم. بعد از آن به ایران برمی‌گردیم و بعد از ۷-۸روز استراحت به جام‌جهانی می‌رویم.

*در جام‌جهانی با تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا همگروه هستیم. چقدر نسبت به این ۳تیم شناخت دارید؟

بعضی از تیم‌ها در این رشته همیشه سرآمد بوده‌اند و اسم‌شان بزرگ بوده که این خود به جذابیت مسابقات اضافه می‌کرد اما چیزی که در این چند ساله دیده‌ایم این بوده که دیگر اسم‌ها بازی نمی‌کنند و تیمی که بیشتر هدف‌گذاری و تلاش می‌کند، برنده است. این موضوع را بعینه در جام ملت‌های فوتبال اروپا دیدیم که تیم‌هایی مثل اسلوونی، اتریش و سوئیس موی دماغ بزرگان فوتبال اروپا شدند و یا در والیبال با بودن تیم‌هایی مثل برزیل و لهستان که همیشه شانس قهرمانی داشتند، ژاپن به فینال لیگ ملت‌ها می‌رسد. پس نتیجه می‌گیریم کشورها در همه رشته‌ها به هم نزدیک شده‌اند و دوره‌ای که یک‌سری از کشورها اسم و رسمی در رشته‌ای خاص داشتند تمام ‌شده است. گواتمالا به لحاظ اعتبار و به‌خاطر اینکه سابقه جام‌جهانی دارد از فرانسه و ونزوئلا به لحاظ اسمی به‌مراتب جلوتر است. ولی به لحاظ فوتبالی نصف این دو تیم نیست. فرانسه که برای نخستین بار به جام‌جهانی رسیده، در ۱۶ماه اخیر یک باخت هم نداشته، حتی برزیل را برده و با اسپانیا مساوی کرده و بازیکنانش در سطح بالای دنیا در حال بازی هستند. مربی فرانسه گفته این جام‌جهانی برای ما یک سورپرایز است ولی در جام‌جهانی بعدی می‌خواهد بین ۴تیم برتر دنیا باشد. مربی ونزوئلا هم گفته این گروه، آسان‌ترین گروه است و به نوعی تیم خود را مدعی صعود معرفی کرده‌ است. این تیم در کوپا تنها یک باخت داشته که آن هم مقابل برزیل بوده و سوم شد.

*تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا قهرمان شد اما نتایج عجیبی در این مسابقات رقم خورد و حتی مقابل تیم‌هایی که فکر نمی‌کردیم به مشکل خوردیم. با این شرایط چه راهکاری برای بازی‌های جام‌جهانی دارید؟

۲دوره‌ای را که در مسابقات آسیایی سرمربی بودم، مثال می‌زنم. یک دوره که مسابقات در کویت بود، به قدری قوی ظاهر شدیم که قبل از بازی خبرنگاران به من می‌گفتند امروز آمده‌اید چند تا بزنید؟ در حذفی یک بازی را ۹بر صفر بردیم و در نیمه‌نهایی هم ۵بر صفر به پیروزی رسیدیم اما در فینال مقابل ژاپن شکست خوردیم. یعنی بهترین بازی‌های تاریخ فوتسال را انجام دادیم ولی دوم شدیم. در این دوره تیم ما بسیار نوسان داشت اما اول شدیم و این برای من درس شد که نقاط ضعف را بررسی کنم.

*با وجود قهرمانی تیم ملی قبول می‌کنید که عملکرد تیم در جام ملت‌ها با نقاط ضعفی همراه بود؟

قطعا املایی که برای آسیا نوشتیم غلط زیاد داشتیم و این غلط‌ها را باید کم کنیم.

*با توجه به سایر گروه‌ها شرایط تیم را در جام‌جهانی چطور می‌بینید؟

همه تیم‌ها می‌خواهند در گروه خود اول شوند که به تیم سوم یک گروه بخورند و مسیر راحتی برای صعود به مرحله بالاتر داشته باشند اما این در گروه ایران صدق نمی‌کند و این هم از بدشانسی ماست. ما اگر به‌عنوان تیم اول گروه صعود کنیم در مرحله حذفی به پرتغال یا مراکشی می‌خوریم که هر دو مدعی اصلی قهرمانی هستند و خود پرتغال قهرمانی جهان دارد. اگر از سد یکی از این دو تیم عبور کنیم، در مرحله یک‌هشتم نهایی به برزیل می‌خوریم که خودش دنبال قهرمانی جهان است. اگر به‌عنوان تیم دوم صعود کنیم به تیم‌های کرواسی یا تایلند می‌خوریم و در ادامه احتمالا با قزاقستان یا پاراگوئه روبه‌رو می‌شویم. اگر هم در گروه سوم شویم یا به آرژانتین می‌خوریم یا به اسپانیا. اینها احتمالاتی است که وجود دارد.

*پس مسیر خیلی سختی در پیش داریم؟

من خودم سابقه بازی جام جهانی را دارم و بازیکنانی که تجربه ندارند باید از بازی کردن در جام جهانی و در جام جهانی بودن لذت ببرند. بازیکن از همین حالا باید با تفکر بزرگ وارد مسابقات شود اگر دنبال یک اتفاق خوب در جام‌جهانی هستید باید رو به روی همه دنیا بازی بازی کنید. من اینجا به شما قول می‌دهم که کادرم، فدراسیون فوتبال به اندازه خودش و بازیکنان در مسابقات باتمام وجود یک لحظه پا پس نمی‌کشیم.

منبع: روزنامه همشهری