فرزاد آشوبی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارد علی نعمتی هم جزو ستارگان چند سال اخیر این تیم است که در کنار بازیکنانی مانند ترابی، بیرانوند، اسماعیلی فر وعبدالکریم حسن از پرسپولیس جدا شد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ آشوبی در خصوص اینکه پرسپولیس در فصل نقل و انتقلات ۴ ستاره (بیرانوند، ترابی، اسماعیلی فر وعبدالکریم حسن) را از دست داده است تاکید کرد: در وهله نخست باید متذکر بشوم پرسپولیس ۵ ستاره از دست داد. فکر می کنم شما علی نعمتی را در لیست بازیکنان ستاره های جدا شده قرار ندادید در حالی که نعمتی یک بازیکن فوق العاده سطح بالایی در این سال ها در پرسپولیس بود که هر موقع در زمین بود عملکرد فوق العاده ای داشت. پس باید تاکید کنیم ۵ بازیکن تاثیر گذار از پرسپولیس جدا شدند. مطمئنا این موضوع نمی تواند اتفاق خوبی باشد. چراکه فرایند جانشینی آنها حتی اگر بازیکنانی از بالاترین سطح هم باشند یک پروسه زمانی را می خواهد تا در ساختار تاکتیکی پرسپولیس جا بیفتند و به نوعی حل شوند. این موضوع ایجاد دغدغه می کند.

وی افزود: در بعد مثبت قضیه بازگشت فرشاداحمدزاده و علی علیپور است چراکه آنها به دلیل سابقه حضور در پرسپولیس بار روانی را کم می کنند. هر دو این بازیکنان آشنایی پیرامونی به مسایل مربوط به باشگاه را دارند و این موضوع کمک می کند زودتر در ترکیب تیم جا بیفتند.

او اضافه کرد: وقتی ۴-۵ بازیکن جدا می شوند در شروع لیگ دغدغه ایجاد می کند البته همه این مسایل حدس و گمان است باید شرایط پیش فصل را ببینم. اینکه مربی چه کار می کندو بازیکنان چگونه عمل خواهند کرد بسیار حائزاهمیت است.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص شرایط پرسپولیس و اینکه این تیم می تواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند تاکید کرد: در پرسپولیس ۵ بازیکن انتهای زمین (مدافعان و دروازه بان) بسیار مهم است و الان از این ۵ بازیکن ۳ تا بازیکن (بیرانوند، اسماعیلی فر و عبدالکریم حسن) جدا شدند کار خیلی سخت شده است باید هر چه سریع تر جای خالی آنها را با جذب بازیکنان سطح بالا پوشش بدهند. حالا این اتفاق افتاده و این نفرات از پرسپولیس رفته اند اینکه چگونه با این موضوع روبرو شوند و نفرات لازم را بگیرند خیلی مهم است. باید بازیکنانی جذب شوند که به لحاظ کیفی با نفرات کناری خود مساوی باشند.

او افزود: با جدا شدند ترابی بازیکنی که دراین چند فصل حضور پررنگی در ترکیب پرسپولیس داشت طعبیتا جای او را پر کردن زمان بر است اما من دغدغه اصلی ام ساختار دفاعی پرسپولیس است. از۵ نفر انتهای زمین ۳ نفر را از دست داده اند. من فکر می کنم ترابی بازیکن سطح بالای است اما با کمی تغییرات حالا استفاده از فرشاد احمدزاده یا یاسین سلمانی می شود جای او را پوشش داد اما پرسپولیس برای پوشش خط دفاعی و دروازه بان خود باید خیلی خیلی خیلی تلاش کند.

آشوبی درباره اینکه خط هافبک دفاعی پرسپولیس با حضور بازیکنانی مانند ریگی پا به سن گذاشته پیر به نظر می رسد گفت: اگر سرلک هم برگردد سن بالایی ندارد. ضمن اینکه محمد خدابنده لو هم در این پست حضور دارد که بازیکن جوانی محسوب می شود. سرلک در اوج پختگی قرار دارد. ضمنا در فصل گذشته سروش و ریگی زوج خوبی را در مرکز زمین تشکیل داده بودند. عملکردشان در سطح بالایی بود. در این بین بازگشت سرلک رقابت بیشتری در آن نقطه از زمین ایجاد خواهد کرد. البته به این هم بستگی دارد گاریدو با چه سبکی بازی خواهد کرد. اگر بخواهد با ۲-۴-۴ خطی که پرسپولیس این سال ها بازی کرده بازی کند می تواند از حضور دو بازیکن هم زمان در این پست استفاده کند.

این پیشکسوت تیم پرسپولیس در پاسخ به این سوال که این تیم در خط حمله به یک تمام کننده نیاز دارد یا نه؟ تاکید کرد: هم آل کثیر و هم علیپور تمام کننده هستند. بحثی که می ماند اینکه اگر پرسپولیس بخواهد با دو تمام کننده بازی کند هماهنگ کردن آنها خیلی مهم است. اما اگر بخواهد با یک مهاجم مرکزی و یک مهاجم در اصطلاح فوتبالی ها سایه بازی کند عالیشاه خوب می تواند در نقش مهاجم سایه عمل کند. حتی یاسین سلمانی هم می تواند. فرشاد احمد زاده هم این خصوصیات را دارد مانده آقای گاریدو بخواهد از کدام یک استفاده کند.

آشوبی درباره اینکه اگر پرسپولیس بخواهد با سیستم ۳-۵-۲ بازی کند موفق خواهد بود؟ گفت: برای بازی با سیستم ۳-۵-۲ خیلی مهم است که شما ۳ مدافع میانی سطح بالایی داشته باشید و پرسپولیس در این زمینه مشکلی ندارد. در این بخش کنعانی زادگان، پورعلی گنجی و گولیسانی(البته در صورت تمدید) حضور دارند. بعد از آن دو بازیکن کناری خیلی حائز اهمیت هستند که در حالت دفاعی به سیستم ۵-۴-۱ در بیایند. در کل پرسپولیس برای بازی با چنین سیستمی مشکلی ندارد. حالا باید ببینیم نظر سرمربی در این زمینه چیست؟

او افزود: پرسپولیس امسال باید در سه جام شرکت کند و خیلی مهم است بازیکنان مورد نیازش را جذب کند حتی ممکن است در برخی بازی ها پرسپولیس مجبور شود سبک بازی خود را تغییر دهد برای همین نیاز به بازیکنان تاثیر گذار در پست های مختلف دارد.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه اینروزها شاهد هستیم برخی باشگاه ها مبالغ هنگفت بالای ۷۰ میلیارد تومان را برای یک فصل به برخی بازیکنان پرداخت می کنند و آیا این موضوع به فوتبال کشورمان لطمه می زند گفت: واقعیت اینکه من به شخصه با پرداخت چنین مبالغی به بازیکنان مشکلی ندارم ولی بخش اصلی آنجا است که فوتبال ما مولد نیست. یعنی نمی تواند هزینه های خودش را در بیاوردو ناچار از بودجه دولتی و یا به شکل های دیگری هزینه می کنند. توجیه اش خیلی سخت است. با این شرایط فوتبال مان حرفه ای نمی شود چراکه ساختار حرفه ای نیست. باید ساختارمان حرفه ای باشد، در آمد باشد بعد پول بیشتر بدهند. وگرنه بازیکنان حق شان است پول خوب بگیرند ولی کلیت فوتبال ما مولد نیست.