سعید راد: بعد از «عقاب‌ها» قرار شد من دیگر فیلم بازی نکنم. دلیلش هم این بود که فیلم‌هایم کار می‌کرد. دوست نداشتند بازیگران دوران گذشته در سینما حضور داشته باشند.

همشهری آنلاین: در روزهایی که درگذشت سعید راد باعث شده نام این بازیگر قدیمی سینمای ایران در رسانه‌ها زیاد تکرار شود، ۲ روایت درباره «ممنوع‌الکاری» و «ممنوع‌التصویری» او به‌خصوص در فضای مجازی زیاد تکرار شده که در مورد اولی در مواردی شاهد بی‌دقتی بوده‌ایم و مورد دوم هم که اساسا فاقد صحت است.

وقتی سعید راد نقش «ناخدا خورشید» را از دست داد

سعید راد در شهریور ۱۳۶۵ از ایران رفت؛ وقتی که متوجه شد اجازه بازی در فیلم «ناخدا خورشید» تقوایی را ندارد و تقاضای ملاقاتش هم با وزیر ارشاد وقت به جایی نرسید. این روایت سعید راد از ماجرای ممنوع‌الکاری‌اش است: «آقای انوار زیاد از من خوشش نمی‌آمد. به هر حال ایشان متولی سینما بودند. بعد از «عقاب‌ها» قرار شد من دیگر فیلم بازی نکنم. دلیلش هم این بود که فیلم‌هایم کار می‌کرد. دوست نداشتند بازیگران دوران گذشته در سینما حضور داشته باشند. خب، همه فیلم‌هایم با استقبال مردم مواجه می‌شد. مسئولان سینمایی وقتی می‌دیدند که «عقاب‌ها»، «داد شاه»، «برزخی‌ها» و... را مردم دوست دارند دوست نداشتند من در سینما بمانم. سیاست وقت بود. در دفتر «کارگاه آزاد فیلم» پیش آقای کیمیایی بودم، آنجا به عنوان مدیر داخلی حضور داشتم و حقوقی هم از آقای کیمیایی می‌گرفتم. آنجا بودم که ناصر تقوایی خبر داد با بازی من در «ناخدا خورشید» موافقت نشده است. من برای نقش ناخدا مدت‌ها یک دستم را می‌بستم و تمرین می‌کردم. همان موقع در دفتر آقای کیمیایی قرار بود در فیلمی به نام «دندان مار» بازی کنم که البته فیلمنامه دیگری داشت و این «دندان مار»ی نبود که بعدها آقای کیمیایی ساخت. همان موقع رفتم آقای خاتمی را در وزارت ارشاد ببینم که نمی‌دانم وقت ندادند یا نخواستند ایشان را ببینم. ۲ ساعت منتظر ماندم و وقتی از ارشاد بیرون آمدم مطمئن شدم نمی‌توانم دیگر بازی کنم.»

سعید راد هیچ‌وقت ممنوع‌التصویر نشد

برخلاف آنچه این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، سعید راد هرگز ممنوع‌التصویر نشد. دست‌کم ۳ فیلم سعید راد، «عقاب‌ها»، «فرمان» و «دادشاه» به‌صورت گسترده اکران مکرر می‌شد و فیلم «عبور از میدان مین» پس از اکران در سینما، از تلویزیون هم پخش شد.

منبع: همشهری آنلاین