شروه خوانی همان نوای جان سوز زنان ایل است که در مظلومیت امام حسین (ع) می‌خوانند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین این آیین در بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای ماه محرم آغاز می‌شود و تا پایان صفر ادامه دارد.
شروه خوانی زنان نوعی نوای غمگینانه به معنای گریستن بر مرده و بیان کارهای نیک و سلحشوری شخص متوفی در صحنه کارزار و رزم بوده که بیشتر در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه وبویراحمد به ویژه در منطقه زیلایی بویراحمد مرسوم است.
این نوع موسیقی آوازی، فارغ از همه موسیقی های مدرن امروزی، با لحن و آهنگی اندوهبار و سوز درونی ازسوی زنان و دختران شروه خوان این دیار در غم از دست دادن عزیزترین افراد ایل اجرا می شود.
در شروه‌خوانی زنان و دختران ایل و عشایری با بستن کمربندها و شال بندهای سیاه اطراف زن نوحه خوان حلقه می‌زنند و در غم مظلومیت شهدای کربلا سوگواری می‌کنند. در این آیین که از ابتدای محرم در بخش زیلایی آغاز می ‌شود زنان با تشکیل حلقه‌های جداگانه به طوری‌ که یک نفر به‌ عنوان نوحه‌ خوان (یا شروه ‌خوان) در وسط قرار گرفته و بقیه خانم‌ ها در حالی که چارقدها یا چادرهای سیاه رنگ را به پشت و سینه خود می ‌کوبند به شیوه ‌ای خاص با لباس‌ های محلی نوحه ‌هایی به لهجه لری عزاداری می ‌کنند.
پخت حلوای محلی همراه با نان محلی نیز یکی از نذری‌هایی است که درماه محرم از سوی زنان ایل طبخ می‌شود.

آیین شروه خوانی زنان ایل را ببینید