تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳

در روزهایی که دمای اغلب استان‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است، برخی از شهرها رکورد گرما را در بازه زمانی مختلف جابه جا کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی به همشهری می‌گوید: «تقریبا اغلب نقاط مختلف کشور گرم شده است.» صادق ضیائیان تاکید می‌کند: «میانگین دمای کشور نسبت به گذشته افزایش داشته است. ولی اینکه رکورد بی سابقه‌ای ثبت نشده است. در برخی از نقاط مانند یزد، ۳ شهر در کرمان و سیستان و بلوچستان رکوردهایی جابه جا شده است.»

بدین ترتیب، شهر یزد در روز شنبه (۶ مرداد ماه) دمای ۴۶.۱ درجه سانتیگراد را تجربه کرد، در حالی که یک روز قبل دمای هوای این شهر ۴۵ درجه بود. پیش از این گرم‌ترین روز بافق در ۵۰ سال گذشته با رقم ۴۸.۴ درجه در ۳ مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده بود که روز جمعه(۵ مرداد) با ثبت دمای ۴۹.۳ درجه رکورد جدیدی زد.

ثبت دمای ۴۸ درجه در خوروبیابانک

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی اصفهان، روز شنبه ۲۲ شهر این استان دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردند و خور و بیابانک با ثبت دمای ۴۸ درجه سلسیوس بالای صفر گرمترین نقطه اصفهان است. مینا معتمدی به مهر می‌گوید: «در این روز دمای ۲۲ شهر استان از جمله اصفهان، ورزنه، آران و بیدگل، بادرود، کاشان، چوپانان، خور و بیابانک، خمینی شهر، کبوترآباد، اردستان، نائین، فلاورجان، انارک، نجف آباد، لنجان، مهاباد، مبارکه، مورچه خورت، شهرضا، کوهپایه، دهق و برخوار در گرم‌ترین ساعات ظهر به بالای ۴۰ درجه سلسیوس رسید.»

رکورد گرما در شهداد، بم و ریگان

پیشتر در ۳ مرداد اداره کل هواشناسی کرمان اعلام کرد شهرهای شهداد با دمای 38، بم با دمای 35و ریگان با دمای 44 درجه سانتیگراد بیشترین دما را در بین ایستگاه‌های هواشناسی کشور تجربه کردند. در این روز شهداد در حالی در صدر فهرست گرم‌ترین نقطه کشور بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون دمای هوای این شهر بیش از ۶ بار در سطح کشور رکورد زده و رتبه گرم‌ترین نقطه کشوری را به خود اختصاص داده است.

منبع: روزنامه همشهری