یک روز پرتنش برقی با تمهیدات وزارت نیرو و همکاری مشترکان برق گذشت و در شرایطی که رکورد مصرف برق در اوج بار طبق برآوردها به ۸۰ هزار مگاوات نزدیک شد، شبکه توزیع برق توانست پایداری خود را حفظ کند.

به گزارش همشهری آنلاین، نقشه‌های هواشناسی از استقرار گنبد حرارتی در مناطق بزرگی از آسیا حکایت دارد. پدیده‌ای که شبکه برق بسیاری از کشورها به‌خصوص در غرب آسیا را به چالش کشیده و ایران نیز کم‌وبیش از این قاعده مستثنا نمانده است؛ گرچه در کشور ما به‌واسطه آمادگی‌های قبلی برای مقابله با ناترازی برق، به‌سرعت تمهیدات ویژه نظیر تغییر ساعت کاری یا تعطیلی ادارات در استان‌های دارای تنش اندیشیده شد و با همکاری همه مشترکان برق، تا اینجای کار، شرایط مدیریت شده است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، فعلاً ظرفیت تولید عملی نیروگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته حدود ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده درحالی‌که میزان مصرف برق کشور در پیک مصرف به‌واسطه افزایش شدید دمای هوا، ۸ درصد و در بخش خانگی حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

با توجه به گزارش‌های توانیر، ناترازی صنعت برق در ساعات گرم روزهای اخیر به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده و بهره‌برداری حداکثری از توان تولید برق نیروگاهی و کنترل مصرف برق در بخش‌های مختلف را ناگزیر کرده است.

درحالی‌که پیک مصرف برق در سال گذشته ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات ثبت شده، در روزهای اخیر به تکرار رکوردهای بالای ۷۹ هزار مگاوات به ثبت رسیده است. در این وضعیت، در کنار اقداماتی نظیر اجرای پویش با انرژی و اعطای پاداش قبض رایگان به مشترکان خوش مصرف، تمهیداتی نیز برای تغییر ساعت کاری ادارات و حتی تعطیلی آنها در استان‌های گرم‌تر اندیشیده شد.

در روز شنبه، با محدود کردن ساعت کاری ادارات دولتی، عمومی و بانک‌ها به بازه زمانی ۶ تا ۱۰، برآورد شده بود که حدود ۱۵۰۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه‌جویی شود که به دلیل همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها، میزان صرفه‌جویی محقق شده از ۱۱۰۰ مگاوات فراتر نرفت.

گرچه همین میزان کاهش فشار روی شبکه توزیع برای تعدیل ناترازی و حفظ پایداری شبکه مفید بود اما مقرر شد در روزهای گرم پیش رو، سخت‌گیری و نظارت در این بخش افزایش یابد و ادارات موظف شوند ضمن اجرای برنامه‌ها و مصوبات برقی، از حداکثر ظرفیت مولدهای خود برای تولید برق استفاده کنند.

همچنین در بخش کشاورزی و صنعت که درواقع بخش‌های مولد محسوب می‌شوند، مقرر شد برنامه‌های از پیش تعیین شده طبق جدول زمان‌بندی در شرایط اضطرار اجرایی شود و هم‌زمان شرکت‌های توزیع برق برای حل مشکلات احتمالی شبکه و رسیدگی به حوادث احتمالی در آماده‌باش کامل قرار گیرند. همچنین مقرر شد تیم‌های واکنش سریع شرکت‌های توزیع برق، در نقاط حساس شبکه انتقال و توزیع مستقر بمانند.

در روز گذشته، شرکت‌های توزیع مکلف شدند نسبت به میزان برق مصرفی در بخش تجاری به‌ویژه مال‌های بزرگ نهایت دقت را به عمل‌آورند و اجازه ندهند در این بخش‌ها نیز مشترکان بالاتر از الگو و حد متعارف اقدام به مصرف برق کنند.

منبع: روزنامه همشهری