منابع آگاه در لندن اعلام کرده‌اند که انگلیس دیگر اعتراضی به حکم علیه نتانیاهو ندارد.

همشهری آنلاین: کمتر از یک ماه پس از آن که انگلیس شاهد جابه جایی دولت در لندن بود، «کی یر استارمر»، نخست‌وزیر جدید انگلیس، اعتراض قبلی لندن به حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) را پس گرفت و گفته است که این موضوع مربوط به دادگاه است.

منابعی در حزب کارگر نیز در گفتگو با میدل ایست آی تائید کردند که دولت حاکم که اکنون در اختیار این حزب است، قصد محدود کردن فروش تسلیحات به اسرائیل به دلیل جنگ غزه را دارد، با این حال این موضوع هنوز به صورت رسمی تائید نشده است. از دو ماه پیش تاکنون پس از طرح شکایت علیه مقامات رژیم صهیونیستی در لاهه هلند، نتانیاهو و گالانت به عنوان نخست وزیر و وزیرجنگ رژیم صهیونیستی از سوی «کریم خان» به عنوان دادستان دیوان کیفری بین المللی به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی متهم شده‌اند.

طرح این اتهام علیه نتانیاهو با اعتراض و مخالفت دولت پیشین انگلیس مواجه شده بود. دولتی که در اختیار محافظه کاران بود و اکنون یک ماهی است که در نتیجه برگزاری انتخابات پارلمانی قدرت را به حزب رقیب کارگر واگذار کرده است.

فعال شدن لابی صهیونیستی: «هیئت نمایندگان یهودیان انگلیس» و «شورای رهبری یهودیان»، به عنوان لابی‌های اسرائیل در لندن به تازگی با صدور بیانیه‌ای مشترک عقب نشینی انگلیس از اعتراض علیه حکم دیوان لاهه را «تأسف‌بار» خوانده و آن را محکوم کردند و گفتند که ما نگران این هستیم این گونه مواضع انگلیس نشان دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی این کشور باشد و لندن از اسرائیل به عنوان یک متحد کلیدی دور شود.

چرایی عقب نشینی انگلیس: حزب کارگر در انگلیس با فشار فزاینده ای از سوی جامعه مدنی و گروه های حقوق بشر برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل مواجه است .سیاستمداران ارشد این حزب می دانند که حزب محافظه کار در انتخابات پیشین بدلیل حمایت از اسرئیل در جنگ غزه قدرت را باخت و اکنون سیاستمداران حزب کارگر هم نمی خواهند بدلیل حمایت از اسرائیل در جنگ غزه، قدرت را به افکارعمومی ببازند.

منبع: روزنامه همشهری