گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ـ سنتی با اجرای 23 نمایش بخش صحنه‌ای و اجرای 29 اثر در بخش‌های میدانی‌، مجالس تعزیه، قهوه‌خانه‌ای و خیمه شب بازی به نیمه راه خود رسیده است.

جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی با میزبانی اینگونه نمایش‌ها از گوشه و کنار ایران و همچنین نمایش‌های آیینی کشورهای بلغارستان، هنگ‌کنگ، هند، کره‌جنوبی و ایتالیا رنگ و بوی دیگری به‌خود گرفته است که با دیگر جشنواره‌های تئاتر متفاوت می‌نماید.

استفانو جونکی استاد نمایش عروسکی که از ایتالیا با ارائه مقالات «پولچینلا، تئاتر دستکشی» و «تفاوت در ساختار 2 نوع نمایش عروسکی دستکشی ونخی» به جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی، آمده است درباره کیفیت این جشنواره می‌گوید: هنرمندان نمایش‌های آیینی و به‌خصوص عروسکی هرساله آثار بهتری خلق می‌کنند و به‌نظر من این جشنواره رشد صعودی خوبی دارد اما این روند نباید دچار خدشه شود و باید به‌طور مستمر ادامه یابد.

تعامل خوبی که در این‌سال‌ها میان هنرمندان، محققان و پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها برقرار شده، نتایج مثبتی در این زمینه رقم زده که البته باید این تعامل ادامه داشته باشد.

جونکی با دیدن کارهای ایرانی در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ـ سنتی از چندین هنرمند ایرانی برای شرکت در جشنواره بین‌المللی عروسکی «از دریا می‌آیند» دعوت کرده است.

این جشنواره که به گفته جونکی از جشنواره‌های برتر تئاتر عروسکی در اروپاست در سال‌های گذشته هم میزبان هنرمندان ایرانی بوده است. او درباره استقبال مردم ایتالیا از نمایش‌های ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره می‌گوید: استقبال از کارهای ایران خیلی زیاد است به‌طوری که بعد از دیدن این کارها در جشنواره، برای شرکت در جشنواره‌های دیگر دعوت می‌شوند.

این هنرمند در جشنواره نمایش عروسکی «هی تو» کاری مشترک با گروهی ایرانی اجرا می‌کند که به‌نظر او چنین فعالیت‌هایی باعث ارتباط هنری و فرهنگی می‌شود.

استقبال از جشنواره

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ـ‌ سنتی که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود به‌دلیل شرکت گروه‌های خارجی می‌تواند جشنواره پر مخاطبی باشد. به گفته دبیر خانه دائمی جشنواره، پیش فروش بلیت‌روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته انجام شد.

با توجه به زمان اندک پیش فروش و درگیر بودن گیشه سالن‌ها برای فروش‌های تئاترهای در حال اجرا، از یک سوم تا نصف بلیت سالن‌های بزرگ و 80 درصد بلیت سالن‌های کوچک پیش فروش شد.

پیش فروش بلیت‌ها براساس سقف سالن بود و مابقی بلیت‌ها هم برای فروش در روز اجرا مانده است. ماندن بلیت‌های اضافه برای ارائه به مخاطبانی بوده که در روز پیش فروش نتوانسته‌اند بلیت تهیه کنند.

همچنین تنها 2گیشه از ساعت 10 تا 15 و بعد از آن فقط یک گیشه به‌مدت 2ساعت به پیش فروش بلیت اختصاص داشته که با توجه به این محدودیت‌ها به‌نظر مسئولان فروش بلیت‌ها، مناسب بوده است.

از طرف دیگر برخلاف جشنواره تئاتر فجر که تعداد تئاترهای خارجی زیاد است، تعداد اجراهای خارجی در این جشنواره محدود است و برای همین یک نمایش می‌تواند در چند نوبت روی صحنه برود. به‌عنوان مثال نمایش بلغارستان 2 بار در تئاتر شهر و 2 بار در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.به همین دلیل مخاطب حق انتخاب زمان و مکان دارد.

اتابک نادری مدیر تالار سنگلج هم معتقد است که استقبال از کارهای جشنواره خوب است. او با اشاره به پربودن سالن در این مدت می‌گوید: این جشنواره به لحاظ ماهیت کارهای اجرا شده، خاص است.

اجراهای جشنواره پذیرای مخاطبان گسترده‌ای از همه طیف‌های سنی و فرهنگی است که جشنواره را به‌دلیل نگاه ملی‌‌اش دوست دارند. با توجه به اینکه تماشاخانه سنگلج پایگاه تئاتر ملی است و قرار است نمایش‌های ایرانی در آن اجرا شود، مخاطبان این تماشاخانه مشخص هستند.

نادری می‌گوید: تئاتر ایران در برگیرنده تمام تئاترهای سنتی است اما در کنارش آثار نمایشنامه نویسانی که ایرانی بنویسند هم اجرا می‌شود. به گفته او، مخاطبان این تماشاخانه برخلاف دیگر سالن‌ها می‌دانند که قرار است چه نمایشی را ببیند، چرا که این نمایش‌ها برگرفته از تاریخ، ادبیات، فلسفه و رویکرد اجتماعی ایرانی خواهد بود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-  سنتی تا 16 مرداد در تالارهای مجموعه‌ تئاتر شهر، تماشاخانه‌های ایرانشهر و تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.