گروه بین‌الملل: اگر تا چندی پیش عراق محور رایزنی‌ها، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک و اخبار رسانه‌ها بود اما امروز افغانستان به محور اخبار و گفت‌وگوها تبدیل شده است.

همین گونه هم بود که دیروز آندرس فوگ راسموسن دبیر کل جدید ناتو در نخستین ساعات کاری خود به‌عنوان رهبر جدید ناتو اولویت اصلی سازمانش را جنگ افغانستان و گفت‌وگو با آنچه وی آن را طالبان میانه رو خواند عنوان کرد.

طالبان میانه رو به طیفی از طالبان اطلاق می‌شود که درصورت برآورده شدن درخواست‌هایشان حاضر به شرکت در فرایند سیاسی افغانستان و کنار گذاشتن سلاح هستند.

به گزارش بی‌بی سی، راسموسن گفت: در حالی که با طالبان تند رو می‌جنگیم می‌توانیم با طیفی از آنان وارد گفت‌وگو شویم. راسموسن اولویت دیگر ناتو در دوران دبیرکلی خود را بهبود روابط با روسیه عنوان کرد.  دبیر کل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز کار خود را در دفتر جدیدش در بروکسل آغاز کرد.

آندرس فوگ راسموسن نخست‌وزیر سابق دانمارک در محافل خبری شخصیتی بحث‌‌انگیز است که به واسطه نزدیکی‌ به آمریکا، پرونده افغانستان را در برهه زمانی کنونی که نیروهای ناتو تحت آماج خشونت‌های بسیاری در این کشور قرار دارند، در دست گرفته است.

در ماه ژوئیه گذشته 75 نظامی خارجی جان خود را در افغانستان از دست دادند و ظرف پایان هفته اخیر نیز 9 نظامی خارجی در این کشور کشته شدند و بدین ترتیب این ماه به مرگبارترین و خونین‌ترین ماه برای نظامیان خارجی از زمان سقوط طالبان در سال 2001 تبدیل شد. راسموسن به واسطه علاقه شدیدش به آمریکا به پسر بوش مشهور است.

وی که در سال 2001 به نخست‌وزیری دانمارک محسوب شد، با حمایت کورکورانه از آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق شرکت کرد. چپ‌گرایان دانمارک وی را به‌دلیل درگیر کردن این کشور پادشاهی و صلح‌طلب، در این دو جنگ پس از یک قرن بی‌طرفی و صلح و آرامش هرگز نمی‌بخشند.

دبیر کل جدید ناتو پیش‌تر ضمن اشاره به گستردگی وظیفه و مسئولیت ناتو در افغانستان، استراتژی خود را اعلام کرده و از اروپاییان خواسته است که نیروها، تجهیزات نظامی و هزینه‌های بیشتری را برای افغانستان اختصاص دهند.

وی از نوامبر سال 2001 میلادی تا 5 آوریل 2009 نخست‌وزیر دانمارک بود و در آوریل سال‌جاری میلادی به دبیرکلی ناتو برگزیده شد. او رهبری حزب لیبرال و ریاست ائتلاف راست میانه با مشارکت حزب لیبرال و حزب محافظه‌کار مردم دانمارک را برعهده داشت.

پس از اعلام نامزدی راسموسن برای تصدی دبیر کلی ناتو، ترکیه به‌علت سخنان راسموسن در دادن مجوز به یک شبکه تلویزیونی گروه کرد پ‌ک‌ک در دانمارک به مخالفت با او پرداخت ولی پس از مذاکرات عبدالله‌گل رئیس‌جمهوری ترکیه با باراک اوباما همتای آمریکایی وی، درنهایت ترکیه با دبیر کلی راسموسن موافقت کرد.

ناتو از ابتدا تا حالا

ناتو در 4 آوریل 1949 میلادی با هدف دفاع جمعی در پایتخت آمریکا پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون 28‌عضو دارد. از سال 1999تا 2004 میلادی، 10‌کشور کمونیستی سابق به عضویت ناتو در آمدند و شمار اعضای ناتو به 26 کشور افزایش یافت.

در سال 2008 تلاش‌هایی برای گسترش ناتو به حوزه بالتیک وپیشروی مرزهای ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه انجام گرفت که در این میان با شروع مذاکرات برای عضویت 3 کشور آلبانی، کرواسی و مقدونیه در ناتو موافقت شد ولی ابتدا مخالفت‌هایی با عضویت گرجستان و اوکراین که هم‏مرز با روسیه هستند صورت گرفت، در نهایت پس از شروع جنگ اوستیای‌جنوبی در سال 2008 حمایت‌ها برای عضویت گرجستان افزایش یافت.

انفجار خونین در هرات

دست‌کم12 نفر از جمله 10 غیرنظامی دیروز براثر انفجار بمبی در هرات کشته و 29 نفر دیگر براثر این انفجار زخمی شدند. این انفجار آخرین مورد از موج خشونت‌هایی است که این کشور را در فاصله زمانی 3‌هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌لرزاند.

به گفته نورخان نیکزاد رئیس پلیس هرات این بمب که در سطل زباله‌ای در کنار جاده جاسازی شده بود حدود ساعت 8 به وقت محلی در ساعت پرتردد در یکی از محله‌های مرکز شهر منفجر شد.