آمارها از استمرار وضعیت مساعد در صادرات حکایت دارد و در حوزه حمل و نقل نیز با ورود قطار اعزامی از چین به کشور، امیدها برای فعالسازی کریدور ریلی شرقی - غربی تقویت شده است. گرمای هوا ادامه دارد؛ اما این وضعیت فعلا در فعالیت های حمل و نقل هوایی تغییری ایجاد نکرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، رییس مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل، تردد بین‌شهری وسایل نقلیه در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته منصور فخاران، استان‌های هرمزگان با ۲۲ درصد، لرستان با ۱۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد شاهد بیشترین تردد و استان‌های گیلان و یزد با ۱۰ درصد و کردستان با هفت درصد شاهد بیشترین کاهش تردد بوده‌اند.

رشد ۸.۳ درصدی صادرات

بر اساس آمارها، در چهارماهه امسال ۱۷.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شده که ۱.۳۵ میلیارد دلار معادل ۸.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

طبق آمار، بالاترین میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری مربوط به خردادماه بوده که با صادرات پنج میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار، رشد ۱۴ درصدی را نسبت به خرداد سال قبل تجربه کرده است.

قطار کانتینری چین وارد ایران شد

قطار کانتینری چین دیروز (یکشنبه) از مرز اینچه برون وارد ایران شد. قطار کانتینری ایران نیز که چند روز پیش از مرز اینچه برون عازم کشور چین شده بود، از ایستگاه اترک ترکمنستان به مقصد چین حرکت کرد.

با مبادله این دو قطار، بخش شرقی کریدور ریلی شرقی غربی چین – اروپا فعال شد و متولیان امر انتظار دارند با تداوم تردد قطارها، این کریدور استراتژیک فعال بماند. پیش‌ازاین چند بار قطار چین با محموله قطعات خودرو به ایران تردد کرده بود.

قیمت جدید عوارض خروج از کشور اعمال شد

نرخ‌گذاری سال ۱۴۰۳ برای عوارض خروج از کشور که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد، در روزهای اخیر اجرایی شده است. پیش‌ازاین و از ابتدای سال جدید، همچنان نرخ سال قبل در مبادی مرزی دریافت می‌شد.

هیچ پروازی به دلیل گرما کنسل نشده است

بر اساس اعلام فرودگاه‌های کشور، تاکنون هیچ پروازی به دلیل گرمی هوا کنسل نشده است؛ اما پروازهای ورودی فرودگاه مهرآباد هم‌زمان با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری در روز ۹ مرداد از ساعت ۱۲ تا ۲۲ انجام نخواهد داشت.

تداوم افزایش تولید و کاهش قیمت مرغ

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، علت کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار را استمرار افزایش تولید دانست و از صادرات ۱۲ هزار تن گوشت مرغ را از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گفته ابراهیمی، اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی بین ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان است که نسبت به نرخ تورم افت قیمت را تجربه می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد: در دوره‌های قبلی بین ۱۵۰ تا ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گرفت که این مهم در دوره اخیر به ۱۴۷ میلیون قطعه برای تنظیم بازار رسیده است.

نرخ شکنی آمریکا در بازار پسته

محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده تولید پسته در امریکا ۵ دلار و در ایران ۷ دلار است، گفت: امریکا با کاهش ۳۰ درصدی قیمت پسته در بازار جهانی، دامپینگ کرده است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، تولید پسته امریکا ۷۵۰ هزار تن در سال است؛ اما ایران سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته تولید می‌کند.

منبع: روزنامه همشهری