تنها موزه زنده سفالگری در روستای جهانی کلپورگان در جنوب استان سیستان و بلوچستان، بازسازی می‌شود.

به گزارش همشهری ‌آنلاین تنها موزه زنده سفالگری دنیا در روستای ۷ هزار ساله کلپورگان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و سفالگری در آن به دست زنان انجام می‌شود. به تازگی بازسازی روستا برای جذب گردشگران آغاز شده است.


زینت منفرد، مسئول کارگاه سفال کلپورگان و یکی از زنان کارآفرین روستا که سفالگری را از کودکی یاد گرفته به همشهری می‌گوید: «۳ روز است که شاهد بازسازی موزه روستا هستیم که لقب موزه زنده دنیا را دارد. زنان و دختران در این موزه مشغول سفالگری و نقش زدن روی سفال هستند.»
منفرد ادامه می‌دهد: «هنر سفالگری روستا ثبت جهانی شده و باید میزبان گردشگران از سراسر دنیا باشد. ولی هنوز زیرساخت‌های لازم برای گردشگران در این روستا وجود ندارد که امیدواریم این بازسازی بستری برای حضور گردشگران فراهم کند.»
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری سراوان است که فقط ۷۰ کیلومتر با مرز پاکستان فاصله و کمتر از هزار نفر جمعیت دارد. روستایی که آذر ۱۳۹۶ به عنوان روستای جهانی سفال نام گرفت و حالا هر خانه روستایی به یک کارگاه تبدیل شده و برای خودش کوره پخت سفال دارد. سفال‌ها هم بعد از پخت گوشه حیاط چیده می‌شود. زنان حرف اول را در ساخت سفال‌های این روستا می‌زنند و از اجداد خود آموخته‌اند که چطور با خاک قرمز مایل به قهوه‌ای روستا پارچ و لیوان، قندان، گلاب‌پاش، گلدان و کاسه بسازند. نقش زدن روی سفال هم برای خودش مهارتی است؛ نقش‌هایی ذهنی که با چوب نازک درخت خرما کشیده می‌شود.
منفرد افزود: «ارائه تسهیلات برای گسترش کار و همچنین ایجاد یک خانه بوم‌گردی برای اقامت گردشگرانی که به روستا می‌آیند از دیگر خواسته‌های روستاییان است.»
به گفته مجتبی شجاعی، فرماندار سراوان با تامین اعتبار اولیه، بازسازی موزه زنده ساخت سفال در روستای کلپورگان با پیمانکار جدید آغاز شده و روستا به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود.