یکی از دغدغه‌های بانوان غیرشاغل، داشتن بیمه بدون نیاز به داشتن شغل است تا بتوانند درصورت نیاز برای جبران هزینه‌های خود از بیمه استفاده کنند؛ «بیمه زنان خانه‌دار و دختران» برای رفع نیاز این بانوان در سازمان تأمین‌اجتماعی ذیل طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی ایجاد شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از دغدغه‌های بانوان غیرشاغل، داشتن بیمه بدون نیاز به داشتن شغل است تا بتوانند در صورت نیاز برای جبران هزینه‌های خود از بیمه استفاده کنند؛ «بیمه زنان خانه‌دار و دختران» برای رفع نیاز این بانوان در سازمان تأمین‌اجتماعی ذیل طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی ایجاد شده است. این طرح اگرچه از دهه ۸۰ شروع شده اما ثمره آن به صورت جدی در یکی دو سال گذشته دیده می شود. تأمین امنیت اقتصادی زنان به‌خصوص در دوران پیری و ازکارافتادگی از مزایای بیمه برای زنان خانه‌دار است. در ادامه به جزییات این بیمه می پردازیم.

۵۰ سال حداکثر سن بیمه شونده

زنان خانه‌دار و نیز دخترانی که در رده سنی بین ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام قرار دارند، حتی بدون سابقه قبلی بیمه‌ای می‌توانند از حمایت‌های تأمین‌اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان و خدمات درمانی برخوردار شوند.

۲۵ میلیون بانوی خانه دار

بر اساس آخرین پژوهش وزارت کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰، آمار بانوان خانه‌دار حدود ۲۵ میلیون نفر و میانگین سنی آنها حدود ۴۰ سال است. زنان خانه‌دار حدود ۶۲ درصد از جمعیت زنان و حدود ۸۰ درصد از جمعیت زنان متأهل را تشکیل می‌دهند.

۴۰۰ هزار بانوی بیمه شده

به گفته سید مرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر بیمه‌شده زنان و دختران خانه‌دار تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌ اند.

۵۱۸ هزار تومان حق بیمه

مبلغ واریزی بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی ۱۴۰۳، با توجه به درصدی که بیمه شده انتخاب کرده، متغیر بوده و برای نوع بیمه ۱۲ درصدی، در شش ماهه اول سال، ۵۱۸ هزار و ۲۸۹ تومان است.

۳ نوع نرخ حق بیمه

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که متقاضیان می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. دستمزد مبنای محاسبه و پرداخت حق بیمه این افراد نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه زنان خانه‌دار و دختران می‌توانند متناسب با سن و سابقه، دستمزد مورد نظر را انتخاب و حق بیمه خود را برمبنای آن پرداخت کنند.

۱۲ درصد

نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود، یعنی بیمه شده با انتخاب این نرخ و پرداخت حق بیمه، بعد از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی، می‌تواند بازنشسته شود و اگر خدای ناکرده پس از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کند، بازماندگان وی برمبنای مقررات تأمین‌اجتماعی و در صورت احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

۱۴ درصد

نرخ دیگر حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران ۱۴ درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است.

۱۸ درصد

کامل‌ترین نوع خدمات هم در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است.

تعهدات بیمه‌ گر

بازنشستگی: زنان خانه‌دار با داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۴۵ سال سن و یا ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی و ۵۵ سال سن به شرایط بازنشستگی می‌رسند.

فوت: در صورت فوت بیمه شده، بازماندگان می‌ توانند از مزایای بیمه فوت استفاده کنند.

از کار افتادگی: در صورت از کار افتادگی کلی یا جزئی ناشی از حادثه یا بیماری، بیمه شده می ‌تواند از مزایای بیمه از کار افتادگی استفاده کند.

بارداری: هزینه ‌های زایمان و مراقبت ‌های بعد از زایمان تحت پوشش بیمه قرار می ‌گیرد.

چطور ثبت نام کنیم؟

این امکان برای متقاضیان وجود دارد که هم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و هم از طریق برنامه کاربردی (اپلیکیشن) "تأمین من" بتوانند به‌صورت غیرحضوری مدارک خود را بارگزاری کنند. از همان ماه اول، هم بیمه آنها برقرار می‌شود و هم در صورت تمایل شخصی می‌توانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند و این ایام جزو سوابق بیمه‌ای برای بازنشستگی آنها لحاظ خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین