آیین تعزیه در شهرستان سوق استان کهگیلویه و بویراحمد قدمتی بیش از یک قرن دارد و ۱۲ سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین آئین تعزیه خوانی سنتی سوق از سال ۱۲۸۷ در میان اقوام، ایلات و مناطق عشایر نشین این خطه اجرا می‌ شود و برخی از هنرمندان تعزیه سوق بیش از ۵۰ سال است که تعزیه‌خوان هستند و نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده‌اند. مجلس تعزیه سنتی سوق با حضور پیشکسوتان تعزیه در ایام محرم در میدان اصلی شهر اجرا می‌شود.
بیشتر جمعیت ۷هزار نفری شهرستان سوق از سادات هستند. آغاز تعزیه در سوق برابر است با آغاز تعزیه در استان کهگیلویه و بویر احمد که به قول حسین حاج پور یکی از معین البکاءهای قدیمی سوق قبل از سال ۱۳۲۱ با معین البکائی فردی اصفهانی به نام معمار شیردره بود و بسیار مورد استقبال اهالی قرار گرفت. تعزیه سوق در ایام دفاع مقدس نیز در منطقه شلمچه با استقبال چشمگیر رزمندگان روبه‌رو شد.
مجالس تعزیه خوانی از اواخر سال ۱۲۷۵ شکل امروزی به خود گرفت و بخشی از برنامه های عزاداری مردم سوق شد و سال‌ها بعد در قلعه سید مختار دولتخواه و کریک از شهرستان دنا و اردکانی‌های مقیم یاسوج با حضور نسل جوان گروه‌های تعزیه‌خوانی شکل گرفت.
در آیین تعزیه شهر سوق شهادت علی اصغر(ع) طفل ۶ ماه دشت نینوا و عبدالله پسر امام حسن (ع) با حضور پیشکسوتان تعزیه خوانی اجرا می‌شود که حزن و اندوه سوگواران اباعبدالله حسین (ع) و یاران با وفایش همزمان با ماه محرم در این آیین به اوج خود می‌رسد. در مجالس تعزیه سوق، صدای شیون و ناله زنان و دختران با نمایش تعزیه همراهی می‌کند.
از سال ۱۳۸۲ سوگواره تعزیه خوانی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد پایه‌گذاری شد. ۱۰ گروه تعزیه‌خوانی در شهر سوق فعال هستند که در ایام محرم به مناطق مختلف استان سفر می‌کنند تا فرهنگ عاشورای حسینی را برای مردم به خصوص نسل جوان تبیین کنند. ۱۰ گروه تعزیه‌خوانی در شهر سوق فعال هستند که در ایام محرم به مناطق مختلف استان سفر می‌کنند تا فرهنگ عاشورای حسینی را برای مردم به خصوص نسل جوان تبیین کنند.

فیلمی از تعزیه در سوق را اینجا تماشا کنید: