تیم ملی والیبال جوانان ایران امروز در فینال رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا در 3 ست متوالی رقیبش را شکست داد و قهرمان آسیا شد.

به گزارش همشهری آنلاین، هشتمین و آخرین روز رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان زیر ۲۰ سال ۲۰۲۴ آسیا امروز (سه‌شنبه نهم مرداد) با ۸ دیدار در سورابایا اندونزی پیگیری شد.

تیم ملی والیبال جوانان ایران با ۶ برد متوالی در روز پایانی این رقابت‌ها برای کسب مقام قهرمانی به مصاف کره‌جنوبی رفت و با اقتدار ۳ بر صفر حریف را شکست داد تا قاره کهن به افتخار والیبال ایران به‌پاخیزد.

شاگردان غلامرضا مؤمنی مقدم در ۳ ست متوالی این مسابقه با امتیازهای ۲۵ بر ۱۲، ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۲۲ به پیروزی رسیدند تا ضمن کسب هفتمین برد متوالی، به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یابند و با توجه به کسب این مقام در ۲ دوره گذشته، هت‌تریک قهرمانی کنند.

عمران کوک‌جیلی، آرمین قلیچ نیازی، پویا آریا خواه، سیدمتین حسینی، آرین محمودی‌نژاد و مرتضی طباطبایی ترکیب شروع کننده تیم ایران در این مسابقه بودند. شایان مهرابی، متین سقلی، ابوالفضل مهدیان، طاها بهبودنیا، مرتضی نریمانی و علی عشقی‌نور دیگر بازیکنان ایران در این رقابت‌ها هستند.

در ست نخست این مسابقه تیم کره جنوبی هیچ حرفی برای گفتن مقابل تیم ایران نداشت و ملی‌پوشان جوان با اقتدار ۲۵ بر ۱۲ حریف را شکست دادند تا ۱۳ پوئن اختلاف را ایجاد کنند. تیم ایران در این ست در دفاع عملکرد خیلی خوبی داشت.

در ست دوم که تیم کره‌جنوبی اعتبار والیبال خود را در خطر دید، نمایش بهتری نسبت به ست نخست داشت اما باز هم توان مقابله با قدرت اول والیبال آسیا را نداشت و ۲۵ بر ۱۸ مغلوب شد تا از نظر ست شماری دو بر صفر عقب بیافتد.

در این ست تیم ایران ۱۶ امتیاز حمله به دست آورد، سه پوئن از دفاع کسب کرد و سه امتیاز سرویس نیز به دست آورد تا در همه فاکتورها نسبت به عملکرد حریف بهتر باشد.

کره در ست سوم مقاومت زیادی مقابل ایران داشت و حتی در برخی لحظات این ست از ایران پیش افتاد، اما بازهم تیم ملی والیبال جوانان ایران ۲۵ بر ۲۲ به پیروزی رسید تا در مجموع ۳ بر صفر فاتح این دیدار باشد و جام بیست‌ودوم را بالای سر ببرد.

سیدمیلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال ایران از جمله تماشاگران این مسابقه بود که سالن ۵ هزار نفره تکمیل شده مسابقات حضور داشت.

غلامرضا مؤمنی مقدم به عنوان سرمربی، امیرحسین منظمی به عنوان سرپرست، محمدحسین نجاتی، محمد منصوری و امین علی اکبری (مربیان)، حسین کردفیروزجائی (فیزیوتراپ)، سائد جدید الاسلام (آنالیزور)، مهدی حسن‌زاده (بدنساز) و محمود محمدی یزنی (ماسور) بازیکنان را در این مسابقات همراهی کردند. امید فولادی‌وندا داور بین‌المللی کشورمان هم به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها قضاوت داشت.

در دیدار رده‌بندی نیز ژاپن و اندونزی به مصاف یکدیگر رفتند که سامورایی‌ها سه بر یک حریف را شکست دادند و به مقام سومی دست یافتند.

اندونزی میزبان این مسابقات در ست نخست ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی رسید، اما در سه ست بعدی با امتیازهای ۲۷ بر ۲۵، ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۲۰ مغلوب نماینده سرزمین آفتاب تابان شد تا به رتبه چهارمی مسابقات اکتفا کند.

والیبال جوانان ایران امسال هجدهمین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند و ملی‌پوشان این رده‌سنی کشورمان در هفده دوره قبلی موفق به کسب ۱۲ مدال شامل هفت طلا، سه نقره و دو برنز شده‌اند و با قهرمانی امسال، جام بیست ودوم به تهران می‌آید که هشتمین جام قهرمانی والیبال کشورمان در این رده سنی آسیا محسوب می‌شود.

تیم‌های ایران و کره‌جنوبی امسال چهارمین رویارویی در فینال را تجربه کردند که سومین برد و قهرمانی را برای کشورمان به همراه داشت (۱۹۹۸، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۴) و تنها یک بار در سال ۲۰۰۴ نتیجه به کره واگذار کرد و نایب قهرمان شد.

منبع: مهر