میزبانی عربستان در جام جهانی ۲۰۳۴ با «شائبه پرداخت غیرمستقیم رشوه به فیفا» خبرساز شد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ «هزینه یک میلیارد دلاری عربستان برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴»، این گزارش امروز (سه شنبه) نشریه تایمز درباره ریخت و پاش سعودی‌ها برای گرفتن میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی دنیاست. ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مدرن‌ترین استادیوم ایران با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی(۴ میلیون دلاری) ساخته شده که عربستان با این هزینه برای کسب میزبانی جام جهانی می‌توانست ۲۵۰ ورزشگاهی مثل استادیوم امام رضا بسازد.
رایزنی سعودی‌ها برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ از سال گذشته به صورت رسمی با دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان کلید خورد. شاهزاده سعودی در راستای کسب میزبانی جام جهانی بسیاری از ستارگان سرشناس دنیا مثل کریستیانو رونالدو، نیمار و بنزما را با هزینه‌های نجومی به این کشور کشاند تا بتواند افکار عمومی را برای کسب میزبانی این تورنمنت بزرگ همراه خود کند.
نشریه انگلیسی می‌نویسد که «آرامکو» شرکت نفتی عربستان با امضای قرارداد اسپانسر با فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) «مسیر کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ را هموار کرد».بر اساس گزارش تایمز، آرامکو «قراردادی ۱۰ ساله تا سال ۲۰۳۴ با فیفا» امضا کرده که طبق این قرارداد «سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار» به فدراسیون جهانی فوتبال پرداخت خواهد کرد.
شائبه فساد مالی در پرونده‌های میزبانی جام‌های جهانی همیشه بوده است. روسیه و قطر پیش از این از سوی وزارت دادگستری آمریکا به پرداخت مبالغ هنگفت رشوه از طریق واسطه‌ها به فیفا برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ متهم شده بودند.


سعود عبدالکریم، کارشناس فوتبال عربستان می‌گوید که قرارداد اسپانسری آرامکو با فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) نمی‌تواند به منزله پرداخت رشوه برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ اطلاق شود چون «همه کارها به صورت قانونی انجام شده است».اما در مقابل رابرت مور، کارشناس انگلیسی معتقد است که پرداخت «۱ میلیارد دلار برای اسپانسری فیفا مبلغ خارج از عرفی است» و نشان دهنده «پرداخت رشوه به صورت غیرمستقیم به فیفا» برای برنده شدن در مزایده میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ است.
نشریه تایمز انگلیس می‌نویسد که برای کاندیداتوری جام جهانی قوانین مدونی در زمینه پرداخت پول‌های خارج از عرف و نجومی وجود ندارد و بسیاری از برندگان در پوشش اسپانسری مبالغ هنگفتی را برای کسب میزبانی جام جهانی هزینه می‌کنند. بر اساس گزارش نشریه معتبر انگلیسی، باید سازمان‌های بین المللی در زمینه مبارزه با فساد مالی، قوانین مشخصی در این زمینه تدوین کنند تا برای همیشه شائبه رشوه برای کسب میزبانی جام جهانی بسته شود.

منبع: فارس