نکونام خریدهای خوبی داشته اما برای پست‌های ۶ و ۸ هنوز بازیکن می‌خواهد و به اتفاقات اردوی ترکیه دل بسته است.

همشهری آنلاین- تیم استقلال بعد از چند خرید بزرگ و یک انتقال خبرساز برای اردوی آماده‌سازی راهی ترکیه شده است. کشوری که می‌گویند خیلی از خریدهای خارجی در آنجا انجام می‌شود و بازیکنان زیادی برای انجام تست‌های فنی و پزشکی به اردوی تیم‌های ایرانی می‌آیند. بعید نیست که این تیم به همراه یکی دو خرید دیگر از ترکیه بازگردد و چهره‌ای کاملا متفاوت از چهره سال گذشته‌اش پیدا کند. جواد نکونام که فصل گذشته فرصتی برای فعالیت در بازار تابستانی پیدا نکرد، امسال جبران کرده و خریدهای خبرسازی انجام داده است. مرور آنچه در پنجره تابستانی بر آبی‌ها گذشته و تغییراتی که ترکیب این تیم خواهد داشت خالی از لطف نیست.

دروازه؛ حفظ کاپیتان و تغییر ذخیره

برخلاف پرسپولیس و تراکتور که در خط دروازه دچار تغییر شده‌اند، استقلال و سپاهان دو مدعی دیگر هستند که با همان دروازه‌بان اصلی خودشان ادامه می‌دهند. درباره سیدحسین حسینی البته شایعات زیادی وجود داشت و حتی در مقطعی گفته می‌شد او به پرسپولیس مذاکراتی داشته است. اما کاپیتان هفته گذشته به تمامی شایعات پایان داد و الان نفر اول اردوی آبی‌ها در ترکیه است. اما ذخیره اول او در فصل گذشته که محمدرضا خالدآبادی بود به ترکیه نرفته و در صدد جدایی از اردوگاه آبی‌ها است. خالدآبادی دروازه‌بان فیکس تیم ملی امید بوده اما در استقلال اصلا به او بازی نمی‌رسد و به همین دلیل خواهان جدایی است. استقلال دروازه‌بان‌های دیگری هم دارد. از جمله سینا سعیدی‌فر که به‌طور قرضی به شمس‌آذر قزوین رفته بود و حالا برگشته است.

خط دفاعی؛ بدون کم‌ و کسری

صالح حردانی، میلاد فخرالدینی، جعفر سلمانی، رافائل سیلوا و البته محمدحسین مرادمند از استقلال رفته‌اند. در میان اینها جدایی مرادمند که دقایق زیادی بازی کرده بود عجیب به نظر می‌رسید. در عوض رامین رضاییان، میلاد زکی‌پور و سامان فلاح خریدهای اسم‌ورسم‌دار استقلال تا این لحظه بوده‌اند که قرار است خط دفاعی این تیم را کاملا دگرگون کنند. استقلال در فصل آینده برخلاف فصل گذشته با ۴مدافع بازی می‌کند. تغییر رویه نکونام از سیستم ۳دفاعه به سیستم‌های ۴دفاعه باعث می‌شود حضور رامین رضاییان و ابوالفضل جلالی را در دفاع چپ و راست این تیم قطعی بدانیم. در دفاع میانی هم آرمین سهرابیان، سامان فلاح و ایمان سلیمی به همراه روزبه چشمی کسانی هستند که می‌توانند در دو پست این منطقه بازی کنند. در دفاع چپ زکی‌پور آمد تا جای بازیکن موفق فصل گذشته یعنی جلالی را بگیرد اما ابوالفضل جلالی توانست معافیت سربازی‌اش را بگیرد و ماندگار شود. بنابراین در این پست استقلال نه‌تنها بازیکن کم ندارد بلکه احتمالا یک مدافع خوب را باید روی نیمکت بنشاند و شاید این موضوع باعث جدایی زکی‌پور در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات شود. در مجموع استقلال در خط دفاعی هیچ کم و کسری ندارد و می‌تواند تمرکز خود را روی سایر خطوط بگذارد.

خط میانی؛ تغییرات فراوان و نیمه‌کاره

بیشترین رفت‌وآمدهای استقلال در نقل‌وانتقالات تابستانی در خط میانی شکل خواهد گرفت. همان جایی که بیشترین انتقادات هواداران را هم معطوف به خودش کرده بود. در این خط فعلا محمدحسین اسلامی به عنوان یک وینگر باکیفیت و علیرضا کوشکی که در فولاد هم شاگرد نکونام بوده جذب شده‌اند. استقلال در پست شماره۶ یعنی هافبک دفاعی با وجود حضور چشمی و نیک‌نفس نیاز به بازیکن دارد و دستش در این پست هنوز پر نیست. در پست شماره۸ نیز استقلالی‌ها بازیکن می‌خواهند، یعنی همان پستی که در تمام فصل گذشته هواداران استقلال از خالی بودنش شاکی بودند و نیاز به یک هافبک خلاق و بازی‌ساز را احساس می‌کردند. استقلال به‌شدت دنبال جذب کاکوتا است که اگر موفق به این کار شود خرید بزرگ و بسیار مفیدی انجام داده است. علی کریمی هم دیگر هدف آبی‌ها است که باشگاه تلاش فراوانی برای آزاد کردن او از بند باشگاه‌های ترکیه انجام داده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. این خریدها در صورت تحقق استقلال را کامل خواهند کرد. اگرچه برای پست وینگر هم با وجود حضور مهرداد محمدی و اسلامی و حضور گهگاهی ماشاریپوف، استقلال همچنان بی‌نیاز از یک وینگر دیگر نیست.

خط حمله؛ همان و همان

کمترین تغییرات استقلال در خط حمله این تیم رخ داده است. بلانکو که فصل گذشته بعد از سپری شدن چند هفته ابتدایی به استقلال آمد کاملا نکونام را راضی کرده و با حضور او آبی‌ها نیازی به خرید مهاجم احساس نکرده‌اند. ذخیره او یعنی آرمان رمضانی هم قراردادش را تمدید کرده تا باز هم اگر مسابقه‌ای گره خورد و استقلال به گل نرسید در نیم ساعت پایانی وارد میدان شود. در این پست ارسلان مطهری که در نیم‌فصل گذشته جدا شده بود دیگر بازنمی‌گردد و احتمالا پیمان بابایی هم رفتنی خواهد شد.