۴۰ ایرانی چند روزی است که در تابستان داغ راهی پاریس شده‌اند تا در رقابت‌های المپیک۲۰۲۴ نام ایران را جهانی کنند. ۱۰نفر از کاروان ۴۰نفره المپیک ایران را دهه هشتادی‌هایی تشکیل می‌دهند که با امید جوانی، راهی المپیک شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، امیرعلی آذرپیرا، رحمان عموزاد، علیرضا مهمدی، ‌سامیار عبدلی، علی لبیب، ‌فاطمه مجلل متولدان سال۱۳۸۱ هستند که با تلاش بسیار توانسته اند در لیست ورزشکاران المپیکی ایران جای بگیرند و در مرحله بعدی نیز آرین سلیمی متولد۱۳۸۲، سعید اسماعیلی متولد۱۳۸۳، مبینا نعمت‌زاده متولد۱۳۸۴ و محمد بیرانوند متولد۱۳۸۷ میانگین سنی کاروان ایرانی را پایین‌تر آورده‌اند.

امیرعلی آذرپیرا

پسر دهه هشتادی اهل تهران که با ۹۷کیلوگرم وزن توانست راهی المپیک پاریس شود. آذرپیرا با ۲۲سال سن، ۲طلای زیر ۲۳سال جهان را با خود به خانه برده است؛ اما نخستین‌ بار است که المپیک را تجربه می‌کند و به‌عنوان رقیب جدی کشتی‌گیر شناخته شده آمریکایی با نام کایل اسنایدر شناخته می‌شود.

رحمان عموزاد

کشتی گیر اهل بهشهر که به سرعت نام خود را در میان علاقه‌مندان به کشتی آزاد ایران پررنگ کرده و به‌دلیل فن‌هایی که روی تشک کشتی اجرا می‌کند، برخی او را به نام«رحمان بی‌رحم» وصف می‌کنند.

او در سن ۲۲سالگی و با یک طلای قهرمانی جهان، یک نقره بازی های آسیایی و ۳ طلای قهرمانی آسیا توانست مجوز نخستین حضورش در المپیک پاریس را دریافت کند.

علیرضا مهمدی

فرنگی کار اهل ایذه خوزستان که در اردیبهشت‌ماه توانست تنها سهمیه باقی مانده کشتی فرنگی ایران برای المپیک۲۰۲۴ پاریس در وزن ۸۷کیلوگرم را به‌دست بیاورد.

این جوان ۲۲ساله قبل از ورود به المپیک پاریس، هم تجربه حضور در مسابقات جهانی و هم در پرونده خود ثبت کرده بود و توانست در رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام اوپن زاگرب بر سکوی دوم قهرمانی جهان بایستد و مدال نقره را از آن خود کند.

سامیار عبدلی

«سریع‌ترین شناگر تاریخ ایران» شهرتی است که پسر ۲۲ساله کرجی به نام خود سند زده است و با به‌دست آوردن رکوردهایی مانند رکورد ماده‌های ۵۰متر آزاد مسافت کوتاه، ۵۰متر آزاد مسافت بلند، ۱۰۰متر مسافت بلند، ۴در۱۰۰متر آزاد تیمی و ۴در۱۰۰متر مختلط تیمی با تجربه بالا خود را به المپیک۲۰۲۴ برساند.

سامیار عبدلی، شناگر دهه هشتادی در مرحله مقدماتی شنا ماده ۱۰۰ متر آزاد المپیک به آب زد و توانست با ثبت زمان ۵۰ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه به مقام چهارم دست پیدا کند و در مجموع چهل و هشتم شود.

علی لبیب

پسر تبریزی به‌عنوان تنها رکاب زن ایران در بازی‌های المپیک پاریس حاضر شده و او با ۲۲سال سن، عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران است. لبیب در بخش جاده‌ای در بازی‌های آسیایی در سال۲۰۲۲ در هانگژوی چین موفق شد به مقام چهارم مسابقات دست پیدا کند.

او همچنین در مسابقات استقامت جاده زیر ۲۳سال قهرمانی آسیا توانست مدال برنز را با خود به ایران بیاورد.

فاطمه مجلل

دختر قایقران ایرانی از شهر ارومیه، سال‌هاست که برای حضور در المپیک با تمام وجود تلاش کرده است؛ او که با مدال‌های طلای زیر ۲۳سال و نقره بازی‌های آسیایی، تجربه جهانی کسب را کرده بود، به‌عنوان ورزشکار ایرانی در المپیک به رقابت پرداخت.

در چهارمین روز از بازی‌های المپیک۲۰۲۴ پاریس، فاطمه مجلل نماینده ۲۲ساله قایقرانی رویینگ تک‌نفره ایران در مرحله یک چهارم نهایی رتبه ششم را کسب کرد و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

آرین سلیمی

اهل کرمانشاه است و با ۲۱سال سن در قامت یک دهه هشتادی با کاروان ایران در جمع المپیکی‌های۲۰۲۴ قرار گرفت.

این پدیده تکواندوی ایران با کسب مدال برنز قهرمانی جهان و نقره بازی‌های آسیایی، خود و هم نسلی‌هایش را طلایی می‌داند و امیدوار است با خوش رنگ‌ترین مدال ثابت کند که واقعا نسل طلایی تکواندوی ایران درحال ظهور است.

سعید اسماعیلی

«جوان‌ترین فرنگی‌کار حاضر در المپیک»، جایگاهی است که اسماعیلی با ۲۰سال سن از آن خود کرده است؛ این فرزند شهر دزفول باید در رقابت میان گوش شکسته‌های وزن ۶۷کیلوگرم، رقبای خود را ضربه فنی و امید ایران برای کسب مدال خوش رنگ را به واقعیت نزدیک کند.

مبینا نعمت زاده

دختر ۱۹ساله کاروان المپیک ایران، سال‌هاست که به الگوی هم سن و سال‌هایش تبدیل شده است. دارنده برنز بازی‌های آسیایی و نقره قهرمانی آسیا امیدوار است که در نخستین حضورش در رقابت‌های المپیک، بهترین توانایی خود را به نمایش بگذارد.

محمد بیرانوند

جوان‌ترین ورزشکار تاریخ ایران است که توانست با کسب سهمیه راهی المپیک شود؛ این تیرانداز با ۱۵سال و ۱۱‌ماه در پایان مرحله سوم مقدماتی تراپ بازی‌های المپیک پاریس در رده بیست و یکم ایستاد.

محمد بیرانوند با کسب مدال طلای قهرمانی آسیا برای نخستین بار در تاریخ ایران در رشته اهداف پروازی موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

منبع: روزنامه همشهری