سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی ترور کردن را به یک هنجار تبدیل می‌کند؛ اقدام قاطع ایران آن‌ها را پشیمان خواهد کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با شهادت اسماعیل هنیه، بیان کرد: این حادثه بسیار تلخ بود؛ از این جهت که مهمان ایران را ترور کردند و به شهادت رساندند. البته از اینکه حاکمیت جمهوری اسلامی با حمله یک رژیم خبیث نقض شد، موجب تأسف است.

وی ادامه داد: آن‌چه که دردآور است، موضوع ترور میهمان عزیز جمهوری اسلامی است. هیچ کشوری نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد. جمهوری اسلامی که به معیارهای اخلاقی به طریق اولی پایبند است، نمی‌تواند قبول کند و همانطور که رهبری فرمودند خونخواهی به گردن ما است؛ یعنی نه تنها حق ما است بلکه وظیفه ما نیست محسوب می‌شود.

این چهره سیاسی کشورمان، مهمترین دلیل ترور اسماعیل هنیه را ماهیت خبیث، جنایتکار و درنده خویی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اصلاً رژیم صهیونیستی نمی‌تواند این‌طور نباشد. بقیه دلایلی که مطرح می‌کنند فرع بر این است. مثالی هم داریم که می‌گوید نیش عقرب نه از رَه کین است، اقتضای طبیعتش این است. طبع یک حیوان درنده، درندگی است.

آصفی خصلت شرارت بار رژیم صهیونیستی را عامل مهمی دانست که جمهوری اسلامی می‌خواهد آن را نابود کند و ادامه داد: این رژیم شرارت‌بار و جنایتکار که هر روز در دنیا مرتکب جنایت می‌شود، دستش به خون جوان، پیر، زن، مرد و کودکان آلوده است. این ریشه اصلی در خصلت او دارد؛ حالا برخی از موارد دیگر به این رژیم کمک کرده است از جمله حمایت آمریکا که خوی درنده خویی این رژیم با حمایت آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی تقویت شده است.

وی با اشاره به سخنرانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، عنوان کرد: هرچند که ۱۰۰ نفر با سخنرانی او مخالفت کردند و جلسه را ترک کردند اما آنهایی که ماندند و مقام‌هایی که با او به گفت‌وگو نشستند چراغ سبز بزرگی را نشان دادند. نتانیاهو از مقام‌های آمریکایی قول حمایت و همکاری گرفته بود و بدون اینکه نام ببرم دو سه دولت اروپایی به طور حتم در جریان اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه حمایت آمریکا و همکاری اروپا را یکی از دلایلی برشمرد که رژیم صهیونیستی را در درنده خویی بیشتر تشویق می‌کند و افزود: موضوع دیگر شرایط بد داخلی است که آقای نتانیاهو به عنوان یک چهره منفور دارد و از همه جناح‌ها تحت فشار است و تلاش می‌کند نشان دهد که به یک پیروزی و یا دستاوردی می‌رسد که رهبران حماس را حذف می‌کند.

آصفی ترورهایی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود نظیر ترور شهید اسماعیل هنیه را با وجود وسایل پیشرفته و هوشمند امروزی دشوار نخواند و گفت: با ابزارهایی که امروز وجود دارد ممکن است ده‌ها بار تلاش کنند بالاخره یک بار نتیجه می‌گیرند در مورد ترور آقای هنیه هم بارها تلاش شده بود.

وی اظهار کرد: اینکه می‌گویم آمریکا چراغ سبز نشان می‌دهد به این دلیل است که او با اینکه می‌گوید من دخالتی ندارم؛ همزمان می‌گوید اگر به رژیم صهیونیستی حمله شود من در کنار او هستم همچنین از سوی آلمان که یک کشور اروپایی است، درخواست حداکثر خویشتن‌داری می‌شود. چه کسی باید حداکثر خویشتن‌داری را داشته باشد ما که در کشورمان حمله شده و میهمانمان را ترور کردند؟ می‌خواهم بگویم این‌ها یک قرینه است یا رفتاری که دولتمردان انگلیسی داشته‌اند، با عجله به قطر آمدند و به لبنان رفتند؛ این‌ها در نهایت آشکار می‌کند که به اصطلاح دُم خروس پیداست.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان به جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست ایران تشکیل شد، اشاره کرد و افزود: در این جلسه همه کشورها اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کردند به جز آمریکا و انگلیس این قرینه‌ای است که این دو کشور پشت این مسائل تروریستی هستند.

آصفی ترور شهید اسماعیل هنیه که مهمان جمهوری اسلامی بود را نقض آشکار قواعد بین‌المللی دانست و در همین رابطه گفت: ترور شهید هنیه خلاف قواعد بین‌المللی است و به طور آشکار حقوق ایران را نقض کرده و با هیچ معیار، متر و سنجه‌ای قابل توجیه نیست و باید به شدیدترین حالت محکوم شود.

وی رابطه با اقدام‌های رژیم صهیونیستی و ترورهایی که مرتکب می‌شود، هشدار داد: کاری که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد این است که دارد ترور کردن را به یک هنجار تبدیل می‌کند. او همزمان در ایران لبنان و بسیاری دیگر از نقاط جهان مرتکب عملیات تروریستی می‌شود، بسیاری از مسئولین جنبش‌ها را ترور می‌کند و اقدام تروریستی علیه آقای اسماعیل هنیه، اولین ترور رژیم صهیونیستی علیه حماس نبود. ۲۰ سال قبل نیز رژیم صهیونیستی شیخ احمد یاسین مؤسس حماس را ترور کرد، فردی که هم نابینا بود و هم زمانی که شهید شد روی ویلچر بود. او پدر معنوی و مؤسس حماس بود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان، حق وتوی آمریکا را بی‌ربط دانست و افزود: آمریکا با این حق وتوی بی‌ربط خود اجازه نمی‌دهد در سازمان ملل علیه این رژیم منحوس اقدامی صورت بگیرد. باید جلوی این رژیم با قوت کامل ایستاد. رژیم صهیونیستی فکر می‌کند با ترور و شهید کردن مسئولین حماس می‌تواند برای خود دستاوردسازی کند و این جنبش را از بین ببرد.

آصفی ادامه داد: شیخ احمد یاسین ۲۰ سال قبل به شهادت رسید اما امروز جنبش حماس قوی‌تر شده، محکم‌تر و گسترده‌تر است و اگر قرار بود با ترور افراد این جنبش از بین برود باید تاکنون چند بار از بین می‌رفت چرا که ترورهای زیادی را مرتکب شده‌اند. ما می‌دانیم رژیم صهیونیستی با ارتکاب به این ترورها، اشتباه می‌کند و متوجه نیست با ترور افراد به اهداف خود نمی‌رسد. هرچند که این اشتباه او برای ما خوب است و سقوط او را نزدیک‌تر می‌کند.

وی یادآور شد: ما باید از همه ابزارهای حقوقی و بین‌المللی‌مان استفاده کنیم. ما حتماً باید اقدام قاطعی داشته باشیم و آن چیزی که به طور قطع رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهد کرد همین اقدام قاطع جمهوری اسلامی است. در اقدام ایران باید همه زمینه‌ها و ابعاد دیده شود. نتانیاهو به آمریکا رفت و هماهنگی‌های خود را انجام داد و در برگشت این جنایت را مرتکب شد و حالا دوست دارد بحران را تا انتخابات آمریکا ادامه دهد ببیند که بعد از آنچه می‌شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در همین رابطه ادامه داد: نتانیاهو در فضای داخلی رژیم صهیونیستی دستاوردی نداشته است. در ترور شهید سلیمانی ترامپ دستور داد و آن جنایت رخ داد و حالا هماهنگی این ترورها با دموکرات‌ها در جریان است. ما نباید خودمان را گرفتار این موضوع کنیم که دموکرات و یا جمهوری‌خواه با هم فرقی دارند در نهایت روش آن‌ها متفاوت است ولی در پلیدی هر دو مانند هم هستند. و برخی از کشورهای اروپایی نیز نسبت به آنها از نظر دشمنی کم نمی‌گذارند به هر حال شرایط پیچیده است و من مطمئن هستم جمهوری اسلامی مانند گذشته از این اوضاع با قوت بیرون خواهد آمد.

منبع: مهر