در عالم سیاست، افراد زیادی هستند که همه زندگی خود را صرف مبارزه برای آزادی کرده‌اند، اما در میان آنها انگشت شمار پیدا می‌شوند که همه جان، مال و فرزندان خود را نیز در این راه فدا کنند و باز هم بدون ترس به راه خود ادامه دهند و دست آخر به شهادت برسند. اسماعیل هنیه از آن شخصیت‌های سیاسی است.

به گزارش همشهری آنلاین، در عالم سیاست، افراد زیادی هستند که همه زندگی خود را صرف مبارزه برای آزادی کرده‌اند، اما در میان آنها انگشت شمار پیدا می‌شوند که همه جان، مال و فرزندان خود را نیز در این راه فدا کنند و باز هم بدون ترس به راه خود ادامه دهند و دست آخر به شهادت برسند. اسماعیل هنیه از آن شخصیت‌های سیاسی است که بارها در راه آزادی فلسطین و قدس، عزیزان خود را از دست داد اما تا آخر ماند و در نهایت شهید شد.

تولد در اردوگاه آوارگان

اسماعیل هنیه، با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه با کنیه ابوالعبد در ۲۹ژانویه۱۹۶۳ میلادی، در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده‌اش قبل از آوارگی روستای الجوره در مجدال عسقلان بوده‌ است که در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال۱۹۴۸ پناهنده شدند.

تحصیلات در غزه

اسماعیل تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند. تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه کامل کرد و در سال۱۹۸۱ میلادی، وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد. اسماعیل همچنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ میلادی، عضو شورای دانشجویی دانشگاه بود و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ میلادی، ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. او در سال۱۹۸۷ میلادی، لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد.

۳ بار زندانی شدن توسط رژیم صهیونیستی

شهید هنیه از همان دوران جوانی مبارزات خود علیه صهیونیست‌ها برای تحقق آرمان فلسطین را سرلوحه اقدامات خود قرار دارد. او که تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد، در تظاهرات انتفاضه شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی به زندان محکوم شد. اسماعیل هنیه در مجموع، ۳ بار بازداشت شد؛ بار اول به‌مدت ۱۸روز در سال۱۹۸۷؛ بار دوم به‌مدت ۶‌ماه در سال۱۹۸۸ و بار سوم به‌مدت ۳سال در سال۱۹۸۹. اسماعیل هنیه همچنین در طول مبارزات خود طعم تلخ تبعید را چشید و در سال۱۹۹۲ همراه با ۴۱۵نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی ازجمله احمد یاسین، عبدالعزیز الانتیسی و دیگر سیاستمداران ارشد حماس به مرج الظهور در جنوب لبنان تبعید شد. این فعالان بیش از یک سال در «مرج الظهور» جنوب لبنان ماندند؛ جایی که به‌گفته بی‌بی‌سی «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد.»

ریاست دفتر حماس

اسماعیل هنیه یک سال بعد از تبعید به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد. سرانجام اسماعیل هنیه در سال۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب و در انتخابات فلسطین در سال۲۰۰۶ پیروز و دهمین نخست‌وزیر فلسطین شد. او تا سال۲۰۰۷ در این سمت بود. بیشتر سال‌های عمر شهید هنیه صرف تحقق آرمان فلسطین شد و فعالیت‌هایش در این زمینه شاخص و اثرگذار است. او در این مدت، مسئولیت‎های متعددی مانند دبیر پیشین هیأت امنای دانشگاه اسلامی غزه؛ مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه؛مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه؛ عضو سابق امنای دانشگاه اسلامی غزه؛عضو کمیته عالی گفت‌وگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان؛ عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس؛ رئیس دفتر شیخ احمد یاسین؛ عضو رهبری سیاسی جنبش حماس؛ عضو سابق هیأت مدیره جمعیت اسلامی غزه و ریاست باشگاه جمعیت اسلامی غزه به‌مدت ۱۰سال داشت.

رژیم صهیونیستی ازسال ۲۰۰۳ به‌دنبال ترور اسماعیل

رژیم صهیونیستی همواره درصدد ترور شهید هنیه بود و در سال ۲۰۰۳ هم برای ترور هنیه اقدام کرد اما شکست خورد. اسماعیل هنیه جزئیات عملیات ترور نافرجام خود را اینگونه توصیف کرده است: در تاریخ ۶/۹/۲۰۰۳ همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف۱۶ محلی را که در آن بودیم بمباران کرد. سقف فروریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرا گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.

سرانجام اسماعیل هنیه پس از عمری مبارزه و مجاهدت در راه آرمان فلسطین در سحرگاه روز چهارشنبه در تهران در اقدام تروریستی به شهادت رسید.

منبع: همشهری آنلاین