تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷

کویر گرم است و خشک. در طول روز آفتاب بر سیطره کویر می تابد و به گرمای کویر اضافه می کند. به همین دلیل، کویرهای ایران همیشه دمایی بالاتر از مناطق شهری و حتی روستایی دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، در روزهای اخیر دمای هوای کویر سیازگه در شهرستان آران و بیدل با 70 درجه بالای صفر رکورد زده است در حالی که حداکثر دمای ثبت شده سطح زمین در ساعت ۱۳ روز ۷ مرداد، در کویر سیازگه ابوزید آباد، ۶۹/۴ سانتی‌گراد بود. بدین ترتیب، حداکثر دمای هوا در ارتفاع ۲ متری ۵۰ درجه سانتی‌گراد، تبخیر از سطح آزاد آب ۲۲/۸ میلی‌متر در روز و بیشترین سرعت باد ۱۳/۵ متر بر ثانیه در ساعت ۱۲:۳۰ و جهت آن باد شمالی ثبت شد.

سیازگه نام کویری واقع در ابوزیدآباد بخش کویرات در اصفهان ایران است که در دامن ریگزارهای شمال ابوزید آباد و دروازه ورود به پناهگاه حیات‌وحش یخاب شهر ابوزید آباد قرار دارد. کویر سیازگه یا ریگ سیاه در فاصله ۳۵ کیلومتری کاشان و آران و بیدگل و یکی از کویرهای بکر و ناب اصفهان است که به‌مرور زمان به همراه کویر مصر و مرنجاب به یکی از محبوب‌ترین مناطق کویری در بین علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران تبدیل شده است.

کویر لوت

کویر لوت در جنوب شرقی کشور معمولا یکی از گرم ترین نقاط کره زمین شناخته می شود. تیر سال گذشته، براساس اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت توسط یک تیم متخصص، در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای ۷۳ درجه به ثبت رسیده بود.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کردند اما اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده بود. در حالی که در 26 تیرماه 1402 دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد. بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است، به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

شهداد کرمان

شهداد در استان کرمان دروازه ورود به کویر لوت محسوب می شود. شهرستان شهداد به دلیل نزدیکی به کویر یکی از نقاط گرم ایران به حساب می آید. شهداد در بهار و تابستان امسال دمای هوای بالای 53 درجه سانتی گراد را تجربه کرده است. چنانکه سازمان هواشناسی کشور روزانه با اعلام گرمترین نقاط کشور نام شهرستان شهداد رویت می شود.

منبع: روزنامه همشهری