آیین تشییع پیکر شهیداسماعیل هنیه در حالی روز جمعه در قطر برگزار شد که وداع باشکوه مردم تهران با وی انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت؛ آیینی که با اقامه نماز ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب همراه بود و تصویری گویا از پیوند ناگسستنی مردم ایران با جبهه ‌مقاومت اسلامی را به جهانیان مخابره کرد.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: صبح پنجشنبه، تهران شاهد خروش مردمی بود که با وجود گرمای طاقت‌فرسای هوا، برای تشییع پیکر «شهیدالقدس» سنگ‌تمام گذاشتند؛ پیر و جوان از قشرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر فریاد رهایی قدس‌شریف سر دادند و بر خونخواهی «مهمان عزیز ایران» تأکید کردند.

پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظش پس از اقامه نماز ازسوی رهبر معظم انقلاب، بر دستان مردم تهران از دانشگاه تهران تا میدان آزادی تشییع شد؛ آیینی که با ثبت جلوه‌هایی ماندگار از عمق عشق و علاقه مردم ایران به مجاهدان جبهه مقاومت همراه بود.

وداع با شهیدالقدس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم‌انقلاب، صبح پنجشنبه با حضور در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید وسیم ابوشعبان، همراه شهید هنیه، اقامه نماز کردند.

این مراسم با حضور جمع زیادی از قشرهای مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشکری و خانواده شهیداسماعیل هنیه و جمعی از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان برگزار شد. رهبرمعظم انقلاب پس از اقامه نماز، با خانواده شهید اسماعیل هنیه و مسئولان مقاومت اسلامی فلسطین دیدار کردند و آنها را مورد تفقد قرار دادند.

حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوای سه‌گانه و مقام‌های لشکری و کشوری در مراسم تشییع پیکر شهید هنیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نیز با پخش بخش‌هایی از این مراسم، به حضور گسترده مردم در تشییع شهید هنیه اذعان کردند.

حضور پرشکوه مردم

با وجود اینکه براساس اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مراسم تشییع شهید هنیه از ساعت ۸ صبح پنجشنبه آغاز می‌شد، اما از نخستین ساعت‌های صبح جمع کثیری از مردم تهران در داخل و اطراف دانشگاه تهران حضور یافته بودند تا در آیین بدرقه «اسماعیل مقاومت» حضور یابند.

حضور قشرها و صنف‌های مختلف مردم در آیین تشییع پیکر شهدای مقاومت، رنگ و بوی ویژه‌ای به این مراسم بخشیده بود؛ حضور کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌های خود برای وداع با شهید هنیه، قاب‌های ماندگاری را از ارادت ایرانیان به فرماندهان مقاومت رقم زد؛ موضوعی که به یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

حضور پرشور مردم تهران برای بدرقه شهید هنیه، علاوه بر بازتاب‌های گسترده بین‌المللی و منطقه‌ای، با واکنش گسترده کاربران عرب‌زبان فضای‌مجازی نیز مواجه شد. برگزاری آیینی باشکوه در تهران برای تشییع پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس، تحسین کاربران عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی را نیز به‌دنبال داشت.

این کاربران ضمن اشاره به تبلیغات دروغین رسانه‌های غربی و معاند مبنی بر وجود شکاف‌های شیعه و سنی در ایران، این مراسم را گواهی بر پیوند ناگسستنی ایرانیان با جبهه مقاومت دانستند.

یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها ازسوی یک خبرنگار مسیحی اهل لبنان منتشر شد. «غدی فرنسیس» با انتشار پستی در فضای‌مجازی، که بسیار پربازدید شد، نوشت: «قدرتمندترین رهبر اسلامی بر او که در پرچم فلسطین پیچیده شده نماز می‌خواند. صدها هزار نفر او را مشایعت کردند. به خدا من هرگز رهبر شهیدی را در فلسطین ندیده‌ام به اندازه عزتی که او به‌دست آورد».

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به همین‌جا ختم نشد و شکوه آیین تشییع شهید هنیه فعالان رسانه‌ای صهیونیست را نیز حیرت‌زده کرد. «روعی کایس»، خبرنگار شناخته شده صهیونیست در حساب کاربری خود به این مراسم واکنش نشان داد و نوشت: «این تصاویر بسیار حیرت‌آور هستند، چراکه مهم‌ترین رهبر شیعیان در سراسر جهان، بر پیکر رهبر سازمان سنی حماس نماز اقامه می‌کند».

وحدت مقاومت

«خلیل ‌الحیه» از اعضای ارشد حماس و نماینده این جنبش در قطر از سخنرانان مراسم تشییع پیکر شهید هنیه در دانشگاه تهران بود. این عضو ارشد حماس در سخنانی با بیان اینکه شهیداسماعیل هنیه در راه وحدت مقاومت اثر خواهد داشت، گفت: ما امروز رهبر حرکت خود را بدرقه می‌کنیم؛ کسی که عملیات «طوفان‌الاقصی» را مدیریت کرد.

الحیه همچنین با بیان اینکه رژیم‌صهیونیستی با ارتکاب این جرم به همه ثابت کرد مظهر جنایت است، اضافه ‌کرد: امروز پیکر رهبرمان را در برابر خود می‌گذاریم تا مسلمانان بر آن نماز بخوانند و این هدف اصلی اسماعیل هنیه بود.

هشداری از تهران به واشنگتن و تل‌آویو

رئیس مجلس سخنران اصلی مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه در دانشگاه تهران بود. در ادامه مهم‌ترین محورهای سخنان محمدباقر قالیباف را می‌خوانید:

- رژیم‌صهیونیستی بهای گزافی برای شبیخون بزدلانه به حریم امن جمهوری‌اسلامی می‌پردازد.

- ترورهای حاکمیتی عکس‌العمل عاجزانه صهیونیست‌ها در برابر توانایی جبهه مقاومت در میدان نبرد است.

- عملیات «طوفان‌الاقصی» همه عناصر بقا و فلسفه وجودی رژیم جنایتکار صهیونیستی را فرو ریخت.

- عملیات «وعده صادق» دکترین نظام رژیم‌صهیونیستی را به‌هم ریخت.

- ترور شهید هنیه در تهران ناشی از درماندگی رژیم‌صهیونیستی در میدان عمل است.

- شهید هنیه معتقد بود ترورها و شهادت‌ها بر توانمندی و استقامت جبهه مقاومت می‌افزاید.

- حواس‌مان هست که هیچ اتفاقی بدون هماهنگی و بدون حمایت آمریکای جنایتکار رخ نمی‌دهد.

- در زمان و مکان مناسب عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

- امروز تمام حق در برابر تمام باطل ایستاده است.

- هنیه بلندترین صدای مظلومیت فلسطین در جهان بوده و برای همیشه خواهد بود.

آنچه در انتظار صهیونیست‌هاست

حضور شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی، از طیف‌ها و جریان‌های مختلف در آیین تشییع پیکر شهید هنیه در تهران یکی از نکات برجسته این مراسم بود. روز پنجشنبه از مقام‌های لشکری و کشوری گرفته تا چهره‌های سیاسی یک حرف واحد زدند؛ اینکه این جنایت رژیم‌صهیونیستی در تهران بی‌پاسخ نخواهد ماند و صهیونیست‌ها باید در انتظار سیلی محکم‌تر از آنچه در عملیات «وعده صادق» دریافت کردند، باشند. تأکید همه چهره‌های سیاسی و مسئولان کشوری بر خوانخواهی شهید هنیه یک پیام روشن برای تل‌آویو داشت؛ صهیونیست‌ها باید در انتظار پاسخ «قاطع» و «مؤثر» ایران باشند.

نخستین سفر خارجی عارف

محمدرضا عارف، معاون ‌اول رئیس‌جمهور که برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهید هنیه در نخستین سفر خارجی خود در رأس هیأتی عازم دوحه شده بود، روز جمعه در آیین خاکسپاری رئیس دفتر سیاسی حماس شرکت کرد. عارف پس از ورود به پایتخت قطر، مورد استقبال مقام‌های ارشد این کشور و سفیر ایران در دوحه قرار گرفت و در نماز جمعه شرکت کرد. انجام دیدارهای دوجانبه با مقام‌های عالی‌رتبه قطری از دیگر دستورکارهای سفر معاون ‌اول رئیس‌جمهور به دوحه بود.

منبع: روزنامه همشهری