مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور گفت: انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران برای سال تحصیلی پیش‌ رو ممنوع است.

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با اشاره به تبصره ۱۰ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی مصوب هیات وزیران اظهار کرد: به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی، اولیای متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به‌روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط به صورت برخط توسط وزارت کشور به نام سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آیین‌نامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل، خارج از موارد تعیین‌شده در آیین‌نامه است. لذا انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع شده و ادارات کل آموزش و پرورش با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را خواهند داشت.

ضامنی گفت: انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران برای سال تحصیلی پیش‌ رو ممنوع است.

ماجرای پیام «این دانش‌آموز شما نیست»

ضامنی در رابطه با مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان و مواجهه با خطای «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست» گفت: علت نمایش خطای فوق این است که والدین در زمان ثبت‌نام اولیه در سامانه سپند یک بار اشتباها کد ملی دانش‌آموز را به جای کد ملی ولی دانش‌آموز وارد می‌کنند.

وی افزود: زمانی که متوجه این موضوع می‌شوند دوباره کد ملی والدین را ثبت می‌کنند که در مرحله افزودن دانش‌آموز، سامانه خطای اعلام‌شده را نمایش می‌دهد. والدینی که این مشکل را دارند در مرحله اول می‌توانند از بخش تنظیمات کد ملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و کد ملی دانش‌آموز را برای حذف اعلام کنند.

عدم نمایش تعدادی از مدارس در سامانه سپند

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش لیست تعدادی از مدارس در سامانه بیان داشت: لیست تمام مدارس از آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است و اگر مدرسه‌ای در این لیست نیست، والدین می‌توانند به صورت دستی با استفاده از کارنامه دانش‌آموز و درج کد مدرسه ثبت‌نام را تکمیل و ثبت کنند یا توسط شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزی یا شهرداری‌ها اضافه شود.

وی درباره نحوه نظارت بر سرویس مدارس گفت: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد، همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت برخط بر نحوه سرویس‌دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است و والدین می‌توانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام کنند. اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نشده‌اند قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری نخواهد بود.

ضامنی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با اولیایی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کرده‌اند و آن دسته از والدین که تغییر آدرس منزل و مدرسه تا شروع سال تحصیلی داشته باشند، در زمان اعلامی می‌توانند اطلاعات خود را ویرایش کنند.

منبع: ایرنا