نوسانات شدید بازار ارز و در پی آن نوسان شدید قیمت بازی‌ها به توجه فزاینده علاقه‌مندان به کنسول کپی‌خور منجر شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ولی واقعا تفاوت کنسول کپی‌خور PS۴ با کنسول‌های معمولی چیست؟

به‌صورت کلی تفاوت این دو مدل از کنسول، یعنی کنسول کپی‌خور PS۴، با کنسول‌های معمولی، تنها به ورژن نرم‌افزار آنها مربوط است و این دو هیچ تفاوت سخت‌افزاری‌ای ندارند. تا به امروز آخرین ورژن از نرم‌افزار PS۴ که قابلیت کپی‌خور شدن را دارد، نرم‌افزار ۹.۰۰ و پایین‌تر از آن است. تمام این کنسول‌ها پس از فرایند کپی‌خور شدن، قابلیت اجرای تمام بازی‌های مدنظر شما را دارند.

بیشتر بخوانید:

چگونه بهترین کنسول بازی را انتخاب کنیم؟

این نکته مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت این مدل از کپی‌خور کردن با حالت اکانتی است. در حالت اکانتی عموما به‌دلیل خراب بودن اکانت برای هر بازی قیمت بازی‌ها بالاست و مشتری حق انتخاب بیش از ۱۰ بازی را ندارد(البته امکان ریختن بازی‌های کاملا انتخابی با هزینه بالاتر وجود دارد) و مابقی بازی‌ها به حالت شانسی برای کاربر ریخته می‌شود. البته به‌علت کمیاب‌تر بودن کنسول کپی‌خور PS۴ قیمت آن
اندکی بالاتر از کنسول‌های معمولی است.

تفاوت کنسول کپی‌خور PS۴ با کنسول معمولی در ریجن‌های مختلف چیست؟

هیچ تفاوتی در ریجن‌های مختلف برای کپی‌خور و بازی وجود ندارد و تنها آپدیت و نرم‌افزار دستگاه مهم است. با توجه به ارائه روش جدید از روش کپی‌خور به‌صورت نرم‌افزاری(اکسپلویت) محبوبیت کپی‌خور نرم‌افزاری(به‌دلیل اینکه همه بازی‌ها و با قیمت مناسب را اجرا می‌کند) زیاد شده و محبوبیت کپی‌خور به روش اکانتی(به‌دلیل به‌روز بودن و قیمت مناسب) افزایش پیدا کرده است.

کپی‌خور کردن پلی‌استیشن

کپی‌خورکردن پلی‌استیشن با توجه به ورژن دستگاه ۲ نوع کلی دارد: هک‌کردن و اکانت‌ساختن. برای مثال هک‌شدن PS۴، راهی برای کپی‌خور کردن ورژن‌های ۵.۰۷ و پایین‌تر است. در واقع این دسته از کنسول‌ها تنها به حالت هک‌شدن کپی‌خور می‌شوند. مهم‌ترین نکته در رابطه با کپی‌خور کردن پلی‌استیشن این است که به‌هیچ‌وجه نباید کنسول را به اینترنت متصل کرد و هیچ‌یک از بازی‌ها و حتی خود کنسول نباید آپدیت شوند.

کپی‌خورکردن PS۴ صدمه چندانی به ساختار داخلی دستگاه بازی وارد نمی‌کند؛ چراکه کنسول کاملا نرم‌افزاری کپی‌خور می‌شود و به‌هیچ‌وجه باز نخواهد شد. هیچ‌گونه تغییر فیزیکی خاصی در سخت‌افزار کنسول لازم نخواهد بود. گاهی امکان دارد پلی‌استیشن کپی‌خورشده در هنگام کار خاموش شود. این مسئله کاملا طبیعی بوده و یکی از ویژگی‌های کپی‌خورکردن PS۴ است. دلیل خاموش شدن ناگهانی دستگاه پس از کپی‌خور شدن، چک‌کردن لایسنس بازی‌ها از سمت کنسول است.

کپی‌خور کردن کنسول پلی‌استیشن در واقع همان هک‌کردن است که برخی آن را با عنوان جیلبریک‌کردن کنسول هم می‌شناسند.

در این روش، با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری امکان نصب بازی‌های مختلف روی کنسول فراهم می‌شود تا دیگر نیازی به خرید گیفت‌کارت PS۴ ارزان و استفاده قانونی از کنسول نباشد. به همین منظور، هکرها با کمک فیرمورهای مخصوص تلاش می‌کنند تا کنسول را جیلبریک کرده و از حالت استاندارد خارج کنند. پس از آن، شما می‌توانید به انواع بازی‌ها دسترسی داشته باشید و حتی بازی‌های معروف را روی کنسول خودتان نصب کنید.

مزایای کپی‌خور کردن پلی‌استیشن چیست؟

امکان اجرای بازی‌های متنوع بدون پرداخت هزینه‌های خرید و نصب

امکان نصب برنامه‌های شخص ثالث

فراهم‌سازی‌ امکانات مرتبط با نصب سیستم عامل لینوکس

توسعه‌ ارزان‌قیمت بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف پلی‌استیشن

حضور ترینرها، چیت‌کدهای کامپیوتری در بازی‌های نصب‌شده

اجرای بازی‌های قدیمی پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۱ و حتی سگا در پلی‌استیشن ۴

استفاده از برنامه کاربردی فایل منیجر برای مدیریت فایل‌های سیستمی دستگاه

نصب ارزان فروشگاه Homebrew برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های گوناگون

امکان اضافه‌کردن چیت‌کدهای اختصاصی از طریق کامپیوتر به برخی از گیم‌های پلی‌استیشن ۴

ایجاد قدرت تنظیم سرعت فن و دمای دستگاه و افزایش طول عمر آن

معایب کپی‌خور کردن کنسول

دسترسی نداشتن به بازی‌های جدید

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کنسول PS۴ این است که هر چند وقت یک‌بار بازی‌های جدیدی برای آن ارائه می‌شود.

مشکل در انجام بازی‌های آنلاین

با کپی‌خور کردن کنسول پلی‌استیشن دیگر امکان انجام بازی آنلاین وجود ندارد.

انجام تنظیمات هک پس از هر بار خاموش و روشن شدن کنسول

کپی‌خور کردن پلی‌استیشن با هک نرم‌افزاری اتفاق می‌افتد و سخت‌افزار دستگاه هیچ‌گونه تغییری نمی‌کند. با ‌این ‌حال، پس از هربار خاموش و روشن‌کردن کنسول، باید عملیات هک را تکرار کنید تا بتوانید از بازی‌های کپی‌شده بهره‌مند شوید.

متصل نشدن به PSN

PSN در واقع همان شبکه اصلی پلی‌استیشن است که با کمک آن می‌توانید به امکانات و بازی‌های کنسول دسترسی داشته باشید و حساب خود را مدیریت کنید. اما با کپی‌خور کردن پلی‌استیشن امکان اتصال به PSN برای همیشه از بین خواهد رفت.

آپدیت‌نشدن کنسول

کنسول‌های بازی معمولا هر چند وقت یک‌بار آپدیت شده و باگ‌های احتمالی خود را رفع می‌کنند. اما کنسول‌های کپی‌خور از این آپدیت‌ها محروم هستند.

خطر بن شدن و از کار افتادن کنسول

هک‌کردن و کپی‌خور کردن کنسول پلی‌استیشن یک روش مخرب و غیرقانونی برای استفاده رایگان از بازی‌هاست. به همین دلیل، شرکت سونی با اینگونه از رفتارها به‌شدت برخورد خواهد کرد و هرگاه از طریق اتصال به اینترنت متوجه این حرکت شود، کنسول را بن و غیرقابل استفاده می‌کند.

گرفتاری در زمان روشن‌کردن دستگاه

لازم است بعد از هربار که کنسول را روشن می‌کنید، اقدام به انجام عملیات کرک کردن PS۴ کنید.

بازی‌هایی پر از باگ

هر بازی در ابتدای عرضه پر از باگ است و با آپدیت‌هایی که به مرور برای بازی می‌آید علاوه بر برطرف کردن باگ‌ها محتوای بازی به روز می‌شود و یا حتی فصل‌های جدید به آن بازی اضافه می‌شود. وقتی شما PS۴ خود را کپی‌خور می‌کنید از این قابلیت محروم خواهید بود.

منبع: روزنامه همشهری