تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰

نمایشگاه سرزمین تمدن‌هابه تازگی دربرج میلادتهران به اجرادرآمده است. نمایشگاهی که فرهنگ، تمدن وروحیه مقاومت کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن وایران رابه نمایش عموم می‌گذارد. این نمایشگاه ازبخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

همشهری - سعیده مرادی: یکی از این بخش‌ها بازارچه‌هایی بوده که بر اساس یکی از شاخص‌ترین گذر یا بازارهای معروف و قدیمی و حتی شهرهایی که به لحاظ تاریخ و معماری در این کشورها منحصر بفرد هستند ساخته شده‌اند. در این بازارها آداب و رسوم، خوراکی‌ها و موسیقی‌های کشورهای مقاومت عرضه و معرفی می‌شوند.

خیابان متنبی

سرزمین: عراق

معرفی :خیابان متنبی، جزو خیابان‌های قدیمی و معروف بغداد است که در قلب این شهر قرار دارد و این روزها می توان نمادی از این بازار را در محدوده برج میلاد دید.

بازارچه ای در محدوده قلعه بابل

خیابان متنبی حدود ۹ قرن از عمر آن می‌گذرد. این خیابان اگرچه طولی کمتر از یک کیلومتر دارد، اما به دلیل داشتن چاپخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های بسیار به قلب تپنده عراق و قبله آمال فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ در این کشور معروف است. متنبی همچنین پاتوق اهالی هنر نیزمحسوب شده و در آن برنامه‌های هنری بسیاری از جمله اجرای موسیقی برگزار می‌شود. همه این ویژگی‌ها دست به دست هم داده تا بازارچه عراق در نمایشگاه سرزمین تمدن ها جایگاه ویژه ای داشته باشد. بازارچه ای که از سنگ و آجر ساخته شده است و قبل از دروازه بابل قرار دارد.

بازارچه صنعا

سرزمین: یمن

معرفی: بازارچه یمن برگرفته از معماری زیبا و منحصربفرد شهر صنعا است. شهر صنعا، پایتخت یمن، از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان بوده که به دلیل معماری خاص و زیبایش به "مروارید یمن" نیز شهرت دارد.

نمایش معماری منحصر

شهری که طبق برخی روایات از زمان دودمان سبا وجود داشته‌ و حتی در برخی از سنگ نوشته‌ها نیز از این شهر یاد شده است. در سال ۱۹۸۷، یونسکو صنعا را به عنوان یک میراث جهانی ثبت کرد. این قدمت و خاص بودن باعث شده تامعماری بازارچه یمن در نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها از معماری صنعا پیروی کند. در این بازارچه محصولاتی مانند انگشتر، عقیق معروف یمن، خنجر یمنی که در جهان شهرت دارد و … عرضه می‌شود. این بازارچه در بخش بیرونی سرزمین یمن قرار دارد.

بازارچه حمیدیه

سرزمین: سوریه

معرفی: بازار سوریه در نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها به نوعی بازار حمیدیه این کشور را به نمایش عموم می‌گذارد. قدمت این بازار در سوریه به دوره حکومت عثمانی و حاکمیت سلطان عبدالحمید می‌رسد.

میزبانی از گردشگران

از شلوغ‌ترین بازارهای این کشور است که انواع سوغات‌ی ها از جمله صنایع دستی، انواع پارچه های ابریشمی، پارچه های گلدوزی شده، موزاییک و بسیاری از سوغاتی های دیگر را می توان در آن پیدا کرد. همچنین قرار گرفتن آن در کنارحرم حضرت رقیه (س) باعث شده تا محل ترددزائران و گردشگران بسیاری باشد. قدمت و محبوبیت این بازار باعث شده تا شکل ظاهری بازار سوریه در نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها به شکل بازار حمیدیه درآید تا شهروندان تهرانی بیشتر با آن آشنا شوند. در ساخت این بازارچه از سنگ و آجر استفاده شده و پس از ورود از دروازه ملل می توان آنرا یافت.

بازارچه جیبل

سرزمین: لبنان

بازارچه لبنان در نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها بر اساس بازار جبیل لبنان ساخته شده است. بازاری قدیمی و سنتی که نمایی رنگارنگ دارد.

معماری منحصر به فرد

این بازار شامل یک محله کوچک با کوچه‌های تو در تو و سنگ فرش شده است. قدم زدن در کوچه های رنگارنگ و سنتی بازار جبیل بسیار لذت بخش است. سقف بیشتر کوچه‌ها توسط گل‌های کاغذی صورتی پوشیده و تزئین شده که زیبایی این بازار را دو چندان می کند. انتهای این بازار هم به سمت دریا و قلعه تاریخی جبیل می‌رسد. وسط این بازار هم مکانی برای اجرای فستیوال‌های موسیقی و جشن‌ها بوده که معمولا پس از غروب آفتاب اجرا می‌شوند. همه این ویژگی‌ها باعث شده تا بازارچه لبنان بر اساس معماری جبیل ساخته شود. این بازار در ضلع شمال غربی نماد مسجد الاقصی داخل سرزمین لبنان قرار دارد.

مظلومیت مردم غزه

غزه یکی از بخش های خاص تم پارک سرزمی تمدن هاست که حس مظلومیت ساکنان این سرزمین را یادآوری می کند.

نام جاذبه: خانه‌های بمباران شده

سرزمین: فلسطین

معرفی: نوار غزه، سرزمین کوچک اما قدیمی در کرانه باختری است. اکتشاف‌های باستان شناسی که در سال ۱۹۹۸ در منطقه تل السکن در نوار غزه انجام شد، از قدمت ۵۰۰۰ ساله این خطه حکایت دارد.

گشت و گذار میان خرابه ها

خرابه های نمایش داده شده در نمایشگاه حاکی از مظلومیت دارد. چرا که اکنون بیشتر خانه‌های غزه، این محدوده تاریخی توسط رژیم صهیونیستی به صحنه‌های دردآور برای مردم دنیا تبدیل شده‌اند. خرابه‌هایی که این روزها در نمایشگاه سرزمین تمدن‌های برج میلاد بازسازی و به نمایش عموم درآمده‌اند. این بخش از نمایشگاه در کنار بازار الزاویه قرار دارد. توجه به جزئیات در بازسازی دکورهای نوار غزه و خانه‌های سنگی که در اثر اصابت موشک ویران شده‌اند، قابل توجه است و بازدیدکنندگان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

بازار الزاویه

سرزمین: فلسطین

معرفی: بازارچه فلسطین به یاد بازار الزاویه نوار غزه ساخته شده است. این بازارچه در کنار خرابه‌های نوار غزه که در برج میلاد بازسازی شده قرار دارد.

تعطیلی بازار شلوغ

الزاویه تنها و البته قدیمی‌ترین بازار در نوار غزه است که مردم از هر سو به آن می‌رفتند و مایحتاج خود را تامین می‌کردند، اما این بازار اکنون تعطیل است و فعالیتی ندارد. در بازار الزاویه راسته‌های مختلفی از جمله آهنگری، نجاری، عطاری، روغن، شیرینی و پارچه وجود داشت. سبک معماری و مهندسی آن هم متناسب با فضاها و شرایط آب و هوایی غزه ساخته شده است. به گونه‌ای که حجره‌های این بازار همگی زیر یک سقف با حالت ضربدری قرار دارند. معماری که به خوبی می‌توان آن را در نمایشگاه تمدن سرزمین‌ها مشاهده کرد.

منبع: روزنامه همشهری