این تصاویر، نگاهی به پشت صحنه‌ی نگهداری و تعمیر بمب‌افکن استراتژیک Tu-160 در منطقه کازان ارائه می‌دهد. این هواپیمای غول پیکر که یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های جهان شناخته می‌شود، نیازمند مراقبت‌های ویژه است.

به گزارش همشهری آنلاین، توپولف تو-۱۶۰ ملقب به «قوی سپید» (نام ناتو: بلک‌جک Blackjack) بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوت بال متحرک ساخت شرکت توپولف در کشور روسیه (شوروی) است.

این بمب‌افکن تا حدی از خصوصیات پنهان‌کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به‌طور کلی قابل مقایسه با بمب‌افکن آمریکایی بی-۱ لنسر است در حالی که ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد.

قیمت این بمب افکن نامعلوم است. این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب هسته‌ای و متعارف می‌باشد و آخرین بمب افکن استراتژیک ساخت شوروی است که بزرگترین هواپیمای جنگی، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیری است که تاکنون ساخته شده‌است.

تاکنون ۳۵ عدد از این بمب‌افکن ساخته شده و تولید این بمب افکن که در دوران شوروی آغاز شد هنوز در روسیه ادامه دارد. نیروی هوایی روسیه هم‌اکنون ۱۶ فروند توپولف-۱۶۰ را در خدمت رسمی خود دارد.

این تصاویر از آن جهت که در آشیانه هواپیما ثبت شده به تصاویر خصوصی تو-160 شهرت یافته است

منبع: عصرایران