«من نفرت‌انگیز» که قسمت چهارم آن این روزها در حال اکران رد سینماهای امریکا و جهان است و به سومین فیلم پرفروش سال بدل شده، نخستین فرنچایز انیمیشن تاریخ سینماست که فروش ۶ قسمت آن شامل دو اسپین آف درباره مینیون‌های محبوب از ۵ میلیارد دلار فراتر رفته است.

همشهری آنلاین: چهارمین قسمت از انیمیشن محبوب «من نفرت‌انگیز» با فروش حدودا ۶۹۰ میلیون دلاری به سومین فیلم پرفروش سال بدل شده است. انیمیشن «من نفرت‌انگیز» که به اسم «مینیون‌ها» معروف است، ‌ دومین انیمیشن موفق امسال است که توانسته جایی در بالای جدول فیلم‌های پرفروش سال برای خود دست‌وپا کند. انیمیشن دیگری که امسال اکران شده و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال و پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما را به دست آورده، «درون و بیرون ۲» است. اکران هر دو انیمیشن در سینماهای امریکا و سایر کشورهای جهان ادامه دارد و می‌توانند به میزان فروش خود بیفزایند و تاریخ‌سازی‌شان را ادامه دهند. به گزارش ورایتی، «من نفرت‌انگیز» نخستین فرنچایز انیمیشن تاریخ سینماست که فروش ۶ قسمت آن شامل دو اسپین آف درباره مینیون‌های محبوب از ۵ میلیارد دلار فراتر رفته است. نگاهی به این انیمیشن محبوب از اول تا امروز انداخته‌ایم.

من نفرت‌انگیز، ‌۲۰۱۰

گرو (با صدای استیو کرل) تبهکاری است که با شنیدن خبر دزدیده شدن هرم بزرگ جیزه تصمیم می‌گیرد تا برای تحت تأثیر قرار دادن رئیس بانکی که از آن برای کارهایش وام می‌گیرد، ماه را بدزدد. او دستیارانی به نام مینیون دارد که موجوداتی بسیار کوچک هستند و به کتک‌کاری و خرابکاری علاقهٔ ویژه‌ای دارند و موش‌های آزمایشگاهی دکتر نفاریو دستیار گرو و مسئول آزمایشگاه زیرزمینی او هستند.

بودجه: ۶۹ میلیون دلار

فروش: ۵۴۴ میلیون دلار

من نفرت‌انگیز ۲، ‌۲۰۱۳

هواپیمایی مرموز به دست جهش‌یافته‌ای پرقدرت از قطب شمال دزدیده می‌شود. رئیس لیگ ضد شرور (AVL) یکی از عوامل خود به نام لوسی وایلد را برای استخدام گرو، ابرشرور سابق، می‌فرستد. رئیس لیگ ضد شرور از گرو می‌خواهد تا به آنها کمک کند تا مجرم را ردیابی کنند. گرو امتناع می‌کند و می‌گوید او یک پدر و صاحب تجارتی قانونی است. با پیوستن دستیار گرو، دکتر نفاریو، به خلافکاران، گرو و لوسی همکاری‌شان را آغاز می‌کنند.

بودجه: ۷۶ میلیون دلار

فروش: ۹۷۱ میلیون دلار

مینیون‌ها، ۲۰۱۵

این انیمیشن از سپیده‌دم تاریخ شروع می‌شود. مینیون‌ها که در ابتدا موجودات تک‌سلولی‌اند، در طول سال‌ها و قرن‌ها تکامل می‌یابند و در تمام این مدت هدف‌شان این است تا به بدذات‌ترین اربابان خدمت کنند. مینیون‌ها که به‌طور مداوم در نگه داشتن اربابان خود ـ از تی‌رکس گرفته تا ناپلئون ـ ناموفق هستند در غاری ساکن می‌شوند، اما چون خود را بدون ارباب می‌بینند، دچار افسردگی ناراحتی می‌شوند. اما یک مینیون با نام کوین نقشه‌ای در سر دارد.

بودجه: ۷۴ میلیون دلار

فروش: یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار

من نفرت‌انگیز ۳، ‌۲۰۱۷

مأموران متأهل لیگ ضد شرور (AVL)، گرو و لوسی، فرستاده می‌شوند تا بالتازار برت، یک بازیگر کودک سابق را که پس از کنسل شدن نمایشش به ابرشرور تبدیل شده، از سرقت الماسی بازدارند. گرو الماس را پس می‌گیرد، اما برت فرار می‌کند. رئیس ناراضی جدید که جای رئیس سابق گرو را گرفته، گرو و لوسی را از AVL اخراج می‌کند و این آغاز ماجراست.

بودجه: ۸۰ میلیون دلار

فروش: یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار

مینیون‌ها: ظهور گرو، ۲۰۲۲

پس از اتفاقات نخستین فیلم «مینیون‌ها» در دهه ۱۹۷۰، گرو که اکنون ۱۲ سال دارد در حومه شهر بزرگ می‌شود. گرو که یکی از طرفداران گروهی از ابرشرورها به نام «۶ شرور» است، نقشه‌ای برای تبدیل شدن به یک شرور می‌کشد تا به آن‌ها بپیوندد. هنگامی که ۶ شرور، رهبر خود مبارز افسانه‌ای وایلد ناکلز را برکنار می‌کنند، گرو وارد یک مصاحبه می‌شود تا عضو جدید آن‌ها شود.

بودجه: ۱۰۰ـ۸۰ میلیون دلار

فروش: ۹۴۱ میلیون دلار

من نفرت‌انگیز ۴، ‌۲۰۲۴

پس از فرار از زندان، ماکسیم و دوست والنتینا به دنبال انتقام از گرو و خانواده‌اش از جمله پسر نوزادش می‌روند. آنها برای محافظت از خود به مکان دیگری منتقل می‌شوند، جایی که با همسایه‌های جدیدشان و دخترشان پاپی ملاقات می‌کنند. گرو و مینیون‌ها با پاپی علیه دشمنان‌شان متحد می‌شوند.

بودجه: ۱۰۰ میلیون دلار

فروش: ۶۸۹ میلیون دلار

منبع: همشهری آنلاین