سرزمین‌هایی که امروز به‌عنوان مقاومت شناخته می‌شوند، با فرهنگ غنی و تمدنی تاریخی، روایتگر اندیشه و باور مشترکی هستند که آنها را با همه فاصله جغرافیایی، به یکدیگر نزدیک کرده است. عراق، سوریه، فلسطین، لبنان، ایران و یمن، سرزمین‌هایی هستند که بخش‌های نمایشگاهی سرزمین تمدن‌ها به آنها اختصاص یافته است.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: با قدم زدن در هر کدام از بخش‌های نمایشگاهی سرزمین تمدن‌ها که این روزها در برج میلاد برپاست، با حال و هوای سرزمین‌هایی آشنا می‌شوید که پیش از این آنها را تنها در خبرها دیده بودید.

نام جاذبه: سرزمین فلسطین

معرفی: در نقطه کانونی سرزمین تمدن‌ها، به کشور فلسطین و مهم‌ترین نماد آن، بنای مسجدالاقصی (قبه‌الصخره) خواهیم رسید.

زادگاه مقاومت

مسجدالاقصی مکانی است که اهمیت و قداستش محدود به یک کشور، دین و حتی قوم نمی‌شود و از معدود مکان‌هایی است که برای ادیان ابراهیمی، مقدس به‌حساب می‌آید. قبه‌الصخره از مهم‌ترین معماری‌های اسلامی به‌ حساب می‌آید، درون خود، صخره‌ای مقدس جای داده و مکانی است که در روایات، پیامبر اسلام از آن نقطه معراج کرده‌اند. در گوشه‌ای از میدان مرکزی رویداد سرزمین تمدن‌ها، اتاقی با دکور عربی ساخته شده است که در آن با فناوری هولوگرام بازدیدکنندگان می‌توانند سؤالات خود را از هلوگرام ابوعبیده بپرسند و جواب خود را با کمک هوش مصنوعی دریافت کنند. همچنین در این میدان اجراهای نمایشی‌ای از دانشجویان حامی فلسطین برگزار می‌شود که به ‌گفته رهبر معظم انقلاب، جزو جبهه مقاومت به ‌حساب می‌آید. گوشه دیگر میدان به زندگی روزمره در غزه پرداخته خواهد شد و از بازارهای آنجا تا خرابه‌هایی که این روزها به صحنه‌های تکرار اما دردآور تبدیل شده‌ است، می‌رسد. یکی از ویژگی‌های سرزمین تمدن‌ها توجه به جزئیات در بازسازی دکورها است و گواه تأیید آن را می‌توان در بازدید خانوده شهدای فلسطینی یافت.

نام جاذبه: سرزمین یمن

معرفی: یمن به ‌عنوان یکی از کشورهایی که این روزها حق خود را به آرمان فلسطین ادا کرده، بخش مهمی از نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها را به ‌خود اختصاص داده است.

قصری در قله سنگی

یکی از مظاهر یمن در نمایشگاه، همان خنجر معروف یمنی برآمده از عقیده مردمان آن دیار است که معتقد به قیام بالسیف هستند. برگزارکنندگان این رویداد بنای قله دارالحجر را به ‌عنوان دروازه تمدنی یمن برگزیده‌اند؛ بنایی که یک کاخ پادشاهی قدیمی است که در وادی‌ظهر در حدود ۱۵ کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این سازه که بخشی از آن قصر و بخشی از آن یک ستون صخره‌ای است، یکی از دیدنی‌ترین سازه‌های جهان است. دارالحجر یا خانه سنگی یمن، یک اقامتگاه سلطنتی قدیمی است که انگار از یک قله صخره‌ای که روی آن قرار دارد به بیرون رشد کرده است. این سازه امروزه به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌توانند در اتاق‌های آن گشت بزنند و هزارتوی پلکان‌های آن را کشف کنند.

نام جاذبه: سرزمین سوریه

معرفی: در این بخش سوریه نمایشگاه علاوه ‌بر پالمیرا، اتاق‌هایی مجهز به فناوری‌های نوین قرار دارد که در آنها تاریخ و فرهنگ کشور سوریه در مدت‌زمان کوتاهی معرفی می‌شود.

سوری‌های حامی مقاومت

سوریه سرزمینی به مساحت حدودا ۱۸۵ هزار کیلومترمربع است. در این کشور سال‌هاست مردم از ادیان و قومیت‌ها و مذاهب مختلف مانند مسلمان شیعه و سنی و علوی و مسیحی، ترکمن و کرد و عرب در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. در همسایگی سوریه کشورهای ترکیه، عراق، اردن، لبنان و فلسطین اشغالی قرار گرفته و سوریه محل تلاقی ۳ قاره آسیا، آفریقا و اروپاست. شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود، بنا کردند. پالمیرا نیز زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان بود، این شهر تبلور هنر و معماری آن تحت‌تأثیر معماری‌های ایران بوده است. در دوران هجوم داعش به سوریه، خسارت گسترده‌ای به شهر پالمیرا وارد شد. در سال ۲۰۱۳ ستون‌های معبد بَعَل به ‌شدت آسیب دید و در نهایت ارتش سوریه در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست شهر پالمیرا را به ‌طور کامل آزاد کند.

نام جاذبه: سرزمین عراق

معرفی: موکب‌های عراقی در نمایشگاه، بازسازی شده‌اند که پذیرای بازدیدکنندگان هستند و البته اتاق‌های معرفی فرهنگ و تاریخ کشور عراق که پای ثابت کشورهای مختلف در سرزمین تمدن‌هاست.

گهواره تشیع

دروازه ورودی بخش عراق، رویداد سرزمین تمدن‌ها سازه، دروازه ایشتار است که به اسامی دیگری مانند دروازه بابل هم معروف است. اصل این دروازه اکنون در موزه پرگامون برلین نگه‌داری می‌شود و روی آنها ردیف‌هایی از نقش‌های شیر، اژدها و احشام وجود دارد. اخیرا نیز در محوطه تاریخی پارسه دروازه‌ای مانند دروازه بابل کشف شده است که به عقیده کارشناسان به دستور کوروش، پادشاه هخامنشی و به مناسبت فتح بابل ساخته شده است. وقتی از میان دروازه بابل در رویداد سرزمین تمدن‌ها می‌گذرید، نخستین نمادی که جلب توجه می‌کند ماکت بزرگی از ظرف مخصوص قهوه عربی موسوم به دله خودنمایی می‌کند که برای ایرانیان یادآور ایام اربعین است. همچنین در این مکان ماکتی از حرم مطهر امام‌حسین(ع) خودنمایی می‌کند که در آن می‌توانید از امکان زیارت مجازی به وسیله عینک‌های واقعیت مجازی بهره‌مند شوید.

منبع: روزنامه همشهری