ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا: شکی وجود ندارد که اقدامات جنایت‌آمیر اسرائیلی‌ها که در حد ترور یک شخصیت مهم مقاومت مثل اسماعیل هنیه بوده با چراغ سبز و حمایت آمریکایی‌ها انجام شده است. 

به گزارش همشهری آنلاین، قریب به 10ماه از جنگ اخیر غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی با شدت تمام پروژه نسلکشی، ترور شخصیت‌های مقاومت، تخریب اراضی غزه و اشغال مناطق فلسطینی‌نشین را پیگیری می‌کند. نکته مهم و اساسی این است که تمام این جنایات و تعدی‌های بین‌المللی اسرائیل، از حمله به مردم غزه تا ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران با چراغ سبز و حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا بوده است. در این باره با فؤاد ایزدی؛ تحلیلگر مسائل آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

شکی وجود ندارد آمریکایی‌ها از ترور هنیه با خبر بودند

ایزدی در ابتدا گفت: درباره اینکه آمریکایی‌ها از ماجرای ترور اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی حماس باخبر بودند شک و تردیدی وجود ندارد. اما درباب اینکه آیا آنها مستقیما و یا غیرمستقیم در تحقق این اقدام جنایتکارانه نقش و اثری ایفاکردند یا خیر باید دید نظر نهادهای امنیتی و متخصص در این امر چیست. اما در کل شکی وجود ندارد که اقدامات جنایت‌آمیر اسرائیلی‌ها که در حد ترور یک شخصیت مهم مقاومت مثل اسماعیل هنیه بوده با چراغ سبز و حمایت آمریکایی‌ها انجام شده است.

بازی پلیس خوب و پلیس بد در منطقه

او در ادامه گفت: آمریکایی‌ها همواره در رسانه و فضای بین‌الملل چنین القا می‌کنند که مخالف افزایش تنش و درگیری در خاورمیانه هستند و تلاششان در راستای برقراری صلح در این منطقه است. در اصل این یک نوع جنگ روانی است که از سوی آنان صورت گرفته است. به تعبیری آمریکا و اسرائیل در سطح منطقه و بین‌الملل در پی ایجاد چهره پلیس بد و پلیس خوب از خودشان هستند؛ و الا شکی نیست که این دو دولت دست بر قضا خواستار افزایش درگیری‌ها بوده و از این سیاست حمایت می‌کنند و آن را بنا به برنامه‌ریزی و طراحی خودشان پیگیری می‌کنند.

آمریکا میدان‌دار نسلکشی مردم غزه است

این کارشناس مسائل منطقه افزود: تقریبا از همان مهرماه و آغاز درگیری‌ها تا به امروز این موضوع روشن و مبرهن بود که آمریکا، با زمان‌بندی مدنظر خود و هدایت اسرائیل می‌خواهد اسرائیل را واردئ جبهه‌های جدیدی از جنگ در منطقه کند. در این بین تحلیل آقای سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بسیار دقیق بود که گفت اسرائیل و آمریکا وارد فاز جدیدی از درگیری در منطقه شدند. البته ورود آنان به فاز جدید درگیری‌ها به معنای پیروزی آنان در مرحله قبلی نیست. اتفاقا شکست آنان و ناکامی رژیم صهیونیستی برای رسیدن به اهدافش در غزه موجب شده آنان هدف جدیدی را در جنگ اخیر دنبال کنند.

استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: اساسا باید آمریکا را به عنوان میدان‌دار نسلکشی فلسطینیان قلمداد کرد. بعضا شنیده می‌شود که بین آمریکا و اسرائیل اختلافی وجود دارد، اما این حرف‌ها غلط است و آنان در پیشبرد اهدافشان در منطقه دارای وحدت هستند.

ایزدی در پاسخ به اینکه «آیا گسترش جنگ در آمریکا به ضرر خود آنها نخواهد بود؟» گفت: این نوع برداشت با نوع محاسبات آمریکا متفاوت است. آمریکا از اسرائیل حمایت کرد و این در شرایطی است که ریسک و پذیرش این مسأله که دودش به چشم خودش برود را پذیرفته است. اساسا آمریکا حمله طوفان‌الاقصی را نه ضربه به اسرائیل که ضربه به خودش می‌داند و اسرائیل را هم جزوی از خودش محسوب می‌کند.