گرمای هوا در هفته جاری باعث شکسته شدن رکورد شکسته می‌شود. اگر این پیش‌بینی وزیر نیرو درست از کار درآید، ایران هفته داغ برقی را تجربه خواهد کرد چرا که کشور با رشد ۲ برابری مصرف در ۱۰ ساله اخیر مواجه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو دیروز با بیان اینکه اوج مصرف برق در تابستان سال گذشته برابر با ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات و امسال۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات به ثبت رسیده است، گفت: در هفته جاری رکورد تاریخی افزایش دمای هوا تهران شکسته می‌شود.

این گفته مرد شماره یک وزارت نیرو یک زنگ هشدار جدی برای همه است چرا که شبکه برق ایران با تمام توان زیر فشار تولید و توزیع قرار دارد. رشد ۸.۸ درصدی مصرف در روزهای اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی رقم خورده که همه نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار دارند و همچنان برخی استان‌ها در وضعیت نیمه‌تعطیل به سر می‌برند. به گفته وزیر نیرو، متوسط رشد ۱۰ سال صنعت برق ایران ۴.۷ درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می توان گفت که کشور امسال دوبرابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.

عبور مصرف از پیش‌بینی‌ها

محرابیان با اعلام اینکه میزان تامین برق در سال جاری از سناریوهای بدبینانه پیش‌بینی شده وزارت نیرو هم پیشی گرفت، گفت: در کشور کویت بیش از یک ماه است که جداول خاموشی اعلام و اعمال می‌شود و همچنین درعربستان سعودی، اردن و عمان مستمرا قطعی برق صورت می‌گیرد. او می‌افزاید: شاید این هفته آخرین روزهای گرم امسال باشد به طوری که ممکن است در برخی از نقاط کشور مانند تهران شاهد شکسته شدن رکورد گرمای هوا باشیم.

احتمال قطع برق

مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق توانیر با اشاره به افزایش ٦ هزارمگاواتی بار مصرفی شبکه نسبت به سال قبل، هشدار داد: شدت گرما و رشد مصرف احتمال وقوع حوادث در شبکه های برق را افزایش می‌دهد. رضا کفیلی گفت: تمام تلاش ما این است که کمترین حادثه را در شبکه‌ها داشته باشیم و از عموم مشترکان می‌خواهیم با رعایت الگوی مصرف،صنعت برق را در این راه یاری کنند چرا که پایین آمدن مصرف برق کمک می‌کند در این گرمای شدید، فشار کمتری به شبکه‌های برق وارد شود.

فشار کولرها بر نیروگاه‌ها

مدیرعامل توزیع برق پایتخت هم اعلام کرد: حدود نیمی از مصرف برق شهر تهران در ساعات اوج بار، مربوط به سامانه های سرمایشی است. کامبیز ناظریان افزود: این دسته از تجهیزات برقی به تنهایی حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات از انرژی توزیع شده پایتخت در ساعات اوج مصرف را به خود اختصاص داده اند به همین دلیل استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم دمای آسایش کولرهای گازی و سامانه های سرمایشی مرکزی طی هفته جاری در زمان اوج بار ضروری است. او از تهرانی‌ها خواست با حداکثر صرفه جویی در مصرف برق و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف به ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ به صنعت برق کشور در گذر از فصل گرم تابستان کمک کنند.

منبع: روزنامه همشهری