تقسیمات اقلیمی ایران به چهار دسته اقلیم معتدل و مرطوب (سواحل جنوبی دریای مازندران)، اقلیم سرد (کوهستان‌های غربی)، اقلیم گرم و خشک (فلات مرکزی) و اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی) دسته‌بندی می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، به نظر می‌رسد برخی از میوه ها مناسب کشت در کشور نیست؛ مثلا بلوبری به دلیل شرایط خاک و آب و هوا اغلب در کشورهای اروپایی کشت می‌شود در حالی که کشت بلوبری در ایران با روش‌های جدید انجام می‌شود.

مزرعه بزرگ «اِلابِری» بزرگ‌ترین مزرعه بلوبری فضای آزاد ایران است که توسط یک جوان از کشور ترکیه در رشت راه‌اندازی شده است. الیاس کان، جوانی کارآفرین بیشتر از 10 سال پیش به ایران آمد و به دلیل علاقه به کشاورزی بر روی کشت بلوبری در کشور سرمایه‌گذاری کرد. او به همراه خانواده‌اش در شهرستان کرج زندگی می‌کند و کمتر از یک سال پیش تصمیم گرفت در حوزه کشت بلوبری فعالیت کند. حالا این جوان بزرگترین مزرعه بلوبری فضای آزاد ایران را در رشت راه‌اندازی کرده که ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد. جالب اینکه نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ عدد نهال بلوبری به سیستم هیدروپونیک کشت شده است.

کشت ابنه

کشت انبه در مناطق گرمسیری ایران انجام می‌شود. هرمزگان بیشترین سطح کشت انبه را در ایران داراست و بعد از آن، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارند. با این حال در شمال کشور یعنی گیلان هم انبه کشت می‌شود و قدمت کوتاهی دارد، اما کشت انبه در شمال کشور نشان می‌دهد میوه‌های گرمسیری در مناطق معتدل و سردسیر هم می‌تواند به بار بنشیند.

کشت لیموترش

لیموترش یکی دیگر از میوه‌های مناطق گرمسیری است و کشت آن در آب و هوای مدیترانه‌ای صورت می‌گیرد. قطب تولید کننده لیموترش هرمزگان، کرمان، فارس و البته مازندران محسوب می‌شوند. آب و هوای مازندران برخلاف سه استان دیگر گرمسیری نیست، اما این میوه معطر سالهاست در مازندران کشت شده و اکنون یکی از قطب های تولید لیموترش در کشور به حساب می‌آید.

منبع: روزنامه همشهری