معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک شهرداری تهران اعلام کرد: ضعف در ریشه و فرار درختان به سمت آفتاب دو مشکل عمده درختان خیابان ولیعصر(عج) است.

همشهری آنلاین: احسان خیراتیان صفایی درباره آخرین وضعیت پایش و اسکن وضعیت درختان خیابان ولیعصر (عج) گفت: خیابان ولیعصر محدوده پارک وی تا میدان تجریش در محدوده منطقه یک قرار دارد و تراکم درختان نیز در این محدوده بیشتر است،چندی پیش ۱۰۰۰ اصله درخت در این محدوده مورد اسکن و پایش قرار گرفت و توپوگرافی این ۱۰۰۰ اصله درخت به صورت کامل انجام شد.

او ، از اعلام نتایج این پایش از سوی مشاور و برنامه ریزی شهرداری منطقه برای رسیدگی به درختانی که آفت زده یا دچار مشکلاتی دیگر هستند،‌ خبر داد و اضافه کرد: خوشبختانه بر اساس نتایج پایش، عمده درختان خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل پارک وی تا میدان تجریش سالم هستند و مشکل خاصی ندارند.

ضعف ریشه و فرار به سمت آفتاب، دو مشکل عمده درختان ولی‌عصر

به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲، نتایج اسکن و پایش درختان خیابان ولی‌عصر نشان می‌دهد میزان آفت‌زدگی در این درختان بسیار کم بوده و عمده مشکل درختان این محدوده ضعف در ریشه و فرار درختان به سمت آفتاب است که موجب انحنای تنه این درختان شده است.

صفایی توضیح داد: به دلیل قرارگیری در نهر و دسترسی همیشگی به آب،‌ ریشه‌های درختان خیابان ولی‌عصر (عج) دونده و در حال حرکت نبوده و به همین دلیل از قدرت کافی برخوردار نیستند. از سوی دیگر، فرار درختان چنار به سمت آفتاب موجب کج شدن درختان چنار شده است، این زاویه سبب شده تاج درخت سنگین شود و نسبت سنگینی درخت به ریشه ای که عمیق نیست موجب سقوط درخت می شود.

او از برنامه ریزی برای حل این مشکل طی امسال خبر داد و یادآور شد: در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمترین سقوط درخت را داشتیم؛ به‌ گونه ای که در این محدوده سال گذشته حدود ۱۴ اصله درخت و در سال‌جاری تنها یک اصله درخت سقوط کرد.

صفایی با اشاره به اتمام پایش وضعیت سلامت درختان خیابان ولیعصر اضافه کرد: فضای سبز در این پایش به صورت مینیاتوری کنترل می‌شود چرا که باید برای هر درخت تدابیری اتخاذ شود. بر این اساس تا قبل از پاییز سال‌جاری برای گزارش پایش تک تک درختان برنامه اجرایی می گذاریم تا برای بهار سال آینده درختان این محدوده شاداب تر باشند.

کاشت ۲۰۰ درخت چنار با بن بالا در خیابان ولی‌عصر

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲، درباره برنامه کاشت درخت در محور خیابان ولیعصر گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال‌جاری باید حدود ۲۰۰ درخت چنار با بن بالا در این محور کاشته شود که جانمایی انجام شده است که این درختان در خیابان شهرداری، نیاوران و .. کاشته می‌شود که کاشت این درختان با رسیدن زمان مناسب انجام خواهد شد.

صفایی در مورد بهسازی نهرهای خیابان ولیعصر بیان کرد: با کمیته صیانت از درختان ولیعصر مکاتبه شده تا بهسازی نهرهای آب خیابان ولیعصر انجام شود که در صورت موافقت با طرح،‌ اجرای آن انجام می شود. بخشی از روند بهسازی نهرها به سبک گذشته است که با سنگ‌های ریز ساماندهی می شوند اما برای نفوذ آب از بتن متخلخل (بتن اسفنجی) استفاده می شود تا آب به سمت زیر زمین نفوذ داشته باشد.

جریمه ۱۶۷ میلیاردی برای خشکاندن درخت

صفایی در مورد آخرین وضعیت خشک کردن عمدی تعدادی از درختان ولیعصر مقابل یک ملک تجاری، اظهار کرد: شهرداری از این ملک شکایت کرده اما مالک ملک تجاری روی این حکم اعتراض زده و در حال حاضر پرونده در تجدیدنظر در حال پیگیری است.

با این حال به گفته او، خشک کردن درختان برای دادگاه محرز شده و ۱۶۷ میلیارد تومان نیز جریمه برای مالک تعیین شده که مالک نسبت به این حکم اعتراض کرده‌اند و این مسئله در حال پیگیری است. همچنین با این‌که شواهد و قرائن همه به نفع شهرداری است،تا بررسی های کارشناسی تکمیل نشود وضعیت موجود حفظ و به جای درختان خشک شده درختی کاشته نمی‌شود.