کره جنوبی جدیدترین سرمایه گذاری است که برای احیای راه آهن ترکمنستان، افغانستان - تاجیکسان وارد میدان شده و پیشبرد جاده ابریشم کره جنوبی - آسیای میانه را پیگیری می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، تاجیکستان تصمیم دارد طرح ریلی ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان (TAT) را که به‌دلیل وضعیت نابسامان افغانستان و کمبود بودجه مالی متوقف شده بود، دوباره به جریان بیاندازد.

در این میان، خبرها حاکی از این است که کره‌جنوبی برای پیشبرد طرح جدید «جاده ابریشم کره جنوبی - آسیای میانه» تصمیم دارد که در توسعه طرح ریلی «تاجیکستان-افغانستان» سرمایه‌گذاری کند.

در همین راستا، عظیم ابروهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان به همراهی سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه این کشور با جئون سونگ‌سیک سرپرست سفارت کره‌جنوبی در دوشنبه، دیدار و طرفین بر سرمایه‌گذاری سئول برای توسعه مسیر ریلی «تاجیکستان-افغانستان» توافق کردند.

ابروهیم با اشاره به اینکه این مسیر ریلی تجارت منطقه‌ای را گسترش خواهد داد، تاکید داشت: این طرح بر دسترسی به بازارهای جنوب آسیا (افغانستان، پاکستان، هند) متمرکز شده است تا بتواند از شدت بار ترافیکی بزرگراه‌ها و جاده‌های کشور کاسته شود.

سقوط اقتصاد اسرائیل

بازارهای مالی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش منفی نشان دادند. بر این اساس ارزش شِکِل، به دلیل هراس معامله‌گران از گسترده‌تر شدن جنگ پس از ترورهای اخیر ۳.۳ درصد کاهش یافت و اقتصاد اسرائیل، به ابهام فرو رفته است.

بزوس؛ پرچمدار ریزش ثروت میلیاردرها

ثروت خالص جف بزوس، روز جمعه، ۱۵.۲ میلیارد دلار ریزش کرد و پرچمدار افتی شد که ۱۳۴ میلیارد دلار از ثروت ۵۰۰ نفر از پولدارترین افراد جهان کاست. بزوس ۶۰ ساله که دومین فرد ثروتمند بزرگ جهان است.

ضرر خالص ۲۶۵ میلیون یورویی خطوط هوایی لوفت‌هانزا

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در گزارش درآمد خود از ضرر خالص ۲۶۵ میلیون یورویی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ خبر داد که نسبت به سود خالص در مدت مشابه سال گذشته کاهش شدید درآمد این شرکت آلمانی را نشان می‌دهد.

افزایش نرخ بیکاری در منطقه یورو

بر اساس داده‌هایی که یورو استات منتشر کرد، نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه ژوئن بر اساس تعدیل فصلی به ۶.۵ درصد رسد که این رقم نسبت به ۶.۴ درصد ثبت شده در ماه می افزایش نشان می‌دهد.

صادرات برق فرانسه محدود شد

همزمان با آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۴ در شهر پاریس و افزایش بی‌سابقه دمای هوا، فرانسه در تامین برق کافی با مشکلات جدی رو به رو شده است و در همین رابطه شرکت تامین کننده برق این کشور نسبت به محدودکردن صادرات برق اقدام کرد.

اقتصاد چین سقوط خواهد کرد؟

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی چین در میان‌مدت به تدریج کاهش می‌یابد و تا سال ۲۰۲۹ در بحبوحه موارد ناشی از بهره‌وری ضعیف و پیری جمعیت حدود ۳.۳ درصد می‌رسد.

منبع: روزنامه همشهری