تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶

در هفته‌های گذشته چهره‌های مختلفی از گروه‌های مقاومت آشکارا یا ضمنی ادعای ترور فرمانده گردان قسام را رد کرده‌اند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین:ارتش رژیم صهیونیستی یک روز پس از ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مدعی شد که در حمله هوایی به منطقه المواصی در غرب خان‌یونس در نوار غزه محمد ضیف فرمانده گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، را نیز به شهادت رسانده است.

گرچه حماس در روزهای اخیر واکنشی به این ادعای اشغالگران نشان نداده، اما در هفته‌های گذشته چهره‌های مختلفی از گروه‌های مقاومت آشکارا یا ضمنی این ادعا را رد کرده‌اند.

  • سید حسن نصرالله دبیرحل حزب‌الله لبنان، در بخشی از سخنان 4 روز پیش خود به محمد ضیف اشاره کرد و گفت صهیونیست‌ها به ترور فرمانده محمد ضیف حفظه الله دل بسته‌اند. کاربرد کلمه «حفظه الله» مورد توجه ناظران قرار گرفت و نوشتند که سید حسن با استفاده از این اصطلاح به شکل غیرمستقیم شهادت فرمانده کل قسام را تکذیب کرده است.
  • خلیل الحیه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس نیز با بی‌اساس خواندن ادعای صهیونیست‌ها گفته که محمد ضیف اکنون سخنانشان را می‌شنود و آنان را به تمسخر می‌گیرد.
  • سامی ابوزهری از رهبران حماس نیز در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرده که ادعای ارتش صهیونیستی مبنی بر اینکه در حمله به خان یونس محمد ضیف هدف قرار گرفته، کذب محض و کاملا بی اساس است.

محمد ضیف علاوه بر طراحی‌های متعدد عملیاتی علیه رژیم‌صهیونیستی، ذهن مبتکری در مسائل مهندسی دارد و یکی از 3طراح اصلی موشک «قسام» است و حفر شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در غزه از دیگر کارهای ویژه او به‌حساب می‌آید؛ تونل‌هایی که محل امنی برای مردم و رزمندگان مقاومت در برابر حملات ددمنشانه این رژیم کودک‌کش است. نام شناسنامه‌ای محمد ضیف «محمد دیاب ابراهیم المصری» است، اما از آنجایی که برای فرار از حملات صهیونیست‌ها پیوسته محل اقامت خود را تغییر داده است لقب «ضیف» که در عربی به‌معنای «مهمان» است به او داده شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نوشته: حماس و قسام در گذشته نیز پس از هفت عملیات شکست خورده برای ترور ضیف اغلب از ارائه اطلاعات دقیق درباره او خودداری می‌کنند، بر همین اساس همواره تلاش شده تا جزییات زندگی فرمانده قسام که به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده در هاله‌ای از ابهام بماند.