خیزش گرد و خاک شدید در جنوب شرق کشور ناشی از وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان در ۳ روز اخیر ۱۳۶۲ نفر را راهی بیمارستان کرد.

مدیر بحران سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «سومین هشدار نارنجی هواشناسی برای خیزش شدید گرد و خاک در استان روزهای پنجشنبه (۱۱ مرداد) و جمعه (۱۲ مرداد) صادر شد و وضعیت هم اکنون به شرایط عادی بازگشته است. از ۸ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳۶۲ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده و از این تعداد ۱۱۱ نفر بستری و ۱۲۵۱ نفر پس از دریافت خدمات سرپایی مرخص شدند.»
مجید محبی افزود: «با وجودی که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ حدود ۳۲۰۰ نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از خیزش گرد و خاک به اورژانس مراکز درمانی مراجعه کردند، با آغاز وزش باهای ۱۲۰ روزه در سیستان از اواخر اردیبهشت تا کنون فقط ۳ بار هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده‌است و احیای دریاچه هامون به دلیل بارندگی بارندگی‌ و سیلاب‌های فصل بهار در حوزه آبریز هیرمند و همچنین رهاسازی بخشی از حقابه سب شد تا وزش بادهای ۱۲۰ روزه نسبت به سال گذشته آسیب کمتر داشته باشد.»
جمعه(۱۲ مرداد) بیشینه سرعت باد در این منطقه به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید و گرد و خاک حاصل از آن بیش از یک میلیون نفر در ۱۲ شهرستان نیمه شمالی سیستان و بلوچستان (زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، زاهدان، میرجاوه، نصرت‌آباد، خاش، سراوان، ایرانشهر و مهرستان) و مناطق جنوبی خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داد.
محبی ادامه داد: «بادهای ۱۲۰ روزه تا پایان شهریور به پایان می‌رسد و فصل کشاورزی از اول مهر آغاز می‌شود که امیدواریم با پر آبی دریاچه هامون همراه باشد.»
به گفته مدیر بحران استان سیستان و بلوچستان در مدت هشدار نارنجی هواشناسی تعداد افرادی که به دلایل ناراحتی تنفسی به اورژانس مراکز درمانی مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شود.
در حالی که هشدار نارنجی هواشناسی به پایان رسیده، علی ملاشاهی، رییس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان از وزش باد با سرعت ۱۰۸ کیلومتر در ساعت در زابل و کاهش شعاع دید تا سه هزار متر خبر می‌دهد.
در مدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه به ویژه زمان صدور هشدار نارنجی هواشناسی لازم است شهروندان به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبار آلود شدن هوا توجه کرده و از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری کنند. احتیاط در ترددهای جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات توصیه و از کار در ارتفاعات جدا پرهیز شود.