دسته «چل اختران» در قم قدمتی 400 ساله دارد و هنوز هم بین مردم جایگاه خود را حفظ کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، این هیئت در روز عاشورا از بارگاهی که به «چهل اختران» شهرت دارد و در خیابان آذر که از بافت تاریخی شهر قم به شمار می‌رود و همچنین از مرقد مطهر پسر امام جواد (ع) که به امامزاده موسی مبرقع معروف است حرکت خود را شروع می‌کند و تا حرم کریمه اهل‌بیت (س) ادامه می‌یابد در حالی که یک شب قبل از محرم با چاوشی‌خوانی به سمت حرم رفته و آغاز ماه محرم را اطلاع و به عمه سادات تسلیت می‌گویند.

در دسته چهل اختران قم نظم و ترتیب خاصی وجود دارد و در صف اول دسته سادات مستقر می‌شوند و ساداتی از سراسر کشور با شال‌های سبز در این مراسم حضور می‌یابند. این دسته عزاداری، بزرگ‌ترین دسته قدیمی کشور به شمار می‌رود، صف دوم هم متعلق به بیمارانی است که برای گرفتن شفای خود از سالار شهیدان در این مراسم حضور یافته و عزاداری می‌کنند.

در شهر قم به دلیل وجود ملیت‌های مختلفی از جمله کربلایی‌ها و نجفی‌ها و همچنین افغانستانی‌ها، لرها و ترک زبانان آیین‌های مختلف عزاداری در این شهر دیده می‌شود. آیین مشعل گردانی، مشق شمشیر نجفی‌ها که قدمتی ۵۰ساله در قم دارد، حجله گردانی قاسم و چل چراغ‌های حسینیه کربلایی‌ها به همراه مراسم طویریج و خیمه سوزی از دیگر مراسم و سبک عزاداری است.

منبع: روزنامه همشهری