حمل و نقل کشور برای جابجایی زائران اربعین بسیج شده و از امروز (دوشنبه ۱۵ مرداد) پیش فروش بلیت قطار و هواپیما برای مسیرهای منتهی به عراق آغاز می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، ۴ ایرلاین وارش، کیش، ماهان و آسمان بلیت پروازهای خود به مقصد نجف و بغداد را با قیمت مصوب از ۱۵ تا ۱۷ مرداد به‌صورت حضوری و آنلاین عرضه خواهند کرد.

طبق اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بر این اساس هواپیمایی آسمان پروازهای اربعین در مسیر رفت‌وبرگشت تهران-نجف را از طریق سایت این شرکت فردا ۱۵ مردادماه عرضه خواهد کرد.

هواپیمای ماهان بلیت پروازهای تهران-بغداد-تهران و کرمان-بغداد-کرمان به‌صورت اینترنتی و پرواز رفت‌وبرگشت مشهد-بغداد را از ۱۶ مرداد از طریق دفاتر این شرکت در کرمان، تهران و مشهد می‌فروشد.

هواپیمایی کیش نیز پروازهای رفت‌وبرگشت تهران-نجف، کیش-نجف، مشهد-نجف؛ گرگان-نجف، بندرعباس-نجف و شیراز-نجف را از ۱۶ مرداد از طریق دفاتر آنلاین فروش و سایت خود عرضه خواهد کرد.

هواپیمایی وارش نیز بلیت پرواز ساری-نجف-ساری، تهران-نجف-تهران و رامسر-نجف-رامسر را هم از ۱۷ مرداد از طریق ساخت خود و هم به‌صورت حضور (شهر ساری) عرضه خواهد کرد.

پیش‌فروش بلیت قطار اربعین از امروز

پیش‌فروش بلیت‌های قطارهای اربعین از ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد) آغاز می‌شود. قیمت بلیت تغییر نکرده و همه بلیت‌ها یکجا از طریق ۲۵ سکوی اینترنتی عرضه می‌شود و ۳ ساعت بعد آژانس‌ها نیز بلیت‌فروشی می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی قطارهای فوق‌العاده مشهد ـ کرمانشاه، تهران ـ کرمانشاه، مشهد ـ اهواز و مشهد ـ خرمشهر در ایام اربعین حسینی (ع) خبر داد.

تمهیدات ویژه برای بازگشت زائران اربعین از مرز مهران

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه مرز مهران، پرترافیک‌ترین مرز در ایام اربعین است، گفت: برای روزهای اوج برگشت زوار به ۲۷۰۰ دستگاه اتوبوس فقط برای پایانه مرزی مهران نیاز است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، عمده بار جابه‌جایی مسافر بر عهده حمل‌ونقل زمینی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حدود چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زائر از طریق مرزهای زمینی تردد کنند که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش خواهیم داشت.

اجرای ۱۳۰ طرح و پروژه پتروشیمی در ایران

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش از اولویت جدی صنعت پتروشیمی است، گفت: در خال حاضر بیش از ۱۳۰ طرح و پروژه پتروشیمی در نقاط مختلف کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی به‌صورت چندوجهی و گسترده، به توسعه بخش‌های مختلف کشور منجر می‌شود، گفت: امسال تولید صنعت پتروشیمی از مرز ۸۰ میلیون تن خواهد گذشت، سال گذشته ۳۰ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی صادر شد که رقم قابل‌توجهی است و قابلیت بازاریابی بیشتر و توسعه آن وجود دارد.

محدودیت برق سیمانی‌های مرکز کمتر می‌شود

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان ناشی از سودجویی دلالان بود، از توافق با وزارت نیرو برای کاهش محدودیت برق کارخانه‌های سیمان مناطق مرکزی کشور از هفته جاری خبر داد.

وی در رابطه با روند تأمین برق برای صنعت سیمان طی سه سال گذشته، اظهار کرد: بدترین سال به لحاظ تأمین انرژی برای صنایع و به‌ویژه صنعت سیمان، در تابستان سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛ پس‌ازآن در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲، روند صعودی را در تأمین انرژی شاهد بودیم؛ همین بهبود تأمین انرژی و اینکه وزارت نیرو توانست میزان انرژی مناسب را تأمین کند، سبب شد که افزایش یک‌باره مصرف اختلالی در بازار ایجاد نکند و بازار آرامی را پشت سر گذاشتیم.

تجارت آزاد با اوراسیا به‌زودی برقرار می‌شود

سید محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مجلس در دست بررسی است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود.

وی افزود: در صورت ابلاغ نهایی موافقت‌نامه تجارت ما با کشورهای عضو این اتحادیه تجارت آزاد می‌شود و بیش از ۸۷ درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر می‌شود.

به گفته او، برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: روزنامه همشهری