شهرستان طارم فقط ۱۰ درصد از مساحت زنجان را در اختیار دارد، اما به دلیل استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب به عنوان هندوستان ایران شهره است؛ شهرستانی که ۵۰ درصد جمعیت زنجان را در خود جای داده و با محصول برنج و زیتون خود هم شهره است.

به گزارش همشهری آنلاین، زنجان یک استان چهارفصل با ویژگی‌های خاصی طبیعی است، اما طارم ویژگی‌های خاص‌تری از نظر آب و هوایی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه طارم به دلیل قرار گرفتن در همسایگی گیلان و اردبیل، حتی در زمستان هم شاهد کشت برخی محصولات است به همشهری می‌گوید: «طارم یکی از شهرستان‌های هشت‌گانه زنجان در شمال این استان است که ناهمواری‌های بسیار و رودخانه پر آب و خروشان قزل‌اوزن، دره عمیقی را در آن ایجاد کرده. ارتفاع کف این رودخانه در گیلوان به کمتر از ۴۰۰ متر از سطح دریا رسیده است در حالی که ارتفاع کوه‌های اطراف آن تا ۲۸۰۰ متر می‌رسد. بخش بزرگی از رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم قرار دارد و به همین دلیل، این منطقه دارای سرسبزی چهار فصل است.»

سید سعید صفوی تاکید می‌کند که جریان دائمی قزل اوزن موجب شده است که طارم در طول سال با تنوع گیاهی قابل‌توجهی روبه‌رو باشد.

جذابیت‌های طارم

حدود ۵۰ درصد زیتون ایران در طارم تولید می‌شود و تنوع محصولات کشاورزی و باغی طارم چون سیر (طارم رتبه دوم سیر بعد از همدان را دارد) هم بالاست. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه بیشترین درختان زیتون را در طارم شاهد هستیم، می‌گوید:‌ « همچنین باغات انجیر، گیلاس، انار، محصولات کشاورزی و تنوع گونه‌های گیاهی طارم را به عنوان هندوستان ایران مطرح کرده است.»

به گفته صفوی، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و کشاورزی، امامزاده‌های متعدد، ۳ آتشکده دوران ساسانی، طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه‌ها، ییلاقات، یخچال‌های طبیعی و غار شگفت انگیز، کوهپایه‌های سرسبز، سر به فلک کشیده و با طراوت و همچنین حیات وحش متنوع هم بر جذابیت‌های این شهرستان افزوده است.

جشنواره زیتون، انبار و گیلاس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان معتقد است شهرستان طارم بیش از پیش باید به مردم معرفی شود. سید سعید صفوی می‌گوید:‌ «برای اینکه طارم را بیشتر معرفی کنیم، علاوه بر معرفی آثار تاریخی، یکسری رویدادهای گردشگری خوراک محور هم برگزار کنیم. از جمله جشنواره ملی زیتون، گیلاس و انار که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در این منطقه است و خوشبختانه در تقویم رسمی کشور ثبت شده تا بهانه‌ای برای معرفی بیشتر طارم باشد.»

همه هندوستان‌های ایران

شهرستان جیرفت در استان کرمان اقلیم منحصر به فردی دارد، چنانکه گفته می‌شود در جیرفت فقط دو روز زمستان بروز می‌کند. آب و هوای بهاری و تابستانی این منطقه و همچنین محصولات کشاورزی آن که به محصولات کشاورزی هندوستان نزدیک است، سبب شده که به جیرفت هم هندوستان ایران بگویند. جالب اینکه از جیرفت به عنوان کالیفرنیا نیز یاد می‌شود. همچنین کرمانشاه به دلیل تنوع قومی، زبانی و مذهبی و اقوام کرد، لک، لر، آذری و فارس هم به عنوان هندوستان شهره است.

منبع: روزنامه همشهری