تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵

شنیده شدن اخباری مبنی بر وقوع جنگ در جبهه شمالی و همچنین پاسخ موشکی ایران به ترور هنیه در تهران شاخص بورس تل آویو را کاهش داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بعد از عملیات ترور اسرائیل که منجر به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شد، نشانه‌های جدی وجود دارد که تهران به این عملیات پاسخ سختی خواهد داد. بسیاری از رسانه‌های خبری عربی و غربی اعلام کردند، ایران این بار پاسخی قاطع تر نسبت به عملیات وعده صادق خواهد داد. شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» در تحلیلی نوشت، در زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی «دستاوردهای» هفته اخیرش علیه حماس و حزب‌الله را جشن می‌گیرد، حال و هوای جشن او با فضای حاکم بر صهیونیست‌ها در تضاد است و مردم در سرزمین‌هاش اشغالی از پاسخ احتمالی به ترورهای اخیر در ایران و لبنان به هراس افتاده‌اند.این شبکه خبری گزارش کرد، تل‌آویو که معمولا تعطیلات آخر هفته شلوغ می‌شد، ساکت‌تر از حد معمول است و این «حال و هوای آرام» ناشی از ترس از حمله ایران در پاسخ به ترورهایی است که در روزهای اخیر علیه رهبران حماس و حزب‌الله لبنان انجام شده است.

سی‌ان‌ان گزارش کرد، موضوع فراتر از اعلام آماده‌باش حداکثری ارتش رژیم صهیونیستی است و صهیونیست‌ها در حال خرید کالاهای اساسی در فروشگاه‌های بزرگ و ذخیره‌سازی آنها هستند. این شبکه گزارش کرد، در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، آنچه را که «حملات کوبنده علیه حماس، حزب‌الله و متحدانش» نامیده، جشن می‌گیرد، فضای جشن او با فضای حاکم بر جامعه صهیونیستی از جمله با حال و هوای خانواده‌های اسرای صهیونیستی که همچنان اعضای خانواده‌شان در غزه اسیر هستند، کاملا متفاوت است.

همزمان با لحظات خوف اسرائیلی درباره پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه، بورس تل آویو سقوط جدی داشت. با افزایش نگرانی‌ها در مورد انتقام‌جویی احتمالی علیه اسرائیل، معاملات محلی با ضرر در چندین شاخص آغاز شد. بخش نیمه هادی روند نزولی را روی تابلوهای بورس تل آویو نشان داد.

شاخص های بانکی در بورس تل آویو 1.6 درصد، نیمه هادی ها 4.5 درصد و سیستم بانکی در بورس تل آویو 2.4 درصد و شرکت نوآ هم 9 درصد سقوط داشتند که نشان از تضعیف شدید بورس این کشور بر اثر اخبار منتشر درباره حمله قریب الوقوع ایران است. بورس تل آویو تحت تنش تشدید تحولات امنیتی با ایران و حزب الله و مبادیه احتمالی اسرای اسرائیلی در غزه قرار گرفته است. در این رابطه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد که شاخص بورس این رژیم به شدت سقوط کرده است.در این گزارش آمده است: قیمت‌های سهام‌های بورس به دلیل تشدید نگران‌ها نسبت به وقوع جنگ در منطقه شمالی با حزب الله لبنان به شدت ریزش پیدا کرده است.