تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹

با افزایش ۲۳ درصدی عرضه سیمان نسبت به تقاضا، قیمت این کالا در معاملات امروز نسبت به هفته گذشته ۲۱ درصد کاهش یافت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «سیمان از کارخانه به کف بازار نمی‌رسد، یا در انبار دلال‌ها احتکار شده یا به مرز رفته و قاچاق می‌شود». این را دبیر کانون انبوه‌سازان می‌گوید.

متوسط قیمت سیمان در معاملات امروز بورس کالا به یک میلیون و ۱۷ هزار تومان برای هر تن رسید و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته ۲۱.۲ درصد کاهش یافت.

روز گذشته رئیس سندیکای سیمان حمید فرمانی از آرامش بازار سیمان در بورس کالا خبر داده و گفته‌ بود که تلاش می‌کنیم با تامین سیمان بیش از نیاز کف بازار «دست دلال‌ها برای سودجویی را ببندیم».

عرضه سیمان در بازار امروز ۱.۲ برابر فروش بود و ۲۳ درصد سیمانی که در بازار آمد، بدون مشتری ماند.

در رده‌بندی کالاهای صنعتی سیمان جزء کالاهای مادر قرار می‌گیرد. کالای مادر کالایی است که هرگونه کمبود یا افزایش قیمت در آن می‌تواند روی رشد اقتصادی و توسعه کشور اثر بگذارد.

دبیر سندیکای سیمان علی‌اکبر الوندیان راهکار جلوگیری از سوداگری در بازار سیمان را تولید بیش از تقاضا دانسته و معتقد است که اگر تولید بسیار بیشتر از تقاضای کشور باشد، دلال جایی برای عرضه اندام نداشته و بازار در آرامش باقی‌ می‌ماند.

اما کارشناس توسعه صنعتی علی مصطفوی کنترل بازار با مازاد عرضه را راهکاری متعلق به قرن گذشته دانسته و می‌گوید که امروز دنیا با ابزارهای حکمرانی از جمله تامین انرژی،‌سازوکار مالیاتی و مدیریت تقاضا بازار را مدیریت می‌کند.

اصلاح سازوکار بورس کالا از جمله مهیا کردن شرایط حضور تقاضای خرد، کاهش فاصله بین خرید و تحویل و اتصال به سامانه‌های مالیاتی ابزارهای حکمرانی است که مطابق گزارش مرکز پژوهش‌ها امکان ساماندهی بازار سیمان در بلندمدت را فراهم می‌کند.

منبع: فارس