طرح مدیریت جامع بیماری سرطان با هدف شناسایی و تشخیص زودهنگام که به صورت آزمایشی در استان قم انجام شد، مورد استقبال دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است.  

به گزارش همشهری آنلاین، در ایران سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال برسد. این در حالی است که بعد از سرطان‌های پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در جهان، سرطان‌های پستان در زنان، روده بزرگ، پروستات در مردان و معده از سرطان‌های شایع در ایران به شمار می‌روند و متخصصان بر غربالگری و تشخیص زودهنگام آنها تاکید دارند.

بر این اساس طرح آزمایشی مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان با همکاری مکسا (موسسه حمایتی از بیماران سرطانی) و دانشگاه علوم پزشکی قم از بهمن ۱۴۰۱ در این استان آغاز شد و تاکنون بیش از صد هزار نفر غربالگری سرطان پستان و روده بزرگ شده‌اند.

بعد از شناسایی، موارد مشکوک ابتلا به سرطان هم با پیگیری مکسا و اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمان طلایی تشخیص، بیماران در چرخه درمان قرار می‌گیرند و تا انتهای مسیر درمان خدمات حمایتی دریافت می‌کنند. دومین دانشگاه علوم پزشکی هم شهید بهشتی تهران بود که در اسفند ۱۴۰۲ به این طرح پیوست و در حال حاضر امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تبریز و مشهد هم در دست اقدام است.

دکتر کوروش دالوندی، مدیر مکسای قم در همایش غربالگری و کشف زودهنگام سرطان‌های شایع با اشاره به اجرای موفق این طرح، از آمادگی ۱۳دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای طرح مدیریت جامع بیماری سرطان خبر داد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله خرم‌آباد، همدان، یزد و... برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

او همچنین به راه‌اندازی سامانه سمام ویژه مدیریت جامع بیماری سرطان اشاره کرد و افزود: با اتصال سمام به سامانه سیب وزارت بهداشت، پزشکان می‌توانند تنها با وارد کردن کد ملی وضعیت بیمار خود را پیگیری کنند.

به گفته دالوندی خدماتی جمله مراقبت معنوی و مراقبت در منزل از سوی مکسا در حد استانداردهای جهانی ارائه می‌شود و بر این اساس از مراقبان سلامت خواست بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را به این موسسه مردم‌نهاد معرفی کنند.

منبع: همشهری آنلاین