امیدواریم رویداد محرم‌شهر بتواند در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و به عنوان آیین و مناسکی ثابت در تهران مطرح شود

همشهری آنلاین: علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران: تجربه مجموعه مدیریت شهری تهران طی چند سال اخیر نشان می‌دهد که هرچه زمان بیشتری گذشت، دوستان ما در شهرداری تهران در زمینه برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های آیینی دستاوردها و تجربیات خیلی خوبی را کسب کردند. هم در جهت جشن و سرور تجربیات بسیار خوبی جمع شد و هم در زمینه برگزاری مراسم سوگواری به‌ویژه ایام سوگواری حضرت اباعبدالله که برای مردم ایران خصوصا تهران با سابقه چند صد ساله عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، جایگاه ویژه‌ای برای این آیین قائل است، اتفاق بسیار خوبی افتاده است. ما الان هم در جشن‌ها هم در آیین‌های سوگواری شاهد این هستیم که شهرداری تهران دستاوردهای جدیدی را در سه سال گذشته رقم زده که قبلا به این شکل اتفاق نمی‌افتاد.
در سال گذشته شهرداری تهران پدیده‌ای به نام «محرم شهر» را رقم زد که مهم‌ترین اتفاق در درون آن برگزاری مراسم‌های مختلف با حضور اقشار مختلف مردمی در میدان آزادی بود. ما در شورای اسلامی شهر تهران از سال اول دوره ششم تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشتیم که میدان آزادی به عنوان مهم‌ترین نماد آزادی‌خواهی دینی در کل دنیا- که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به منصه ظهور رسید- تبدیل به یک میدانگاه گفتمانی از لحاظ دینی و انقلابی شود. بعضی افراد تصور می‌کنند حتما باید تغییرات ظاهری و فیزیکی در چیزی اتفاق بیفتد که از این حیث بتواند خالق رویداد ویژه‌ای باشد، در حالی‌که به اعتقاد من انجام رویدادهایی از طیف محرم‌شهر و اجتماعات مردمی و ترتیب دادن همین دست آیین‌ها در یک مکان است که می‌تواند این قابلیت را ایجاد کند. این اتفاق به حمدااله پارسال به شکل بسیار خوبی انجام شد؛ هم از جهت شکل نمادین آن که همان کشتی خاصی بود که در میدان آزادی میزبان عزاداران حسینی بود و هم از حیث حضور جمع کثیری از مردم، تا زمانی که آیین بدرقه مردم به سمت پیاده‌روی اربعین روی داد. امسال هم به همت شهرداری تهران، همین ماجرا در حال تکرار است و به نظر من این رویداد کم‌کم برای تهرانی ها به عنوان یک آیین واحد و ثابت درآمده، به شکلی که خیلی‌ها دنبال می‌کنند که این اتفاق در سال‌های آینده هم در میدان آزادی تکرار شود.
انشاالله دوره ششم شورا و شهرداری اگر ادامه پیدا کرد، این رویداد هم بتواند در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و اگر کار مدیریت شهری ادامه پیدا نکرد هم امیدوارم این رویداد به عنوان آیین و مناسکی ثابت در تهران مطرح شود و خود مردم در برگزاری آن نقش ایفا کنند. تاکیدی که ما در شورای شهر داریم مردمی شدن همه این اتفاقات است. ما از عزیزان شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی که بیشترین زحمت را در این حوزه می‌کشد و همچنین شهرداری‌های مناطق مجاور به ویژه منطقه ۹ که به طور معمول خیلی درگیر برگزاری این رویداد می‌شوند، به طور ویژه تشکر می‌کنیم و برای ‌آنها آرزوی موفقیت داریم. انتظار ما این است که هرچه می‌شود، کار به شکلی مردمی‌تر و با حضور هیات‌ها و داوطلبانی که سال‌هاست در این حوزه‌ها کار می‌کنند دنبال شود تا این رویداد، برای تهران و تهرانی‌ها به رویدادی ماندگار تبدیل شود.

منبع: روزنامه همشهری