اطلاعات ارائه شده به العربی الجدید حاکی از آن است که قاهره اخیراً به تهران اطلاع داده که متعهد است حریم هوایی خود را به روی هرگونه اقدام نظامی که وضعیت منطقه را تهدید می‌کند ببندد و این اقدام به معنای رفتار خصمانه علیه ایران نیست بلکه برای حفظ منافع و حاکمیت خود است.

به گزارش همشهری آنلاین، العربی الجدید به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد: «قاهره به طرف‌های اسرائیلی و ایرانی اطلاع داده است که بخشی از روند تشدید تنش‌های اخیر پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نخواهد بود و به تلاش‌های خود با هدف کاهش سطح تنش در منطقه ادامه خواهد داد.» این موضع‌گیری مصر در میانه حمله احتمالی ایران در پاسخ به ترور هنیه در خاک خود و افزایش سطح تنش‌ها در منطقه انجام می‌شود.

ایران برای اسرائیل پیامی ارسال کرده است؟ | واکنش به ادعای سفر هیئت آمریکایی به ایران و...| توافقی با اردن در مورد نحوه پاسخ‌ به اسرائیل حاصل شد؟

اطلاعات ارائه شده به العربی الجدید حاکی از آن است که قاهره اخیراً به تهران اطلاع داده که متعهد است حریم هوایی خود را به روی هرگونه اقدام نظامی که وضعیت منطقه را تهدید می‌کند ببندد و این اقدام به معنای رفتار خصمانه علیه ایران نیست بلکه برای حفظ منافع و حاکمیت خود است.

قاهره همچنین از طریق هیأت امنیتی اسرائیل که روز گذشته شنبه به قاهره سفر کرده بود، خطاب به تل آویو تاکید کرد که «بخشی از یک محور نظامی شرکت کننده در دفع حمله احتمالی علیه اسرائیل نخواهد بود.»

پیش از این، «بدر عبدالعاطی»، وزیر امور خارجه مصر با «علی باقری کنی»، سرپرست وزارت خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه مصر، این تماس تلفنی در چارچوب تلاش‌های قاهره و تماس‌ها با طرف‌های ذیربط با هدف مهار تشدید تنش کنونی که منطقه شاهد آن است، انجام شد.عبدالعاطی طی این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد تحولات اخیر منطقه، بی‌سابقه و دربردارنده خطرات بسیاری است و هشداردهنده گسترش دامنه درگیری‌هاست به نحوی که ثبات کشورهای منطقه را تهدید می‌کند لذا برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل، همه طرف‌ها باید آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کنند.

وی همچنین بر موضع مصر در لزوم توقف جنگ علیه نوار غزه به عنوان عامل اصلی افزایش شدت تنش‌ها و رویارویی‌ها در منطقه تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر با تاکید بر موضع مخالف این کشور با سیاست‌های تنش‌زای اسرائیل، ترورها و نقض حاکمیت کشورها از سوی این رژیم، گفت: این سیاست‌ها به نفع هیچ طرفی نیست و تنها موجب تشدید درگیری‌ها می‌شود به صورتی که با این اقدامات مهار بحران کنونی دشوار می‌شود.

هیات اسرائیلی که روز گذشته به قاهره سفر کرده بود بر موضوعاتی چون انعقاد توافق اولیه درخصوص اجرای پروژه امنیتی در نوار مرزی میان غزه و مصر به طول ۱۴ کیلومتر از منطقه کرم ابو سالم تا دریای مدیترانه تمرکز کرد که مانع از هرگونه استفاده از مرزها در عملیات قاچاق سلاح به گروه‌های فلسطینی در نوار غزه می‌شود.

همچنین رایزنی‌های قاهره در مورد پروژه‌ای که قبلاً از سوی تل‌آویو به قاهره پیشنهاد شده بود، انجام شد که بر اساس آن، یک دیوار زیرزمینی فولادی حائل در امتداد مرز با نوار غزه با بودجه کامل آمریکا برای جلوگیری از ایجاد تونل‌های قاچاق در آن منطقه ایجاد می‌شود. دولت اسرائیل مدعی است که این مسیر، شریان اصلی است که گروه‌های مقاومت از طریق آن زرادخانه نظامی خود را می‌سازند، اما قاهره با این پیشنهاد مخالف کرد و گفت سامانه‌های پیشرفته‌ای در نوار مرزی مستقر شده که هرگونه تلاش برای رخنه از مرزها و یا حفر تونل را فورا به مصر و اسرائیل اطلاع می‌دهد.

در پی اقدام رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و نیز ترور «فواد شکر»، فرمانده ارشد حزب الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت، تنش‌ها در منطقه به شدت افزایش پیدا کرده است و ایران و گروه‌های مقاومت از انجام عملیاتی قریب الوقوع علیه رژیم صهیونیستی در انتقام خون این شهدا خبر می‌دهند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پیشتر در مراسم تشییع پیکر فواد شکر در ضاحیه جنوبی بیروت تأکید کرد: «پاسخ ما به حمله به ضاحیه و شهادت سید محسن و غیرنظامیان حتمی است، دشمن و حامیانش منتظر پاسخ ما باشند».

نصرالله گفت: جبهه مقاومت از سر خشم و عصبانیت نمی‌جنگد، بلکه با عقلانیت و شجاعت و حکمت وارد نبرد می‌شود و این مقاومت است که انتخاب می‌کند چگونه پاسخ دهد.

منبع: شفقنا