تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵

کاروان ورزشی ایران یک هفته سخت و بدون مدال و البته پرانتقاد را در پاریس گذراند تا نوبت به کشتی برسد.

همشهری آنلاین| کاروان ورزشی ایران یک هفته سخت و بدون مدال و البته پرانتقاد را در پاریس گذراند تا نوبت به کشتی برسد. کشتی همان رشته‌ای است که مسئولان ورزش و مردم حساب ویژه‌ای روی آن و مدال‌هایش باز کرده‌اند و برای شروع‎ مسابقاتش لحظه شماری می‌کنند. مسابقات کشتی بازی‌های المپیک 2024 از امروز آغاز می‌شود و روزهای ابتدایی این رقابت‌ها فرنگی‌کاران هستند که روی تشک می‌روند. فرنگی ایران با سهمیه کامل(6وزن) در پاریس حاضر شده‌ است. حسن رنگرز تیمی یکدست و پرقدرت دارد و از 6ملی‌پوش تیم او، 6نفر اهل خوزستان هستند؛ اهل مهد کشتی فرنگی. ستاره تیم رنگرز امین میرزازاده است که سال2023 قهرمان جهان شد و یکی از امیدهای کشتی برای رفتن روی سکو. در روز اول که مسابقات وزن‌های 60 و 130کیلوگرم برگزار می‌شود و ایران هم 2نماینده در جدول مسابقات دارد، بیشتر نگاه‌ها به امین است. او می‌تواند شروع خوبی برای کشتی فرنگی داشته باشد و ایران را وارد جدول توزیع مدال کند. مسابقات کشتی فرنگی از ساعت 16:30 آغاز می‌شود. مسابقات مقدماتی و نیمه‌نهایی امروز است و کشتی‌های فینال و رده‌بندی فردا.

بزرگ‌ترین آزمون محسن‌نژاد
مهدی محسن‌نژاد کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران در وزن 60کیلوگرم است که امروز در مهم‌ترین رقابت‌ عمر ورزشی‌اش روی تشک می‌رود. او سابقه 2حضور در مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 2022 و 2023 را در کارنامه دارد ولی در هیچ‌یک از این میدان‌ها به مدالی نرسیده. بهترین مقامی که محسن‌نژاد در جهانی‌ها گرفته، مقام پنجمی رقابت‌های 2023 است. او با این عنوان به سهمیه المپیک پاریس رسید. محسن‌نژاد با شکست ده‌بزرگی به دوبنده تیم ملی رسید و اگر در پاریس دستش به مدال برسد، کار بزرگی کرده است. فومیتا ژاپنی و ژولمان شارشنبکوف قرقیزستانی مدعیان اصلی قهرمانی در وزن60 کیلوگرم هستند. محسن‌نژاد با قرعه سختی مواجه شده است و با مدعیان اصلی این وزن در یک‌طرف جدول قرار دارد. او دور نخست با کشتی‌گیر الجزایری رقابت می‌کند و درصورت پیروزی با برنده فومیتا ژاپنی و کشتی‌گیر کوبایی مبارزه می‌کند. محسن نژاد 2مدال نقره و یک‌مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه خود دارد و کسب مدال، با هر رنگی، در المپیک برای او و کشتی اتفاق مهمی است. مهدی محسن نژاد متولد سال 1377 و اهل بهبهان خوزستان است.

غول‌کشی امین
امروز تنها طلایی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی2023 روی تشک می‌رود. او یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران برای کسب مدال است. امین میرزازاده در مسابقات جهانی با شکست تمام رقبایش مدال طلای جهان را گرفت.
او در فینـــال مســـابقات 2023 چنان به حریف نامدار خود رضا کایالپ تاخت که این کشتی‌گیر ترک در پایان کشتی درحالی‌که نای ایستادن نداشت، خطاب به مربی‌اش گفت:«او من را کشت». تنها نگرانی برای تانک بختیاری بازگشت دوباره لوپز کوبایی دارنده 4مدال طلای المپیک است. لوپز از سال2008 مدال دسته فوق‌سنگین کشتی‌فرنگی را در بازی‌های المپیک کسب کرده و حالا سودای رسیدن به پنجمین مدال طلا را دارد. امین پیش از این با غول کوبایی کشتی گرفته. او در المپیک توکیو مقابل لوپز شکست خورد ولی میرزازاده امروز با میرزازاده 3سال گذشته‌ بسیار متفاوت است. هرچند بردن لوپز کار سختی به‌نظر می‌رسد ولی برای ملی‌پوش ایران هم هیچ‌چیزی غیرممکن نیست. میرزازاده امروز در دور نخست با کشتی‌گیر آمریکایی روبه‌رو می‌شود و در دور دوم به مصاف لوپز کوبایی می‌رود؛ فینالی زودرس برای میرزازاده و لوپز که تکلیف مدال طلای وزن 130کیلوگرم را همان شروع رقابت‌ها مشخص می‌کند. میرزازاده مدال طلا و نقره مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 2022و 2023را دارد. امین متولد1376و پسر گتوند خوزستان است.