واشنگتن به صورت رسمی از ترور هنیه دفاع نکرده، اما کاملاً این سیگنال از طرف واشنگتن به دولت نتانیاهو وجود دارد که اسرائیل هر عملی انجام دهد.

همشهری‌آنلاین - مهدی عباسی؛ ماجرای ترور هنیه و حمایت ایالات‌متحده آمریکا دو وجه دارد. وجه ظاهری ماجرا آن چیزی است که امثال جان کربی و دیگر مقامات سیاسی ایالات متحده عنوان کردند که این اقدام خطرناکی بود. یا انتقادات برخی رسانه‌های آمریکا مثل سی‌بی‌اس که گزارش مفصلی منتشر کردند که این اقدام چقدر میتواند به توافق آتش بس آسیب بزند. خود بایدن نیز در مصاحبه‌ها اعلام کرد که این اقدام به نوعی میتواند به ضرر آتش‌بس باشد که دولت بایدن مدت‌هاست به دنبال آن است و تمایلی به ادامه جنگ غزه ندارد.

بخواهیم به حقیقت ماجرا از نظر انتخاباتی نیز نگاه کنیم، ترور هنیه میتواند به ضرر کاملا هریس باشد. چرا که بعد از پاسخ احتمالی ایران و مقاومت به اسرائیل، طبیعتاً ایالات متحده از اسرائیل پشتیبانی خواهد کرد و این موضوع در نظرسنجی‌ها به ضرر کاملا هریس و بایدن می‌شود. به دلیل اینکه بعد از مدت‌ها هریس و دموکرات‌ها بین اعراب محبوبیتشان رشد داشته و به حدود 27% رسیده است. اعراب و مسلمانان در آمریکا به ویژه در ایالت‌هایی چون میشیگان و مینه‌سوتا موثر هستند و با حمایت دوباره هریس - بایدن از اسرائیل این محبوبیت کاهش خواهد یافت. و طبیعتاً دموکرات‌ها به این ایالت‌ها برای پیروزی در انتخابات نوامبر نیاز دارند. این وجه اول و ظاهر ماجراست که دولت فعلی آمریکا معتقد است که این اقدام به ضرر آتش‌بس بود.

اما حقیقت و باطن ماجرا این است که هم هریس، هم بایدن و هم ترامپ در سفری که نتانیاهو به آمریکا داشت، با نخست وزیر اسرائیل دیدار داشتند. می‌توان گفت که در سفر اخیر یک حمایت فراحزبی از نتانیاهو وجود داشت. علی‌رغم اینکه صد نماینده دموکرات و خود هریس سخنرانی او در کنگره را تحریم کردند، اما در نهایت هریس نیز با او دیداری حضوری برگزار کرد.

دیداری که ترامپ هم با نتانیاهو داشت که دیدار بسیار صمیمانه‌ای بود و ترامپ کاملاً به اسرائیل ابراز وفاداری کرد. همچنین نخست وزیر اسرائیل صریحاً در دیدار با بایدن اعلام کرد که او خدمات زیادی برای اسرائیل انجام داده و یک صهیونیست است. این بسیار موضوع مهمی بود که دیدارهای فراحزبی با نتانیاهو را در چند روز شاهدش بودیم. و جالب است که نتانیاهو بیش از هر سیاستمدار دیگری در کنگره آمریکا سخنرانی کرده است. چهار مرتبه به کنگره‌ی آمریکا که این فرصت را تا کنون هیچ سیاستمدار خارجی دیگری در تاریخ ایالات متحده نداشته است. و طبیعتاً این دیدارها و سخنرانی با حمایت اکثریت نمایندگان کنگره یک چراغ سبز جدی بود مبنی بر اینکه ما در هر صورتی حامی اسرائیل هستیم.

یعنی باید به این نکته توجه داشت که ممکن است واشنگتن به صورت رسمی و صریح از ترور هنیه دفاع نکرده و چراغ سبز مستقیمی وجود نداشته باشد، اما کاملاً این سیگنال از طرف واشنگتن به دولت نتانیاهو وجود دارد که اسرائیل هر عملی انجام دهد، در نهایت آمریکا حامی او خواهد بود. چند روز قبل جان مرشایمر، استاد مشهور روابط بین‌الملل مصاحبه‌ای داشت و این موضوع را مطرح کرد که لابی صهیونیستی کنگره آمریکا را در اختیار دارد. چراکه لابی‌هایی مثل آیپک در آمریکا حضور دارند که کاملاً بر روی نماینده‌ها نفوذ دارند.

این چراغ سبز کلی و همیشگی آمریکا به اسرائیل است که در هر صورت من حامی تو هستم. همین چند روزه که موضوع پاسخ مقاومت مطرح است، آمریکا سریعاً ناو لینکلن را برای حمایت از اسرائیل در منطقه مستقر کرده و قرار است دو ناو گروه دیگر هم ارسال شود. طبیعتاً کمک‌های دیگری از سوی آمریکا هم در راه خواهد بود. یا همین امروز در خبرها دیدیم که فرمانده‌ی سنتکام وارد منطقه شده است. یعنی با وجود اینکه کامالا هریس هفته‌ی پیش از آتش‌بس حرف زده و برخی دموکرات‌ها سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند، اما اسرائیل خیالش راحت است که هر اقدامی در منطقه انجام دهد -ولو پیش از آن اقدام واشنگتن مخالف باشد- در نهایت از حمایت هر دو حزب آمریکا برخوردار خواهد بود. خب این چراغ سبزی دائمی و همیشگی برای اقدامات اسرائیل از سوی آمریکاست.

کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل هم قطعاً بعد از پاسخ ایران و مقاومت چند برابر خواهد شد. پس باید توجه کنیم که این ترور یک وجه ظاهری دارد و یک وجه باطنی. به این نکته هم باید توجه داشت که بعضی از ترورهای این روزهای اسرائیل حتی با چراغ سبز مستقیم آمریکا هم همراه بوده. است به طور مثال فرمانده ارشد حزب‌الله که به تازگی ترور شد، خود آمریکایی‌ها سالها قبل چند میلیون دلار برای او جایزه گذاشته بودند.