یک ژنرال بازنشسته آمریکایی پیش‌بینی کرد که در چه حالتی ممکن است حمله ایران به اسرائیل منجر به تشدید تنش شود.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: یک فرمانده ارشد سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا اذعان کرد که اگر ایران بخواهد می‌تواند اسرائیل را مورد اصابت موشک‌هایش قرار دهد.

صحبت‌های ژنرال مارک هرتلینگ فرمانده سابق نیروهای آمریکا در اروپا با سی‌ان‌ان را می‌خوانید:

  • در زمان فعلی پیش‌بینی اینکه ایران چه اقدامی ممکن است انجام دهد، خیلی سخت است.
  • طیفی از اقداماتی که ایران در حمله قبلی خود انجام داد محتمل است. در آن زمان ایران بیش از ۳۰۰ راکت، موشک بالستیک و کروز شلیک کرد. این شلیک‌ها به‌صورت خیلی تصادفی انجام شدند و همزمان با یکدیگر هم نبودند و من فکر می‌کنم هدف‌گیری قبل برای ارسال یک سیگنال بود، اما آیا ایران باز هم می‌خواهد سیگنال دیگری بفرستد، یا اینکه آنها واقعا می‌خواهند این بار یک خسارت قابل ملاحظه به اسرائیل وارد کنند؟ اگر چنین باشد و ایران به دنبال خسارت زدن به اسرائیل باشد، آنها قطعا می‌توانند چنین کاری انجام دهد، آنها قطعا می‌توانند اسرائیل را در هم بکوبند و بر کمک‌های غرب در هوا پیروز شوند و از میان سیستم‌های دفاع هوایی عبور کنند و به آنجا برسند.
  • من فکر نمی‌کنم ایران بخواهد چنین اقدامی را به‌تنهایی انجام دهد اما می‌دانیم که مایکل کوریلا فرمانده سنتکام درست در صحنه است. او آخرین بار آنجا بود. این اتفاق افتاد و او به شرایطی که دفاع یکپارچه هوایی دوباره شکل بگیرد کمک کرد.
  • اگر اقدام ایران به‌صورت یک ماموریت برنامه‌ریزی شده و همزمان باشد، جلوی موشک‌ها را گرفتن کار بسیار سختی است؛ مگر اینکه ایران تنها به دنبال ارسال یک سیگنال دیگر باشد که من تصور می‌کنم ایران این بار چیزی بیشتر از صرف یک سیگنال به سمت اسرائیل خواهد فرستاد، چون همان‌طور که اشاره شد ۲ ترور مهم در ارتباط با عنصر کلیدی حماس و رهبران حزب‌الله طی ۲ هفته گذشته اتفاق افتاده است.

این کارشناس نظامی همچنین در پاسخ به مجری برنامه که اگر حملات راکتی و موشکی حزب‌الله و گروه‌های نیابتی به کمک ایران بیایند، آیا تنش گسترده‌تر از حمله قبلی ایران به اسرائیل خواهد شد یا نه، گفت: بله، این قطعا بخشی از طیف اتفاقاتی است که می‌تواند در بدترین سناریوی ممکن می‌تواند واقع شود. حزب‌الله شمارگان قابل ملاحظه‌ای از راکت‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار راکت و موشک در لبنان دارد که می‌توانند شلیک شوند. شما درباره نیروهای کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه صحبت می‌کنید که می‌توانند بیشتر از آنچه که از سمت حوثی‌ها در یمن می‌آید، شلیک کنند. اگر این شلیک‌ها هماهنگ شوند، می‌توانند همگی به‌صورت همزمان از نقاط مختلف یا مشابهی شلیک شوند.