همزمان با فرارسیدن ماه صفر و در پیش بودن ایام اربعین حسینی، تحرک و پویایی بیشتری هم در بین زائران اربعین و مسئولان مربوطه و همچنین موکب‌دارانی که برای این ایام برنامه دارند، دیده می‌شود. هر روز خبرهای تازه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود که همگی در راستای اطلاع‌رسانی درباره این موضوع مهم است.

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با فرارسیدن ماه صفر و در پیش بودن ایام اربعین حسینی، تحرک و پویایی بیشتری هم در بین زائران اربعین و مسئولان مربوطه و همچنین موکب‌دارانی که برای این ایام برنامه دارند، دیده می‌شود. هر روز خبرهای تازه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود که همگی در راستای اطلاع‌رسانی پیرامون این موضوع مهم در این روزهای منتهی به اربعین است. گزیده‌ای از تازه‌ترین تصمیم‌ها و برنامه‎های مهم مرتبط با این موضوع را با هم مرور می‌کنیم.

  • با گرانفروشان بلیت پروازهای اربعین، برخورد می‌شود

با آنکه قرار بود از روز شنبه بلیت پروازهای تهران - نجف با قیمت‌های مصوب در سایت‌های فروش بارگذاری شود، برخی از سایت‌ها اقدام به فروش بلیت پروازها با قیمت‌های بالا کرده‌اند. در این زمینه، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده، بلیت‌ها محدود است و به‌دلیل حجم تقاضا، بلیت‌های عرضه شده به سرعت فروش رفته است. بنا بر اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار بود از شنبه بلیت پروازهای تهران- نجف با قیمت‌های مصوب در سایت‌های فروش بارگذاری شود. با توجه به دستورالعمل فروش پروازهای اربعین، بهای کل بلیت یک طرفه از استان‌های خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس حداکثر ۶ میلیون تومان و همچنین بهای کل بلیت یک طرفه از تهران و سایر استان‌های کشور (به استثناء استان‌های فوق‌الذکر) به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس، حداکثر ۵ میلیون تومان تعیین شده است. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تخلف و گرانفروشی برخی از سایت‌ها گفت: گرانفروشی‌ها را به شرکت‌های هواپیمایی و نهادهای مربوطه ارجاع دادیم و قطعا با سایت‌های متخلف برخورد خواهد شد.

  • آغاز پیش‌فروش بلیت برگشت اتوبوس اربعین

پیش فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از ۳مرز کشور آغاز شده است. این خبر را مهران قربانی، معاون راهبردی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد و گفت: در این راستا امکان پیش‌فروش بلیت برگشت اتوبوس‌های اربعین از مرز خسروی، تمرچین و باشماق فراهم شده است. سهم مرز مهران از تردد زائران اربعین ۴۵درصد است؛ این در حالی است که در زمان بازگشت ۶۰تا ۷۰درصد زائران اربعین از مرز مهران بازمی‌گردند که این مسئله فشار زیادی را به سیستم خدمات‌رسانی وارد می‌کند.

  • پیش فروش بلیت قطار با قیمت قبل

پیش‌فروش بلیت‌های قطار به مقصد مرزهای منتهی به کشور عراق در ایام اربعین از دوشنبه، ۱۵ مردادماه آغاز شده است. سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن، گفت: پیش‌فروش بلیت‌های قطار به مقصد مرزهای منتهی به کشور عراق در ایام اربعین از امروز دوشنبه، ۱۵ مرداد آغاز شده و قیمت بلیت نسبت به قبل تغییر نداشته و با همان قیمت قبل به زائران ارائه می‌شود. همه بلیت‌ها یکجا در بستر اینترنت از ۲۵ سکوی اینترنتی عرضه می‌شود و ۳ ساعت بعد، آژانس‌ها نیز برای فروش بلیت اقدام خواهند کرد. صالحی افزود: در این ایام، قطارهای فوق‌العاده از مشهد به کرمانشاه، تهران به کرمانشاه، مشهد به اهواز و مشهد به خرمشهر در نظر گرفته شده و در مجموع ۶۰۰ هزار صندلی در قالب هزار و ۱۰۰ رام قطار به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

  • با گذرنامه زیارتی سال قبل سفر کنید

کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفته اند، امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند. رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: روند صدور گذرنامه آغاز شده و نتیجه آن هم جلوگیری از ازدحام در ادارات گذرنامه به‌ویژه در شرایط آب‌وهوای گرم و لزوم کاهش مصرف برق است. سرهنگ زراعت‌کار با اشاره به اینکه گذرنامه زیارتی از سال قبل برای زائران حسینی طراحی شده و مردم در طول سال می‌توانند از گذرنامه زیارتی استفاده کنند، افزود: توصیه اکید ما به مردم این است که برای گذرنامه زیارتی از طریق ورود به برنامه کاربردی «پلیس من» درخواست بدهند. این برنامه آموزش‌های گام‌به‌گام را ارائه می‌کند و مردم بدون مراجعه به ادارات گذرنامه و پلیس +۱۰ می‌توانند گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند.

  • آغاز یازدهمین سال فعالیت رادیو اربعین

فعالیت رادیو اربعین آغاز شده و تا انتهای ماه صفر ادامه خواهد داشت. جواد تشکری، مدیر رادیو اربعین با اعلام این خبر، به آغاز یازدهمین سال فعالیت رادیو اربعین اشاره کرد و گفت:این رادیو در داخل کشور از طریق رادیو نما و بر روی موج اف ام ردیف ۹۵.۵مگاهرتز و در نجف اشرف و کربلا نیز از طریق موج FM قابل دریافت است. وی افزود: ما در رادیو اربعین با افتخار لحظات ناب عرفانی و معنوی را پوشش می‌دهیم و از شنوندگان عزیز دعوت می‌کنیم تا با ما همراه باشند و در این مسیر نورانی شرکت کنند. مدیر رادیو اربعین تصریح کرد: رادیو اربعین سعی دارد انعکاس‌دهنده اتحاد، همبستگی و همدلی اجتماع عظیم مردم در مسیر رادیو اربعین به گوش جهانیان باشد. بنابراین با اطلاع‌رسانی مناسب از آخرین وضعیت سفر به کربلا و پیاده‌روی اربعین از کمیته های مختلف، زائران اربعین حسینی (ع) را آگاه کند. تشکری در ادامه تاکید کرد: رادیو اربعین با هدف ایجاد ارتباط مستمر و زنده با مسئولان ستاد مرکزی اربعین و قرارگاه‌های مختلف در استان‌های کشور تعامل بسیاری دارد. این شبکه همچنین با نیروی انتظامی، مسئولان اجرایی، برخی نمایندگان مجلس، امامان جمعه، وعاظ و علما در ارتباط است و این تعاملات به شکل مطالبه‌گرایانه انجام می‌شود. این رادیو ویژه برنامه‌هایی را به صورت ۲۴ ساعته و زنده پخش می‌کند و این برنامه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی برای مخاطبان طراحی و تدارک دیده شده است.

  • تردد زائران اربعین از مرز «کیله» سردشت با گذرنامه عادی

امکان تردد زائران اربعین از مرز «کیله» سردشت با گذرنامه عادی (غیرزیارتی) وجود دارد. مجید غلام نژاد، مدیر گمرک سردشت با اعلام این خبر، افزود: روزانه به طور میانگین ۲۵۰ تا ۳۵۰ مسافر از مرز کیله سردشت تردد می‌کنند اما این آمار در برخی روزها به بیش از ۸۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. وی اضافه کرد: با توجه شرایط آب و هوایی این منطقه زائرانی که قصد تردد برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین دارند، می‌توانند با گذرنامه‌های عادی غیر زیارتی از این مرز رسمی عبور کنند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. مدیر گمرک سردشت با اشاره به استقبال خوب شهروندان برای تردد در این مرز رسمی گفت: سال گذشته در مجموع ۱۲۷ هزار مسافر داخلی و خارجی از مرز «کیله» این شهرستان تردد کردند. لازم به یادآوری است که بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد و این بازارچه مرزی سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.

  • اعلام نحوه دریافت «زائر کارت» اربعین

زائران حسینی می‌توانند از طریق سامانه دو بانک شهر و گردشگری برای «زائر کارت» درخواست خود را ثبت کنند. فائز پور، معاون فناوری اطلاعات کمیته زیرساخت اربعین با اعلام این خبر، افزود:ما از چند سال قبل قرار گذاشتیم نرم‌افزاری را تهیه کنیم تا در قالب این نرم‌افزار، بتوانیم تمام خدمات اربعین را به زائران ارائه دهیم. وی افزود: ما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که بخشی از موکب هوشمند حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را بانک‌ها تشکیل دهند از جمله بانک شهر و بانک گردشگری که الان عضو این موکب هستند و قرار است خدماتی را تحت عنوان «زائر کارت» به زائران دهند. معاون فناوری اطلاعات کمیته زیرساخت اربعین با بیان اینکه هر یک از زائران می‌توانند از طریق همراه پلاس بانک شهر و سایت بانک گردشگری درخواست «زائر کارت» خود را ارائه دهند گفت: زائرانی که درخواست زائر کارت می‌دهند یک کارت‌بانکی با پست رایگان در درب منزل خود دریافت می‌کنند. پشت این کارت، یک QRکد و لینک شخصی برای هر زائر تعبیه شده و تمام خدمات اربعین داخل آن قرار دارد. فائز پور یادآور شد: موکب ما از سایر موکب‌ها متفاوت است ازاین‌جهت که رسالت همه موکب‌ها پذیرایی از زائران حسینی است؛ اما ما زائر کارت را با هدف متفاوت‌تری تعبیه کردیم تا هزینه‌های سفر اربعین را برای زائر و در قالب صندوق ذخیره اربعین تجمیع کنیم.

  • راه‌اندازی شبکه وای‌فای رایگان در مرزهای اربعین خوزستان

شبکه وای‌فای رایگان اینترنت در مرزهای اربعین استان خوزستان راه اندازی می‌شود. رحیم فلاح زاده، مدیر مخابرات منطقه خوزستان با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اینکه پیاده روی اربعین حسینی یکی از رویدادهای مهم مذهبی است، مخابرات استان همانند سال‌های قبل و بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی خود برای تأمین شبکه ارتباطات مخابراتی با کیفیت مطلوب به زائران اربعین، اقدامات مؤثری در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی انجام داده است. مدیر مخابرات منطقه خوزستان افزود: اقداماتی مانند رصد و پایش شبکه ارتباطی به صورت لحظه‌ای و تقویت زیرساخت شبکه ارتباطی از جمله اقدامات مخابرات منطقه خوزستان است. وی گفت: برای افزایش ظرفیت شبکه اینترنتی علاوه بر سایت‌های ثابت، ۲ سایت سیار و برای توسعه شبکه همراه اول ۶ سایت نیز برای تأمین ترافیک مخابراتی در ۲ مرز شلمچه و چزابه مستقر می‌شوند. مدیر مخابرات منطقه خوزستان همچنین با اشاره به راه اندازی شبکه وای فای رایگان در مرزهای خوزستان برای ایام اربعین افزود: با استقرار دفاتر امور مشترکین به صورت شبانه روزی به زائران اربعین خدمات رسانی می‌شود. فلاح زاده با اشاره به صرف اعتباری معادل ۸۰ میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات جدید در پایانه‌های مرزی خوزستان گفت: پهنای باند همراه اول در این شلمچه و چذابه ۱۰ گیگ افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین