شهردار منطقه۱۲ تهران گفت: پس از دو دهه انتظار در راستای جلوگیری از ورود پسماند رستوران‌ها و مغازه‌های بازار به انهار سطحی و دفع بوی نامطبوع، بازار تهران به فاضلاب شهری متصل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، وحید رضا انارکی محمدی گفت: به طور مشخص در بازار تهران که یک عرصه حدوداً ۱۱۲ هکتاری است وضعیت فاضلاب مبهم نیست، از این جهت که عمده این آب‌ها که توسط پاساژها و مراکز تولید می‌شود در یک شبکه به روز جمع‌آوری نمی‌شود و عمدتاً به‌صورت چاه‌های جذبی به لایه‌های زیرین زمین نفوذ می‌کند و این موضوع مخاطراتی بسیاری به دنبال دارد.

شهردار منطقه ۱۲ تاکید کرد: استفاده از چاه جذبی به عنوان روش قابل قبول برای دفع فاضلاب نیست؛ زیرا اگرچه لایه‌های خاک در سطح محدود می‌تواند قابلیت جذب آلاینده‌ها را به خود داشته باشد، ولی در سطح وسیع و کنترل نشده این خاصیت آن از بین می‌رود و آلودگی‌های فاضلاب حتی در اعماق بیش از ۱۰۰ متری زمین و تا شعاع بیش از ۳۰ کیلومتری نفوذ می‌کند و عوارض خطرناک آن سلامت شهروندان و کسبه بازار را تهدید می‌کند.

انارکی محمدی ادامه داد: پس از برگزاری بیش از ۵ هزار ساعت جلسه به همراه شهردار ناحیه ۳ با شرکت آب و فاضلاب و ارگان‌های ذیربط در خصوص اتصال بازار به شبکه فاضلاب شهری و بررسی موانعی چون بافت زمین بازار، حصارهای کارگاهی آبفای تهران در سبزه میدان از نیمه مردادماه شروع به کاتر زنی کردند.

شهردار منطقه ۱۲ درباره خطراتی که بازار تهران را تهدید می‌کند، گفت: عزم همگانی برای اصلاح شبکه‌های برق و گاز کشی ایجاد شده است زیرا استفاده کسبه و مغازه داران از پیک نیک‌های گازی و برق کشی‌های ناایمن و فرسوده از عوامل بزرگ آتش سوزی و ایجاد سانحه در بازار است. وی عزم جدی و هم افزایی همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط در کنار همراهی و همکاری کسبه در امر ایمن‌سازی بازار بزرگ تهران را الزامی دانست.

منبع: مهر