رییس مرکز سیمافیلم با اشاره به حواشی پخش سریال «بدل»، درباره اینکه چرا ساخت سریال های طنز در تلویزیون دشوار شده است، می‌گوید: این عیب ماست و می پذیریم؛ در یکی ـ دو سال اخیر در ساخت سریال طنز کم گذاشتیم اما سریال‌های طنزی که داشتیم ناموفق نبودند.

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی نقویان ـ رئیس مرکز سیمافیلم با اشاره به حواشی سریال «بدل» و نحوه پخش آن که بعد از چند قسمت متوقف شد و اینکه برخی برخوردار نبودن از کیفیت لازم را دلیل این اتفاق دانستند، تاکید کرد که دلیل متوقف شدن سریال «بدل» صرفا به دلیل کنداکتور نامنظم بوده است.

توضیح رسمی درباره توقف سریال «بدل»

رئیس مرکز سیمافیلم بیان کرد: حاشیه حذف «بدل» از کنداکتور پخش به دوره ای باز می گردد که اتفاق دلخراشی برای رئیس جمهور افتاد و ایشان به شهادت رسیدند و کشور پنج روز عزای عمومی بود. به همین دلیل نشد که سریال پخش شود. از ابتدا سریال «بدل» را طوری در کنداکتور گذاشتیم که تا قبل از جام ملت‌ها به پایان برسد اما یک هفته به دلیل عزای عمومی پخش نشد، هفته دوم هم به دلیل اینکه طنز جدی بود به احترام بازماندگان به پخش نرسید. هفته سوم هم به ۱۴ـ ۱۵ خرداد خورد و در نهایت با مذاکره‌ای که با مدیر شبکه داشتیم، به دلیل نامنظمی در پخش فوتبال‌ها، سریال «بدل» برای پخش به زمان دیگری موکول شد.

او یادآور شد: خبرهایی که مبنی بر نداشتن کیفیت کار منتشر شد و حتی برخی رسانه‌های رسمی هم به آن دامن زدند، اخباری بود که هیچ منبعی داشت و صرفا خبرهایی بود که بیشتر با آبروی صدا و سیما و همچنین عوامل سریال «بدل» بازی شد. علیرضا مسعودی کارگردان این سریال در همان نوروز سریال «نوروزرنگی» را ساخت که کار موفقی بود و بازتاب زیادی داشت. سریال «بدل» هم با فیملنامه‌ای که داشت و چینش بازیگران، سریالی بود که حتی بالاتر از «نوروزرنگی» پیش بینی می‌شد، چیزی که در تولید هم اتفاق افتاد.

نقویان در پاسخ به اینکه چرا سریال دیگری با عنوان «دربندون» از شبکه سه روی آنتن رفت و «بدل» ادامه پیدا نکرد؟ توضح داد: سریال «بدل» بعد از محرم و صفر در کنداکتور قرار می گیرد؛ کاری که به اعتقاد ما قابل ادامه دادن تولید را دارد. اما در مورد پخش آن با توجه به اینکه کنداکتور شبکه سه در این ایام به دلیل پخش بازی‌های جام ملت‌های اروپا نامنظم بود، با مدیریت شبکه سه تصمیم بر این شد که در ایام بهتری کار منتشر شود. در واقع این تصمیم، تایید بر این است سریال کار ضعیفی نیست و اگر اینطور بود در همین ایام پخش می کردیم و تمام می شد. «دربندون» هم از تولیدات سیمافیلم نبود. این سریال از تولیدات بیرون از سازمان صداوسیما بود که در ایامی قول پخش به آن داده شد و با مذاکراتی که با سازندگان داشتیم، شرایط کنداکتور در آن مقطع (پخش نامنظم) برایشان مشکلی نبود و در نتیجه کارشان پخش شد.

حتی سریال‌های ۹۰ قسمتی مدیری هم زمان می‌بُرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند

نقویان درباره‌ی اینکه چرا مخاطبان با سریال‌های طنز تلویزیون این روزها به سختی ارتباط برقرار می کنند؟ اظهار کرد: معمولا کمی زمان می‌برد تا مخاطب با سریال طنز ارتباط برقرار کند. حتی آن سریال‌های ۹۰ قسمتی مهران مدیری هم که پخش می شد، شما می‌دیدید دو ـ سه هفته‌ی اول زمان می‌بُرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و با شوخی‌هایش ارتباط بگیرد. اما باید بگویم کارهای طنز در تلویزیون خیلی موفق‌تر از کارهای طنز در خارج از صداوسیماست.

در یکی ـ دو سال اخیر سریال طنز کم داشتیم

رئیس مرکز سیمافیلم درباره وضعیت ساخت سریال های طنز در تلویزیون بیان کرد: این عیب ماست و می پذیریم. در یکی دو سال اخیر در ساخت سریال طنز کم گذاشتیم اما سریال‌های طنزی که داشتیم ناموفق نبودند. اگر «نون‌ خ» را با «نون‌ خ» های قبلی مقایسه کنیم یا سریال «زیرخاکی» را با فصل‌های قبل مقایسه کنیم، می بینیم که اتفاق موفقی برای آنها افتاد. سریال «نون خ» که در یک روستا بود مسیرهای زیادی طی کرد و به شهرهای دیگر رفت و اتفاق‌های موفقی در مسیر این سریال برای تلویزیون رقم خورد. مانند پرداختن به استان سیستان و بلوچستان و شرایط آنجا، با لحن طنز و زبان شیرین که یکی از ویژگی های کار بود تا به کسی هم بر نخورد و سانسوری اتفاق نیفتاد و کار به خوبی پخش شد.

ریل گذاری برای ادامه دار بودن آثار طنز در تلویزیون

او بااشاره به روند تولید «زیرخاکی» هم که بنا نبود فصل جدید آن تولید شود، یادآور شد: «زیرخاکی» هم بعد از مدت ها اصلا تمام شده بود و عوامل خداحافظی کرده بودند اما به آنتن برگشتند و اتفاق خوب و موفقی صورت گرفت. در مورد طنزهای جدید هم حتما اینطور نیست که بگویم با مخاطب ارتباط برقرار کند، حتی در مورد سریال‌های موفق مثل «پایتخت» هم که ساخته شد کسی به فکر نبود که فصل‌های دیگر آن ادامه دار باشد. ما سعی کردیم در ارتباط با ساخت آثار طنز در یک سال گذشته ریل ‌گذاری کنیم که طنزهای ادامه دار داشته‌ باشیم. به هر حال طنز جزو گونه‌های سخت سریال‌سازی در تلویزیون است. حتی تولیداتی که خارج از تلویزیون شده طنز موفق ادامه دار خیلی ندیدم اما تلویزیون با وجود این سختی ها سعی کرده هر چند وقت یک‌بار یک برندی را از خود در حوزه طنز به جا بگذارد و ان شاءالله با تولیداتی که داریم این اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز سیمافیلم همچنین در ادامه گفت وگو با ایسنا دو سریال «ماه عسل» و «قول مردونه» را از جمله مجموعه های طنزی عنوان کرد که در حال تولید هستند.

به گفته نقویان «ماه عسل» به کارگردانانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی مصطفی رزاق‌کریمی این روزها در حال تولید است.

او گفت: سریال «قول مردونه» به کارگردانی ایرج طائرفر و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی هم جزو طرح‌هایی است که به آن اعتماد داریم کار موفقی بشود و دو سه سریال‌های دیگری هم هستند که در مرحله‌ پیش‌تولید هستند.

او در پاسخ به اینکه آیا کارگردانان مطرحی قرار است با تلویزیون همکاری کنند؟ بیان کرد: بارها مطرح شده که درهای صداوسیما بر روی کسی بسته نیست اما این «در باز»، تعاملی می‌خواهد و تاکنون ما با هنرمندانی که تمایل به همکاری دوطرفه با صدا و سیما داشته اند، گفت‌ وگو داشتیم و به بن بستی نرسیدیم و الان هم همین است ادامه می دهیم تا زمانی که وارد مذاکره شویم و همه چیز مثبت جلو برود. در ادامه باید بررسی کنیم که زمان این دوستان در چه ایامی است و آنتن به چه کاری نیاز دارد. سعی کردیم سرمایه‌های تلویزیون در سال‌های گذشته را حفظ کنیم. گام دوم هم ایجاد سرمایه‌ها ی جدید بود که تقریبا هر دو اتفاق را رقم زدیم.

سریال احمدرضا درویش در چه مرحله‌ای است؟

نقویان در پایان درباره تولید سریال «کندو» احمدرضا درویش که تهیه کننده آن ابراز امیدواری کرده بود این سریال امسال به تولید برسد، توضیح داد: این کار هم هنوز به مرحله‌ تولید نرسیده و با توجه به اینکه پله شروع کارهای نمایشی از دفتر فیلنامه شروع می شود، دفتر فیلمنامه هنوز متنی به ما نداده و هنوز جزئیات آن مشخص نیست و نهایی نشده است.

منبع: ایسنا